Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Martin_K

Justering av magnettändning

Rekommendera Poster

Hej

har problem med tändningen på min motor (en inombordare, bensin, av märket FM från 1972). Med bla lite tips här från maringuiden har jag kommit fram till att det troligen är tändningen som behöver justeras. Motorn har magnettändning. I instruktionsboken till motorn står det att stiften ska ha ett kontaktavstånd på ca 0,4 mm. Efter att ha tagit bort locket till magneten så blev jag dock inte så mycket klokare. Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig??

1. Är det något uppenbart fel som syns på bilden?

2. Vad är det som ska ha ett avstånd på 0,4 mm (dvs var sitter stiften)?

Tacksam för all hjälp!

Amatören smiley-tongue-out.gif\

post-19489-1394235204,4634_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har aldrig sett en sådan magnetaparat, bör sägas först, bara pyslat med bosch och någon sem, men ingen har sett ut sådär, men jag tror att du har ett lock på gaveln som är åt höger på bilden, där under borde spetsarna sitta, vrid runt magneten tills dom öppnar som mest, justera avståndet till 0,4mm vid det läget. putsa kontaktytorna före lite med ett dubbelvikt fint sandpapper eller byt till nya spetsar. kan tillägga att det man ser på bilden är kondensatorn, den lilla metallburken, om du inte vet när den är bytt så byter du den, kostar bara några tior. det göna är spolen, men några spetsar ser man inte, men med 99% så sitter dom i änden bort från motorn om man tittar på magneten när den sitter på motorn, lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...