Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
mackez

Köpa gammal Yamaha V4 115hk

Rekommendera Poster

Tjena

 

Jag skall byta ut min gammla 80hk Mercury på min Flipper 620 pga att den saknar powertrim/tilt.

Har sneglat lite på äldre Yamaha V4 115hk årsmodell ca -88 till -95 som går att få till någorlunda vettiga priser.

Enligt Yamahas datablad så skall båten klara av 28,7knop marsch / 35.2knop max med denna motor och det låter riktigt bra.

 

Finns det några kännda problem med dessa motorer?

MVH

Marcus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

En utombordare som har 15-20 år på nacken tycker jag i sig luktar problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst är det så men motorn jag har idag är 30år gammal och fungerar mycket bra.

De kan ju rasa efter en vecka eller hålla i 10år till.

MVH

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har en liknande snurra Yamaha 130 v4 -96.
Har bara gott att säga, var själv tveksam inför köpet, 10 år gammal, 2-takt, v4 osv.
Men är helnöjd, inget som helst krångel, kräver mycket choke när den stått en vecka eller mer upptiltad.

Startar alltid på ett klick.
Inget skak och skrammel. Jämn och fin gång från tomgång till topp.
Den sitter på Nimbus Nova 19, toppar ca 34 knop och marchar ca 27 knop på ca 1,1 lt/dist ( /-0,1).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn går bra när du köper den och du sköter om den så är det inga som helst problem. Oavsett vad alla viktigpettrar på detta forum säger om att man skall ha fyrtaktare så är det så att en tvåtaktare är en sjösäkrare motor med en livslängd som är det dubbla jämfört med en fytaktare. Jag snackade lite med en polare som jobbar på varv innan jag köpte min begegnade evinrude 110 hk v4 och han sade att det är 2-takt som gäller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Macke!

 

Jag har en Yamaha 115hk V4 -92. Jag marschar ca 20-24 knop & toppar just över 30 knop. Motorn har då bara gått bra för mig. Hoppas den fortsätter med de också. Soppaförbrukningen från 1,2 l/dist & uppåt beroende på hur bråttom man har....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

se  till att den startar  lätt och  går jämnt på tomgång jämnt som den kan gå  för att vara 2takt.

 

om den är seg att starta och har svårt för att gå på tomgång dör eller går  riktigt ojämnt så kan det bero på att tätningarna mellan cylindrana är dåliga  och vevhuskompet  vandrar mellan vevhusen och då går den konstig och dessa är  nog dyra att  byta  då du får  ta isär allt.

har en kompis  dom har problem med detta.på sin. men hans är yammha har v4 har den röda på sin kåpa  så han 115hk är väl en sen 80tal.

 

sen kan termostarterna fastna eller ärja igen eller sättas igen av skit och då nyper skiten. så dom kan du igentligen ta bort om du vill ha lite mindre som kan krångla.  men skall du köra på sen sen höst eller vinter så kan det vara ide att sätta tebax dom.

 

sen kan vissa givare  spöka på dom.  kolla  GIVARNA först  innan man byter  cdi boxar  tändspolar m.m

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...