mackez 0 Postad 27 Augusti , 2007 Tjena Jag skall byta ut min gammla 80hk Mercury på min Flipper 620 pga att den saknar powertrim/tilt. Har sneglat lite på äldre Yamaha V4 115hk årsmodell ca -88 till -95 som går att få till någorlunda vettiga priser. Enligt Yamahas datablad så skall båten klara av 28,7knop marsch / 35.2knop max med denna motor och det låter riktigt bra. Finns det några kännda problem med dessa motorer? MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 27 Augusti , 2007 En utombordare som har 15-20 år på nacken tycker jag i sig luktar problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mackez 0 Postad 27 Augusti , 2007 Visst är det så men motorn jag har idag är 30år gammal och fungerar mycket bra. De kan ju rasa efter en vecka eller hålla i 10år till. MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 27 Augusti , 2007 Jag har en liknande snurra Yamaha 130 v4 -96.Har bara gott att säga, var själv tveksam inför köpet, 10 år gammal, 2-takt, v4 osv.Men är helnöjd, inget som helst krångel, kräver mycket choke när den stått en vecka eller mer upptiltad. Startar alltid på ett klick.Inget skak och skrammel. Jämn och fin gång från tomgång till topp.Den sitter på Nimbus Nova 19, toppar ca 34 knop och marchar ca 27 knop på ca 1,1 lt/dist ( /-0,1). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stortriss_Pelle 0 Postad 28 Augusti , 2007 Om motorn går bra när du köper den och du sköter om den så är det inga som helst problem. Oavsett vad alla viktigpettrar på detta forum säger om att man skall ha fyrtaktare så är det så att en tvåtaktare är en sjösäkrare motor med en livslängd som är det dubbla jämfört med en fytaktare. Jag snackade lite med en polare som jobbar på varv innan jag köpte min begegnade evinrude 110 hk v4 och han sade att det är 2-takt som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bean_75 0 Postad 1 September , 2007 Tjena Macke! Jag har en Yamaha 115hk V4 -92. Jag marschar ca 20-24 knop & toppar just över 30 knop. Motorn har då bara gått bra för mig. Hoppas den fortsätter med de också. Soppaförbrukningen från 1,2 l/dist & uppåt beroende på hur bråttom man har.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 2 September , 2007 se till att den startar lätt och går jämnt på tomgång jämnt som den kan gå för att vara 2takt. om den är seg att starta och har svårt för att gå på tomgång dör eller går riktigt ojämnt så kan det bero på att tätningarna mellan cylindrana är dåliga och vevhuskompet vandrar mellan vevhusen och då går den konstig och dessa är nog dyra att byta då du får ta isär allt. har en kompis dom har problem med detta.på sin. men hans är yammha har v4 har den röda på sin kåpa så han 115hk är väl en sen 80tal. sen kan termostarterna fastna eller ärja igen eller sättas igen av skit och då nyper skiten. så dom kan du igentligen ta bort om du vill ha lite mindre som kan krångla. men skall du köra på sen sen höst eller vinter så kan det vara ide att sätta tebax dom. sen kan vissa givare spöka på dom. kolla GIVARNA först innan man byter cdi boxar tändspolar m.m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser