anteh 0 Postad 28 Augusti , 2007 Hej, är sugen på en släpjolle till vår segelbåt. Den ska rymma två vuxna och två barn. Till en början så hoppar jag över motor utan det blir åror. Gummibåt eller i plast? Vad bromsar minst? Gummibåt, vilken längd krävs? Tips på märken? /Anteh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 28 Augusti , 2007 Förra våren tittade på flera olika fabrikat och sluligen blev en Honwave T27-IE med en 2.3hk fyrtaktare. Seglar en 29-fotare och använder jollen för att hämta folk från bryggor eller handla vid svajliggning. Mitt krav var att kunna ta fyra vuxna om det kniper samtidigt samtidigt som jag ville jag ha en liten jolle. Denna modell har en högtryckdurk ligger fint i kölvattnet. I och med att den är så kort går det bäst för motor med två ombord eller blir det att ta med en förlängare.... Skall man ro med fyra pers tror jag jollen bör vara över 3m, två durkar och tillräckligt stora tuber att sitta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 29 Augusti , 2007 Hej, Vi köpte en Honwave T24 i våras. Vi har den i uppfälld på badbryggan när vi kör och det fungerar bra. Eftersom den bara väger 35 kg så är den lätt att hantera. Två vuxna och två barn funkar i denna båt, att ro är dock inte möjligt med denna last. Jag kan inte i princip inte ro ens när min treåring är med i båten. Ensam går den dock mycket fint att ro, förvånandsvärt kursstabil som förmodligen beror på den uppblåsbara durken. Med en 2,5hk Yamaha på akterspegeln går har vi kört tre vuxna och två barn, men det var trångt :-) /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser