Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
real_hightech

bra bil för att ta upp båt med

Rekommendera Poster


Hej

 

Jag ska köpa en ny billig bil som jag även kan använda för att ta upp båten med. Tyvärr har jag en ganska brant upptagningsramp :( 

 

Vilket är att föredra, automat / manuell ? vad tror ni om en manuell v50 1.8 ? 

 

har en ryds 510 med 70 hp med kärra, vad kan den väga... inte mer 8-900 kg kanske?!

 

Tacksam för svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tar upp min Ockelbo T17i med min Seat Cordoba 1.6 100hk. Släp väger 1ton. Med andra ord kan du använda vilken bil som hälst om det är en ramp och ingen sandstrand etc.

Annars finns även C303 dragbilen som har kraft att dra upp allt, hur brant lutning det än må vara. I värsta fall måste man sätta på snökedjorna smiley-laughing.gif\

 

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

 

Senast ändrad av plarsa | 27 augusti 2007 | 23:41

post-6449-1394235204,1906_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  Själv tar jag upp och sjösätter min Albin 25 själv varje år.

  Bilen jag använder är Jeep Grand Cherokee me v8.

  Fördelen är den att jag väljer själv när ja vill ta upp båten.

 

   mvh  mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar upp min 1500kg snipa själv varje år med min Volvo 945 automat... Funkar fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Försöker dra upp mitt ekipage på 1300 kg med Toyota Carina 1.8. Går INTE särskilt bra. Om rampen är brant (vilket de ofta är) slirar den på torr ren asfalt. Det funkar om man sätter två välvuxna karlar på respektive främre hjulhus. Men kopplingen tar stryk varje gång. På grus har jag inte ens vågat prova, betraktar det som omöjligt.
Bakhjulsdrift är väl enklaste sättet att nå framgång. Gott med driv oxo bra så klart. Du kanske kan hitta en beg BMW 750 till ett bra pris!? 
Länken nedanom innehåller en massa upptagningstips och -trix.


http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161663
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en saab 9-5 2.0t Automat. Den orkar utan problem att dra upp min båt med ( ca 1 ton ) . Rampen är en brant asfaltsramp. Automat är helt klart en fördel. Sen kan jag inte svara på om motor/växellåda slits mer om den är aut. eller man. låda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl mycket om hur kärran är konstruerad och vikten fördelad på den? Om vikten ligger långt bak kommer ju dragkroken att lyftas upp och du får mest vikt på framhjulen. Skulle vikten vara längre fram trycks kroken ner och bakhjulsdrift är att föredra. Bäst hade väl iofs varit en fyrhjulsdriven bil... En subaru som inte är allt för sliten kanske?
Givetvis är ju en större jeep bra till det, men de kostar väl förmodligen en hel del också (har faktiskt ingen aning. Gissar bara.). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bil med bra fot- och handbroms samt en kunnig förare.

Följande stod att läsa i lokalblaskan VK idag:

Bil rullade ned i älven

En bil med båttrailer rullade ned i Umeälven vid Ön på måndagskvällen. Ingen person kom till skada.

 

PS vi har det sista dygnet fått hela normalnederbörden för aug - nu får vi igen för den fina sommaren i juni och juli :-) //DS

post-22148-1394235204,3427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dratt upp mina båtar med mina bakhjulsdrivna Volvo jag haft.

245/745/965 och allt har la fungerat bra utan hjulspinn.

Är bara handbromsen i skapligt skick (vilket brukar vara lite si o så) samt kopplingen tar så är det inga problem.

 

Det enklaste är ju med nuvarande Volvo 965 som har automat. Bara att gasa lagom så löser det sig, märks ju dock på värmen under bilen att lådan får jobba en del... Hade även en lådan Jeep Cherokee en gång, inga problem det heller. Beror nog som sagt en del på kärran konstruktion.

 

Gällande bilden ovan så har jag en kompis som gjorde något liknande. Han skickade i backen istället för ettan, gasade till och släpte kopplingen för att inte rulla bakåt.

Rakt ut i sjön! Kom dock inte längre än vatten till bakdörrarna så var ju bara att köra upop igen.

 

Sen gällande din fråga om V50 som uppdragarbil så fungerar det säkerligen. Är bara rent så du har något att få fäste i så ska det nog gå. Klart att bilen kanske för kämpa lite och har du manuell så blir det nog lite koppplingslir och rallydoft men upp kär du säkerligen komma.

Det bästa är ju om du kan låna en och testa med, brukar gå att prata lite väl med bilhandlare så brukar man få testa både det ena och det andra...

 

Senast ändrad av BMoon | 28 augusti 2007 | 19:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jag har inga problem alls med úpptagning och sjösättning....:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Örnvik 530 Flamingo som väger ca 950kg med 90hp motor och div tillbehör.

Den tar jag lätt upp med min Pajero Pinin.

Den har 4wd med låg växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Nästa år är nog den riktiga dragaren igång igen, med 235nm redan vid 2000 varv och brölande turbodiesel kan man lägga i var man vill, skulle detta inte räcka så finns även vinch kopplad via kraftutaget.

