Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Ironmountain

Cirkulationspump AQ170/B30

Rekommendera Poster

Hej

Min cirkulationspump verkar vara slut på min AQ170/B30.

När jag tar tag och drar i hjulet på utsidan motorn så glappar det.

Jag är intresserad av tips hur jag fixar detta? Kan man renovera pumpen eller ska man köpa en ny/beg? Finns det nya att köpa på biltema som passar till bilmotorn modellen eller måste man ha pumpen som är gjord för marint bruk? Ska man satsa på att få tag i en beg på blocket? Samt vad kostar dom olika alternativen?

Tack på förhand

\Henrik

Senast ändrad av Ironmountain | 28 augusti 2007 | 11:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min vattenpump på OK till min B 23 (Volvo orginal) för 520:- finns säkert för din B 30. Svindyra (1100:-) att köpa marint. Tvungen att plugga ett hål i den nya men den tätningen sitter redan på din gamla isf. Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade detta när jag började söka webben.

http://www.fjordclub.com/phpforum/viewtopic.php?p=1254&sid=462cfc8357d3ea0ff997f361b008108a

Det verkar inte som det går att bara köpa en pump för bil och sätta dit.

Jag har hittat en som vill sälja en beg på blocket för 500:- men visst låter det lite dyrt, eller?

\Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite sent svar, men ändå. det billigaste du kan göra är att köpa en bilpump och sedan flytta över innehållet(axel, lager, tätning och pumphjul)

till ditt gamla pumphus. men det kräver att du har tillgång till någon slags pressverktyg och inte har tummen mitt i handen. grejar du det kan du komma undan med 400 kr. annars tror jag att en ny marinpump kostar betydligt mer än de 1100 som snubben ovan skriver. snarare 2500 skulle jag gissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra info, när man själv åker gjutjärnsspis B30!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...