Morris 0 Postad 28 Augusti , 2007 Så länge vi möter vågorna med vår halvplanande kabinbåt är allt ok, även om det guppar och skvätter, men när vi får vinden i aktern och kör med vågorna blir båten svårstyrd och aktern gräver ned sej, och båten ömsom rider på vågen, vad är det som händer och hur kan man få kontroll igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 28 Augusti , 2007 I vågdalarna får båten plötsligt uppförsbacke och då kan den börja gräva. Har ingen erfarenhet av halvplanande båtar, men med planande båter gäller det att ha tillräcklig fart så att den inte sätter sig. Man kan lockas att använda trimplanen så att den inte ska gräva men det kan vara farligt, i alla fall med planande, snabbare båtar. Med god fart över en våg och med trimplanen nere kan fören dyka ner under vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 28 Augusti , 2007 Jag skulle sänkt farten till deplacementfart. Då har man kontroll och behaglig gång även i mycket grov medsjö ( i vart fall har jag alltid haft det). Visst kan det bli lite slingrigt om farten skiljer mycket från våghastigheten, men det fixar man med gasreglaget. Bästa fart i grov medsjö tycker jag är bråkdelen under våghastigheten, då blir det mycket behaglig färd med full kontroll, spelar nästan ingen roll hur stora vågorna är.. Var själv ute i helgen (14-16 m/s) och gick både mot och med 3-meters-vågor..mot vågorna/vinden var tufft även i mycket låg fart, med vågorna/vinden (våghastighet 6,2 knop, båtfart 6,0) var det mycket behagligt Senast ändrad av Gunnar_ | 28 augusti 2007 | 19:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser