Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
vision_530

timmer i vattnet

Rekommendera Poster

I vår insjö i skåne har vi troligen en timmerstock som ligger o flyter någonstans. Tre personer har hittintills kört på denna på olika ställen men utan att sen hitta något i vattnet. Som tur är har bara propellrarna tagit skada i två av fallen. Det har varit djupt på de ställen där de kört så vi befarar att det är något under vattenlinjen som gömmer sig. Vet någon hur blött timmer, eller träd beter sig, ligger det precis under vattenlinjen  ? Hur lätt driver det med vinden ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bete sig på väldigt olika sätt. Är det djupt där ni kört på? Kan vara en längre stock som sjunkit i ena änden kanske? Då e det möjligt att den står upp på botten. Kan ta ett tag innan andra änden blivit vattenmättad så den sjunker helt. Är så fallet så bör den inte driva med vinden, utan med strömmarna. Vad du bör göra är att kontakta sjöbevakningen (om inte det är en väldigt liten stock). Har för mig att det står något om det på plakaten som sitter uppsatta i större gästhamnar (att de skall kontaktas vid påträffande av fritt flytande större föremål).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Det är ganska djupt. ca 10 meter där två av påkörningar skett och ca 20 meter vi det tredje tillfället. Det är också ute på öppen sjö vilket gör det svårare att hitta igen det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det finns allt möjligt bröte som flyter omkring i och under vattenytan.

Läste nånstans om att i de stora vattnen så finns det 3-4000 continrar som flyter omkring vid ytan eller strax under ytan - huvaligen att köra på en sån. :-(

Har nu bott vid Umeälven i 3 somrar och sett allt möjligt flyta förbi - allt ifrån träd till grenar och hemmagjorda flottar och båtar som slitit sig mm.

Blir snart inte förvånad längre av allt konstigt som flyter förbi.

Det går ju an när man ser det - men det som är under ytan är väl det man mest fruktar.

Njut av båtlivet och ännu några fina dagar på vattnet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde på en timmerstock förra sommaren. Med ny båt och allt. Som tur var puttrade jag fram i låg fart. Varken motor eller skrov skadades, men det var jäkligt otäckt när det dundrade till i skrovet. I och för sig är jag inte förvånad - i vattnet där jag åkte fraktades det timmer förr i tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...