Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
freddie1

Hur är kvalitetén på Shetland? och fråga om Plastpest?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har kikat på en Shetland 536 som ett ev vinterprojekt. Båten jag har sett är från 1979.

Hur är egentligen kvaliteten på Shetland?

Kan båten ha plastpest? Är båtens tillverkning i från de åren med mycket plastpest? (När är det förresten?)

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett nr av praktiskt båtägande som kom ut i juni (?) testades en Shetland. Minns inte om det var en 536, men omdömena gällande båtens sjöegenskaper var inte särskilt bra.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som testads i PB sågades totalt, men jag fattade det som att motor och båt inte var rätt kombination. Jag har bara hört att Shetland ska gå bra i sjön med rätt maskin. Kvaliten på själva bygget är nog enklare att ta ställning till när du ser den aktuella båten eftersom 20-30års brukande borde ge svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plastpest är ett omtvistat ämne.

Vad som är säkert dock är att det går att åtgärda med slipning/blästring och epoxi-behandling.

Jag har sett såväl relativt nya som gamla båtar med mer eller mindre plastpest och tar själv inte så hårt på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förstått att plastpest diskuteras fram och tillbaka. Av det jag har läst tycker jag det lutar åt att plastpest finns främst förr i tiden (kanske på 70-talet? pga ändrade tillverkningsmetoder för arbetarnas hälsa). Men jag har inte så mycket koll, därav min fråga.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag menade var att jag inte tror det är någon speciell period som det var mer plastpest. Jag har sett båtar från sena 90-talet med pest likaväl som jag sett båtar från 60- och 70-talet både med och utan.

Det handlar nog om andra saker men jag bryr mig inte så mycket om det.

En båt jag hade hade några få blåsor men eftersom jag ändå skulle epoxibehandla botten (en annan historia) så blästrade jag bort hela gelcoatlagret. I övrigt har jag låtit det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du,jag har en shetland 536 sedan 10 år,fiskar mycket på vänern även i dålit väder,är fantastiskt nöjd med båtens sjöegenskaper,mycket stabil o bra.

Kraftig plast(tjock)där det behövs.

Flera kompisar som också fiskar har köpt  likadan båt.

Artikeln i nämda tidning gällde 570,men ibland i tester är det inte båtens fel .

farbror lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...