Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
slaraffen

Motorsegling

Rekommendera Poster

Har i år lagt merke til følgende økende tendens på Vestkusten(etter min uppfattning en stor uting): Segelbåter som kommer med 1 eller 2 segel uppe,som tilsynelatende seglar,og de  seglar veldig fort i forhold til vindstyrkeman viker,motorbåtar viker,og så paserar de,man oppdager at motoren er i gång,og etter farten å dømme også med framdrift!!Har man glømd seglingregler/sjøregler??Fortsår man inte at har man motoren i gång,da er man motorbåt??

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bland brukar jag rulla ut förseglet för att få lite extra fart och stabilitet i båten under motorgång.

Att göra båten seglingsklar kan man ibland vara för lat för när man är själv ombord och inte räknar med att kunna segla några längre sträckor.

Dock måste man ju vara helt på det klara med att man nu blivit en Motorbåt och följa regler för dessa.

Kvällstid är det ju inte några problem då lanternföringen skiljer sig om man går för motor eller seglar, men på dagen kan det vara svårt för övriga båtar att veta om jag seglar eller går för motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju dagersignal för detta dilemma!

I många länder kan man bli bötesbelagd om man inte har en kon hissad när man motorseglar. Bra tycker jag.

 

Tidigare i somras tvingades jag gippa för en båt i tron att jag var väjningsskyldig. När jag gippat igen för återta min ursprungliga kurs ser jag att båten ifråga går för motor. De visade inga som helst ansatser att ge väg!

Jag blev måttligt glad efter att 2 gånger tvingats gippa en ketch med utspirad genua!

 

En annan notering jag gjort - två gånger bara i år har jag tvingats nödväja för segelbåtar där jag har haft rätt till väg (bägge fallen SB-bog mot BB-bog) därför att de kommer från styrbord! Man verkar vara okunniga om att styrbordsregeln inte gäller på samma sätt för segelbåtar! Kan det vara konverterade motorbåtsmänniskor? Eller bara bilister med inpräntad högerregel

 

För många verkar sjövägsregler vara ett svart hål! Man håller till BB i trånga farleder, för maskin möts man SB mot SB trots att man ligger oerhört nära - hur skall man veta intentionerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hoppsan! Jag trodde jag kunde sjövägsreglerna men blev lite osäker av ovan inlägg.
 
Är det inte högertraffik i trånga farleder, dvs man håller till SB, och för maskin möts man BB mot BB?
 
Bra sagt det där med kon! Det är inte många som vet det eller tillämpar detta. Måste erkänna att jag själv har varit slarvig på denna front trotts att det finns en kon att montera ihop i stuvfacket... Skäms på mig.


Fråga: Skall konen vara rättvänd eller uppochner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nog litet otydlig. Klart att man håller till SB i trånga leder. I mitt inlägg menade jag att många ändå häller till BB.

Dessutom skulle jag önska att även seglande båtar, när det finns möjlighet, också höll till SB!

Konen skall hänga med spetsen nedåt. Tyskar m.fl bötfäller.

Apropå signaler, i Portugal verkar det vara en lag på att man måste hissa ett klot när man ankrar, även fritidsbåtar. I alla fall hade i stort sett varenda ankrad båt jag såg i portugisiska vatten ett ankarklot hissat. Men när natten kom hade INGEN ankarlanterna! Logiskt va!? Att dagtid se om en segelbåt än ankrad eller inte är sällan något bekymmer! Men nattetid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tack! Inga böter för att motorsegla utan dagersignal! Det är just den typen av reglering vi INTE behöver på sjön! Jag är fullt beredd att någon gång väja i onödan för någon som motorseglar. Kan inte påminna mig att någonsin ha råkat ut för några tveksamheter om detta. Normalmotorseglaren kör ju oftast i full fart med storen hårdskotad, sprayhooden uppfälld och mössan på. Det syns.
Vi ska vara tacksamma så länge vi slipper den typ av detaljreglering och pekpinnementalitet som råder i t ex Frankrike, Tyskland eller USA, i Skandinavien och England har vi en betydligt mer liberal tradition att vara rädda om. Den kräver dock att vi fritidsseglare använder sunt förnuft och gott sjömanskap!
Gärna dagersignal men inget jagande av motorseglare!
/Greip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med (motorbåtsförare som jag är).

 

Visst blir jag ibland tveksam om jag enligt regelboken ska väja eller inte, men tar alltid det osäkra före det säkra och väjer kanhända i onödan men jag har ju inte bråttom någonstans så oavsett vilket tror jag mig i vart fall ha utövat gott sjömanskap när jag gör så 14.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...