Bertil2 0 Postad 26 Augusti , 2007 Hej Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med lite diagnostik av ett problem med min Johnson 6 hk -84. Jag skulle ut på en tur och när jag la i drivningen (växeln) så hände det ingenting, motorn varvade men ingen växel gick i. Jag har kolla att växelföraren fungerar ner till dreven och när jag lägger i en växel så känner jag när jag snurrar på propellern att det kuggar i. Tacksam för lite hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nandu 0 Postad 26 Augusti , 2007 Hej har du kylning på motorn, så bör felet ligga i växelhuset, om det inte kommer något vatten, så kan det ha hänt något med drivaxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 26 Augusti , 2007 som föregånde sade så har du kylvatten så snurrar axeln som går ner till växelhuset, iom att impellern (kylvattenpumpen) sitter på samma axel. hmm -84..är inte den så gammal att den har brytpinne på propelleraxeln, om den är av kan det mycket väl kännas som den kuggar, så mitt tips är ta bort proppen och kolla att brytpinnen är hel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bertil2 0 Postad 27 Augusti , 2007 Hur länge kan man köra utan kylning, jag hade igång den en liten stund ca 30 sek. Kan jag se att den kyler på något sätt? Jag har även tagit bort propellern och den pinne som sitter där (brytpinnen?) är hel. Kan drevet som sitter på axel som kommer uppifrån lossna så att det inte snurrar med, jag tänker mig någon sorts krysskilsaktig fastsättning. Jag ska skruva isär det ordentligt till helgen men är lite novis när det gäller båtmotorer så all info mottages med tacksamhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 27 Augusti , 2007 Du kan inte se om den kyler annat än om du får ut kylvatten om du nu har en skvallerstråle. Är lite osäker på hur det ser ut på Johnsson men på andra motorer så sitter propellern klämd över en gummibussning som med ålderns rätt börjar att slira. Då låter det precis så, motorn snurrar men allt står stilla eller går väldigt långsamt men den sitter ändå så hårt att det kan vara svårt att dra runt den för hand. Lyft i den i en hink och ta bort propellern, så ser du om axeln snurrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 28 Augusti , 2007 Du kan inte köra en utombordare på land i 30 sekunder. Impellern bränner bums. Inte ens 5 sekunder - dvs. aldrig, aldrig utan kylning. Varvtalet är otroligt högt. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser