Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
richiwatts

Kan inte ladda mitt batteri med CTEK xs 7000

Rekommendera Poster


Jag vet inte vad jag gör för fel. Gick ner till båten i förrgår och batteriet i båten (Bayliner 192) var helt slut. Dottern hade glömt att stänga av läslampan igen. Hade inte tillgång till starthjälpbatteri denna gång. Har köpt en CTEK XS 7000 men jag kan inte få den att börja ladda.


 


Jag trodde att de var idiotsäkra.


Vad kan jag ha gjort fel?


 


Batteriet (20Ah) sitter kvar i båten.


Har xs 7000 på normalt läge


Röd klämman till röd / Svart till svart


 


Jag får bara 2 lampor på CTEKen


Normal och ! (felläge)



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Svårt att säga men ring Ctek i Vikmanshyttan, dom svarar på frågor direkt eller gjorde det tidigare!

0225-351 80

 

Hämtade manualen men finner inget normalläge i den, vilka lampor är det egentligen som lyser? (jag har en i min bil som laddar direkt jag sätter i motorvärmarkabeln) Den fungerar utmärkt.

 

http://www.ctek.com/pdf/manualer/14100159_manual_xs7000_SE_002.pdf

 

Mvh Peter

 

 

Senast ändrad av sdk780 | 27 augusti 2007 | 23:35

 

Senast ändrad av sdk780 | 27 augusti 2007 | 23:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Det kanske är FÖR urladdat? 


 
 
MULTI XS 7000 har ett Boostläge som ger konstant ström 1,5 A och

en maximal spänning på 16 V under 4 timmar. Efter 4 timmar så går

laddaren automatiskt över till 14,4 V pulsunderhåll.

Läget används för att rekonditionera ett batteri som varit djupt urladdat.

Ladda först batteriet enligt någon av ovanstående laddmetoderna

i läge 14,4 V eller 14,7 V tills laddningen övergår till pulsunderhåll och

koppla därefter om laddaren med hjälp av tryckknappen till boostläget.

Efter 4 timmar är batteriet färdigrekonditionerat och laddaren

övergår till pulsunderhåll. Batteriet är färdigt att användas eller förvara

det med pulsunderhållet aktivt tills du behöver använda batteriet.

Boost indikeras med lampa E och lampa 6. När laddaren går över till

pulsunderhåll kommer indikeringen att visas med lampa 1-4 beroende

på var i laddcykeln laddaren är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kanske det är dags att installera en huvudbrytare. Då slipper du detta, även om någon glömmer att släcka en lampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länspump och ev värmare, larm och annat lägger man direkt mot batteriet. Ja, med säkringar emellan förstås!21.gif\

 

 

 

Senast ändrad av ChristerN | 28 augusti 2007 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har en batterivakt som bryter vid 12 volt, dels för att veta att jag kan starta diesel i alla lägen och att inte batterierna tar skada om en lampa/kylen/värmen glöms bort Skulle jag sedan ha en länspump kan jag ju koppla denna direkt via säkring på batteribanken.

 

Känner igen det där med CTEK-laddaren och inte få fart på laddningen om den famlar i mörkret, men med tiden lära man sig knepen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...