Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
olle63

Comfortina 36an? Någon som testat eller ägt?

Rekommendera Poster

De Comfortina 36:or som byggdes i från mitten av 80-talet och några år framåt, är det någon här på forumet som har ägt eller provat den! Var det några specifika egenskaper som stack ut. Både negativa och positiva tas tacksamt emot. 

Jag har sett inlägget på Sailguides sida, men det var inte så informativt! 

Tror att modellen byggdes av Facilvarvet, och baserades delvis på Facil

35:an

Tacksam för svar!

Mvh Olle

Senast ändrad av olle63 | 26 augusti 2007 | 20:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - har inte haft eller testat en 36:a. Däremot har jag haft en 35:a. Detta är dock två olika båtar och man kan inte jämföra... Men jag var inne på en 36:a innan jag av en slump ramlade över 35:an ( visste inte ens att det fanns sådana så jag letade inte... ) så jag kommer väl ihåg lite hur jag funderade i min \utvärdering\; Tänk sen sjuttitalsbåt och tidig 80 tal = ordentligt med plast på gott och ont. Dvs håller bra och ev tecken på mindre böldpest är idag enkelt att fixa... dock tung och med lite mer djup profil i vattnet än dagens Bavaria mfl = seglar lite sämre än en modern båt. Möjligen med undantag för hård kryss där man kan göra bra fart. Observera också att förseglen är lite större än dagens konstruktioner = mer att skota in vid slag. Inuti så går det ej att jämföra med moderna båtar men det gäller alla båtar från den tiden, idag är volym det man får - mer sommarstugestuket.... Jag tycker dock det är en bra disposition med ett enda undantag då jag inte gillar längsgående pentry ( de som lagar maten mest i hamn än under gång gillar oftast detta dock. ) Annars är det väl fördel som alla båtar från den tiden - en utprovad båt med oftast en hel del utrustningsgodis på köpet till ett lägre pris än helt ny båt? Nackdel är att motorn snart ska totalrenoveras eller bytas, segel köpas, elen uppgraderas osv. Men det vet du ju redan. En bra båt som seglar bra! Gedigen och säker. Snyggare än moderna båtar tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för det inlägget. Det är som du säger en avvägning på ålder, pris och skick på utrustning! Att rusta upp en båt som är 20-25 år gammal, kostar alltid men det får man ta i beräkningen!

Men båten verkar trevlig! Är det ingen här i på forumet som verkligen har, eller vet om någon som ägt en sådan! Skulle vara skönt med ytterligare input, innan man kan ev avsluta en affär! (Båten ligger inte här i Sverige, annars hade jag givetvis provat själv)

Mvh Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du själv skriver så är båten ursprungligen en Facil 35:a. När Facilen lades ner efter dålig efterfrågan blev den en Comfortina 36. Comfortinan seglar dock bättre eftersom den har ca 2 meter högre mast och då mer segel. 1,16 mot 1,21 i lys.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...