hganning 0 Postad 28 Augusti , 2007 Hej, Min Falcon har blått skrov vilket är snyggt när den är ny. Tyvärr har jag märkt att min båt och även andra lätt blir matta i gelcoten kring badbryggan. Trots polering och rubbing kommer det tillbaka. Är det ngn som har ngt bra tips? /Hans-Olov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 497 Postad 28 Augusti , 2007 Hans-Olov Jag antar du lägger på ett eller flera lager vax efter rubbningen och poleringen? Om man inte skyddar gelcoaten efter att ha tagit bort det skyddande vax-lagret, som tex vid polering, bildas snabbt ett oxiderat skikt igen. Störst brukar problemet vara på de ytor som omväxlande utsätts för salt och sol, tex ovansidan av badbryggor, medans tex skrovsidorna som sällan får direkt sol på sig brukar klara sig ganska bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Augusti , 2007 Nackdelen med blå skrov (och även andra färger) är just det att de mattas så snabbt och lätt plus att repor och oxidation syns väldigt tydligt. Frågorna är: Hur har du gått till väga? Vad har du använt för kemiska preparat? Vad har du haft för att polera med? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 29 Augusti , 2007 Hej, kolla in denna länk. Där finns nog det du söker. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158644&highlight=blått skrov Mvh Peter Jonsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hganning 0 Postad 29 Augusti , 2007 Hej, Först tvätt sedan rubbing och sist polerwax. Ser bra ut i 2 veckor sen börjar det oxidera igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Augusti , 2007 Men vad har du använt för rubbing och vaxmedel? Har du använt t.ex. bilrubbing, Autosol eller vad? Och hur har du arbetat in/polerat det hela? Hövarvig eller långvarvig maskin, eller har du polerat för hand...eller hur har du gjort? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser