Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Svenke

Strömförsörjningsproblem till dator.

Rekommendera Poster

det enda raka verkar vara är att slänga ut både invertor och dator, och börja navigera med sjökort och kompass, passare och linjal, 

och om ungarna vill spela spel -

ge dom en kortlek.smiley-sealed.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Du ska ALDRIG ha mer än 14.4 Volt i batterierna! Blir det mer så börjar dom gasa med överhängande explotionsrisk ! Det är tydligen en väl fungerande batteriladdare du har som stänger när spänningen kommit upp i rätt nivå. Vad beträffar mätinstrument så är dom inte att lita på till 100%, det kan slå fel på någon tiondel, så stirra dej inte blind på tiondelarna.

Att du inte får invertern att funka under gång kan bero på att det ju är växelspänning som generatorn laddar, och det kan göra att invertern stänger. MÖJLIGEN kan du få bättre resultat med en elektrolytkondensator mellan plus o minus nära invertern, på ca 2000µF 35volt. Batteriet ska ju tjänstgöra som kondensator, men kanske inte fullt ut. Det går ju att prova. Viktigt är att du kopplar rätt, plus till plus o minus till minus, ANNARS SMÄLLER DET!!! och då blir det inte revligt i båten längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

han skrev att han INTE hade motorn igång vid test, endast solpanel med tillhörande regulator, därav den höga spänningen dvs solen sken och solpanelen laddade batterierna med ren likström då en solpanel inte kan lämna växelspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han skrev det enda raka verkar vara är att slänga ut både invertor och dator, och börja navigera med sjökort och kompass, passare och lin jal, 

och om ungarna vill spela spel -

ge dom en kortlek.smiley-sealed.gif\

 

Eftersom jag kom över ett fugawi med alla kort till och hade en bärbar Pc hemma så tyckte jag att det var läge för att ta med den i båten. Och när felet uppstod så blev jag nyfiken på varför och kanske någon annan på nätet kunde lära sig om mitt problem. Använder alltid sjökort, passare, kompass och linjal för navigation, Fugawi är bara ett komplement.

Och ungarna har flyttat för länge sen, dom är på väg nu till Santa Pod och ska lufta ventilerna på 2000hk V8:an så dom spelar nog inte kort.         21.gif\ smiley-laughing.gif\

smiley-cool.gif\ 

 

 

Senast ändrad av Svenke | 04 september 2007 | 14:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du inovasionsobenägen?

Klart att man skall ta tills sej den senaste tekniken för att underlätta navigeringen.

GPS med AIS underlättar när tättrafikerade leder skall korsas.

Bild: det utmärkta Navporg. TIKI Navigator med AIS, rekomenderas.

Klicka här ...

post-571-1394235207,846_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm..

solpanelen kan visserligen inte leverera växelspänning, men MaxPower-regulatorn moddar (MPPT) ju spänningen från panelen och någonstans därinne i MaxPower:n finns det säkerligen en DC till AC till DC konverter..sitter i vart fall en rejäl högfrekvens-switch-trafo i en MaxPower 4.gif\

 

Enklaste sättet att eliminera hela båten och dess elsystem från felsöknings-ekvationen är att flytta invertern till en annan installation ( typ bilen ) och starta motorn (generatorn) och se om problemet följer invertern eller inte smiley-foot-in-mouth.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är delvis löst.

Fick tag i en begagnad Velleman inverter på 300w, lagade lite snoddar som var avklippta och tog med den och Ltc invertern till båten.

Vid 13,5v så hadde Ltc:n svårt att starta upp, vid 14,2v funkar den inte alls. Men Velleman går som en klocka, haha kul.

Är lovad pengarna tillbaka på Ltc:n. Och monterar dit Velleman.

Men varför Ltc:n inte går det är en annan fråga, dålig produkt kanske,  men min båt är nog inte Unik i batterihänseende och solpanel. Men är sugen på en Waeco med nätprioritering http://www.waeco.se/(S(tazagvalvll2ee550v1b5r45))/engine.wbf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ytterligare efterforskningar så är lösningen denna:

Anledningen är, att vid modifierad sinusvåg (=modifierad fyrkantsvåg) är spänningsstegringen inte gradvis som vid ren sinus, utan den är språngartad. Det vill säga: spänningen stiger från 0 till full spänning praktiskt taget omgående och det förorsakar en stor distorsion med övertoner som resultat. Dessa övertoner genererar en ström som alstrar värme i de kondensatorer och induktanser som en nätadapter innehåller. Om dessa är för klent dimensionerade, går de sönder och ytterligare följdskador kan uppstå. Detta problem gäller inte bara en nätadapter, utan även strömförsörjningsenheten i all elektronik eller elektroniskt reglerad elektrisk utrustning. Alla induktiva/kapacitiva förbrukare värms upp mycket mer, än när de drivs av en ren sinusformad växelspänning. Enl. Odelco

Ja så var det med detta.

Det gäller att ha rätt prylar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...