Lamon 1 Postad 26 Augusti , 2007 Vilken typ av sjöfolk är bäst/värst ? Finns det några fördomar som stämmer/inte stämmer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 26 Augusti , 2007 Fördomar finns det gott om. Vad som är sant eller inte beror på vem man frågar. Ska inte nämna några fördomar här, det blir lätt en evighetsdiskussion som ALDRIG kan få en lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 27 Augusti , 2007 Arroganta, okunniga dummskallar som dessutom har höga tankar om sig själv är det värsta man kan möta på sjön. Sitter dom sedan dessutom i en hyrd segelbåt är lyckan gjord (eller olyckan) och tyvärr har jag råkat på några stycken i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 Augusti , 2007 Ja, och i synnerhet när arrogans och okunnighet går så pass långt att dessa personer utsätter både sig själva och andra för direkt fara! Vilket tyvärrinte alls är så ovanligt. Jag skulle nog påstå att arrogans kan vara en rätt farlig egenskap eftersom det oftast föder även andra följdeffekter som inte hör hemma i trafiken! Som t.ex. ondödiga risktagningar mm. Okunnighet (som är ännu vanligare) gör inte saken direkt bättre och här formligen vimlar det av den varan inte minst ute i sjötrafiken! I mångt och mycket handlar det bara om att mogna som människa tror jag, så det är rätt skrämmande att se hur en del vuxna beter sig som om de fortfarande vore odödliga 15-åringar som tror att de kan göra precis som de vill utan att ta varken ta hänsyn eller ansvar! Men det är väl klart...de behöver ju inte ta någon hänsyn och ansvar för de kan ju redan allt. Inte minst att köra båt och hur man ska göra när man är ute i trafik. Det är nog bara vi andra som gör fel. Så...förlåt mig så mycket! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Augusti , 2007 Ja du Lamon, nu är vi inne på ett område som är minerat i fredstid. Du kan väl börja med att läsa den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=175786 Där framkommer det med en ganska trist tydlighet vad seglare har för uppfattningar om motorbåtsfolk i allmänhet. Med tanke på de hundratusentals båtar som befinner sig i området som kallas Stockholms skärgård (Stockholm-Svenska högarna, Arholma-Landsort) så fungerar det väldigt bra med några undantag. Men det här är mina bäst/sämst: Bäst. Gemytet i de flesta naturhamnar, det går alltid att knö in en båt till. Renligheten, båtfolket är väl det nu enda existerande folk som ännu så länge ser till att den plats man varit på hålls ren, jämför med en park en söndag morgon. Sämst. Alla som ska vara märkvärdiga på grund av båtinnehav. Fint märke hälsar inte på sämre, inte seglare på motor, inte större på mindre, generalisering? ja visst, men på det stora hela så. Hastigetsövertädelser och buller. I hela Stockholms innerstad är det 7 knop som gäller, ska det vara så förbannat svårt att hålla det? Ibland är båtarna på väg upp på bryggorna för att någon dåre plöjt fram i betydligt mer ett femtiotal meter från klubben. Rätt ofta (läs minst en gång/v) har ett par Cigarettbåtar med dubbla V8 utan ljuddämpning snurrat runt runt på stans vatten. Att Årsta holmar är ett naturskyddsområde med sjöfågel och bäverkolloni struntas det i. Och till sist, mittenseglare. Håll styrbord i farleden, den är med all säkerhet gjord för betydligt mer djupgående båtar än din fina Hallberg. Jösses vilken klagosång det blev Men generellt så tycker jag att det fungerar fint, dock är undantagen en riktigt äcklig opetad tånagel i ögat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 27 Augusti , 2007 Hmmm lamon ja vad ska man säga... Har starka fördomar ang snobbseglarna som tror att dom äger hamnen och knycker min plats så fort jag åker ut på sjön.. Trots att d e en privat plats med skyltar etc så ligger d nästan alltid en båt med pinne på taket där.. Ska d vara så jävla svårt att fatta att om d står privat plats så är den privat.. Förra sesången och denna så har jag fått jaga bort inte mer än 4 segelsnobbar från min plats.. Sisst var för nån månad sen.. Och man kan då säga att mitt humör var långt över kokpunkten när jag får svaret att vi ska bara ligga här några timmar vi flyttar oss om en stund.. Då var Rexco arg som en hel bisvärm och ringde omedelbart upp hamnkapten så han fick undan skiten från min plats.. Rätt sura miner från segelbåten ble d oxå... Fattar inte hur seglare kan ha så svårt med läskunnigheten för d har aldrig varit någon motorbåt som snott platsen.. Alla motorbåts ägare verkar ha fattat d här med o köra in till gästhamnen. D är just sådanna här saker som skapar krig mellan seglare och mbåtsfolk saker som får en att önska att man hade en båt med rakarör och diesel V8 med pumpen uppställd på max så d sotar rehjält så man kan sota ner nästa seglare som snyter min plats.. För då ges ingen nåd hehe... Senast ändrad av Rexco | 27 augusti 2007 | 19:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 27 Augusti , 2007 Jag tror att alla fördomar stämmer......Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 28 Augusti , 2007 Med andra ord: Bäst på sjön motorbåtsfolk! Sämst på sjön, segelbåtsfolk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 28 Augusti , 2007 Rexco verkar till att ha fattaT det. Åt h-e med alla seglare, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 28 Augusti , 2007 Nja gäller nog inte alla seglare finns säkert undantag om än få hehe Men dom som snor min båtplats dom tål jag inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 28 Augusti , 2007 off topic: Jäkligt härlig bild, var är den tagen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser