Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Peaky

Ingen som kört en Anytec 622 SP?

Rekommendera Poster

Jag ställer frågan igen med anledning av mitt tidigare inlägg nedan.

Mvh Peaky 

post-18857-1394235203,7558_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peaky,

Jag har kört den.

Undrar du över något speciellt?

mvh

Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur var den att köra?!

Den känns snabb och stabil.

Jag har varit ute idag och kört och det var inga större problem att ligga i 30-35 knop trots sjö på ca 0,5 m.

Tidigare hade jag en d55-a (Uttern DC) med mycket vikt långt fram på båten. Jag upplever Anytecen mer stötig pga att det är styrpulpet men den går samtidigt att köra fortare med då jag upplever sjöegenskaperna som bättre i högre hastighet än vad Uttern hade. Anytecen tål att köra så man lyfter från vattnet utan att det skall kännas obehagligt. Den inbjuder snarare till högre hastighet då 30 knop känns behagligare än t.ex. 20 knop då man kan trycka fören bättre när det går fort.

Vid farter över 30 knop (idag var jag uppe i 42 knop) så lämnar den sjön rejält och då känns det naturligtvis lite instabilt när man är i luften men ändå helt ok och inte otrevligt på något sätt.

mvh

Patrick

Senast ändrad av Patrickk | 09 september 2007 | 22:53

Senast ändrad av Patrickk | 09 september 2007 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att den verkar fungera så bra!

Ladda upp änu fler bilder i sjöboden är du snäll=)
/Audi 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du verkar nöjd, Patrickk (kikade i din sjöbod också)! Har beställt den nya 622 SPD till våren och är grymt laddad.

Senast ändrad av MartinN | 10 september 2007 | 00:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att det är fler som gillar en riktig båt!

Jag fick min 622 SP i fredags. Jag kan inte annat säga än att jag är helnöjd. -Vilken kvalité!

Patrick! Du upplevde den som rank, jag trodde den skulle vara rank med tanke på en V-botten på 20 grader. Jag blev snarare förvånad över att den inte kändes rank. Ditt skrov måste vara detsamma som min -07:a.

Jag kikade i din sjöbod var du även jämförde den med Uttern S64 betr. rankheten. -Javisst blir det skillnad med en båt som är 30cm bredare och väger över 1400kg, inombordare som styvar upp och V-botten på 17 grader. Anytec:n väger 720kg motor ca: 200kg, soppa 170 liter m.m.

Oavsett, så är den oerhört styv i skrovet, lite stridsbåtskänsla5.gif\, plöjer fram utan ristnigar och går torrt. Jag testade igår(söndag) och drog fullt in mot några Storö och Vaxholmsbåtars vågor. -Det blev häftiga luftfärder. Perfekt för racergalningarna i Båtnytt och Vi Båtägaresmiley-tongue-out.gif\ för ett kommande test. Förövrigt tar den sjön kanon i normala farter.

Det viktigaste för min del är att jag kan släppa ut min son på 15år utan att oroa mig för fula repor i lack m.m. Dessuton slipper man det oerhört tråkiga putsandet.

Jag bifogar lite bättre bilder framöver. Grabben kan filma och ladda ner en filmsnutt på Intenet, så skickar jag länk.

Mvh Peaky

Senast ändrad av Peaky | 10 september 2007 | 02:55

post-18857-1394235215,7398_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Patrick! Du upplevde den som rank, jag trodde den skulle vara rank med tanke på en V-botten på 20 grader. Jag blev snarare förvånad över att den inte kändes rank. Ditt skrov måste vara detsamma som min -07:a.

Hej Peaky,

Du har helt rätt om rankheten och skroven är i stort sett lika. Den nya modellen har lite längre vattenkontakt då den är 60 kg tyngre pga bredare förskepp. Jämförelsen med S64 beror på att jag har en kompis som har en sådan och att jag jämförde med denna för att försöka ge dom som aldrig suttit i en Anytec en känsla. Dessutom tror jag många håller med mig att S64 inte inbjuder till samma lust av buskörning. Din liknelse med stridsbåt känns som en bra beskrivning.

Vad gäller kvalitén håller jag med dig. Kul att äntligen ha hittat rätt båt.

Har du testat sms bevakningen?

För dom som inte vet vad det är ger jag en liten förklaring:

Min båt skickar ett sms till mig så fort båten är flyttad mer än 250 m från där jag slog av tändningen. (Man kan välja att smset skall gå bara om tändningen inte slagits på igen eller oavsett detta). Då får jag hastighet och ny position för båten via sms till min telefon.

Dessutom kan jag ställa in ett hastighetslarm. (min son är idag 10 år men tiden kommer ju när han skall ut själv.) Då skickar båten ett sms om hastigheten överträds, t.ex. 30 knop.

Det finns mycket mer man kan styra såsom position, backupstatus osv. Allt styrs via sms.

En annan fråga Peaky,

har du testkört hur fort din båt går med GPSen?

Jag är lite nyfiken om den gör 45 knop eller mindre.

Min fick jag inte upp i mer än 42,5 knop i helgen men jag vet inte om det beror på att den är under inkörning samt fulltankad eller att nya modellen går lite långsammare pga att den är tyngre och lite ombyggd.

Jag har nu varit i kontakt med återförsäljeran och vi skall byta propellern i samband med höstupptagningen. Idag går övervarvsskyddet in varför stigningen är för liten. Enligt säljaren beror det på att båten är mer lättdriven en motsvarande tyngre plastbåt i denna storlek. Jag får hoppas det blir ett par knop till inför nästa säsong med andra ord.

Senast ändrad av Patrickk | 10 september 2007 | 07:50

Senast ändrad av Patrickk | 10 september 2007 | 07:51

Senast ändrad av Patrickk | 10 september 2007 | 21:09

Senast ändrad av Patrickk | 12 september 2007 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Patrickk!

Kolla svar i ditt inlägg om hur snabb är en Anytec 622 SP var jag nämner att jag ännu inte vet prestandan på min båt.

Mvh Peaky 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...