 

Notera nostalgibilden visst var det en ful ankunge man fått på släpp, men med lite ändringar så blev det en fin badanka.

post-15930-1394235205,0872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Subaru Outback/legacy med 4wd och lågväxel skulle jag vilja ha att dra både det ena och det andra med. Saknar min Ford Explorer

(saknar dock inte bränsleförbrukningen och skatt/försäkring)

 

Senast ändrad av Jimsan | 29 augusti 2007 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4WD är bäst sen kommer automat på önskelistan sen lågväxel och slutligen diffspärr. Vi har tex en Mitsubishi Pajero Pinin men med manuell låda. Ligger under 100 för en vettig bil. I golfstorlek. Dock lite skuttig och liten att ha som familjebruksbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog i lördags upp min Bella 440R med min V50 2.0d, inga problem, lite grus på rampen men det går ju å borsta bort. 17-fälgarna hjälpte dock inte till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Vi drar upp våran Ryds 550GT (800kg) med vår Audi Allroad (3.0TDI) quattro triptronic (Aut). Våran förra bil var manuell och utan fyrhjulsdrift och jag kan säga att det är STOR skillnad. Nu sker i och upptagning hur lätt som hellst. 
Jag vet inte hur din budget ligger till men fyrhjulsdrift och automat är aldrig fel som några tidigare nämnt.
/Audi 

post-16981-1394235216,5014_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min granne på landet har samma båt som dig och samma bil, men han har en  t5 motor på 230 hk. Den rampen hann tar sin åt på är relatift brant, när han tog upp så var det inga problem. Det borde det inte var för dig häler trots att din motor har mindre hästkrafter, bara det inte är alt för blött ute när du ska ta upp båten.

Om det det är någon skilnad mellan automat och manuell vet jag inte, men jag tror nog att det är lika lätt med manuell som det är med automat, bra du är säker på dragläg oc anväder hand broms så ska det nog gå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chevrolet Suburban 4x4 med lågväxel.

Självklart bensinare, jag har läst någonstans att livet är för kort för att åka diesel...iaf på sjön!smiley-wink.gif\

post-14763-1394235216,7935_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har en 1998 Jeep Grand Cherokee med 5,2 liter V8 som dragbil. Får dra 3500 kg med E kort.

4 hjulsdrift med lågväxel. Perfekt att dra släp med.

Billigaste och bästa dragbilen jag någånsin har hatt.

 

JonB 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en audi a6 1,8 framhjulsdrift utan allt, med 850 kg bakom. Hade lite probs i början men skaffade 2 till synes pluttiga klossar från biltema att lägga bakom hjulen och nu går det utan slir öht. Rekommenderas om man har probs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar upp 2,3 ton tung båt med min Cheva pickis lågväxel o 4wd ilaggd så märks det inte att man har några ton bakom

post-4082-1394235369,0109_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar upp en Ryds 520GTS med min Subaru Forester 2,5XT automat som ingenting spelar ingen roll om där är lite grus på rampen. Stor skillnad jämfört med de bilar jag haft innan som inte varit 4WD. Så ska du ha V50 kanske AWD modellen skulle kunna vara något att titta på. Subaru släpper ju en boxer disel nu i vår till Legacy/Outback kanske kan vara något att titta på istället för V50'n

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv drar jag upp en Princess 42-fotare med en gammal Monark herrcykel 3-växlat.

 

En gång fick jag hjälpa en man som hade kört fast med sin Chevrolet Tahoe när han skulle dra upp sin Storebro. Då fick jag dra upp både Chevan och båten med min Cykel. (Det är dock inga problem om man ställer sig upp och trampar till ordentligt). Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det ska va automat då kopplingarna på bilarna är för veka min gamla mitshubisi outlander turbo 4 wd var totalt värdelös att dra upp en båt med luktade karameller i veckor efter åt.det hadde nog vart bättre med en gammal bil med automat.nu har jag köpt en med aoutomat så nu är det slut på slirandet på kopplingar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VW Tiguan. Drar 2000 kg Har 4 WD i standardutförandet.

 

 

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SKODA SKODA SKODA!!!! Den enda bil man behöver!

post-24909-1394235394,8024_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett program på discovery där en VW Tiguan bogserade en jumbojet! kanske att den räcker till en båt oxå men bara kanske
 
 
 
Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1800 kg.

Av de vanligare bilmodellerna så tror jag att det bara är följande 3 bilmodeller som klar det:

SAAB 95

Volvo V70 (eller motsvarande)

Ford Mondeo (av nyare årgång)

 

Eller finns det fler bilmodeller som klarar 1800 kg - och då menar jag av de vanliga mest sålda bilmodellerna i Svea rike??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Eller så monterar du en sådan http://www.powrwheel.se/ på kärran. Då behöver du inte dimensionera bilen för den korta sträckan en ramp utgör. Funderar själv att montera en sådan. Någon som har erfarenhet av dessa?

 

Jonny

 

Senast ändrad av Kapsylen | 21 mars 2008 | 14:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...