Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
sven30

6 hk 4 takt vs 2 takt billigaste i drift, mest tålig, lång körning, ryds camping

Rekommendera Poster


Äger en ryds camping där jag ska sätta på en liten snurra.

ska ta mig till stugan som är 3 mil rakt över. har en 80 hk mercury som sitter på. sist vi tog båten över gick det på 500-600 hundra kronor

. iomed jag trolla ibland så kan ja ta denna resvägen så få ja fisket på köpet. kommer bensinräkningen minska om ja köper en tex en liten fyrtaktare? åker rätt så ofta blir dyrt i längden. 1200 tur retur

kommer köra rätt länge utan att stanna 5-6 tim kanske tål motorerna köras så länge? intresset är insprutning av 2 takt eller 4 takt, 4 takt ligger före känns det som? 6 hk borde räcka ligga i halvfart på motorn, ska man ha större bli dom rätt stora o klumpiga, sedan kan man plocka bort den från båten rätt så lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då båda motorerna har insprutning så tror jag inte det kommer skilja så mkt på bränsleförbrukning, däremot priset skiljer det nog en del på. 2takt är billigare än 4takt, men 4takt är väl lite tystare.

 

 

 

 

Jag har oxå en ryds camping, har mercury 65häst -75 till den, gör 25knop max.

Har även en suzuki 4häst -93, med den så gör båten 5knop som max, lilla motorn används till fiske mest, men även om jag åker nånstans och inte har bråttom... är stor skillnad i förbrukning på de motorerna. i runt 2knop drar den lilla nästan ingenting, kan köra länge på den inbyggda tanken, (2L?) Men den stora vill ha mycket bensin och börjar ryka mer efter en stund, vilket ej den lilla gör. (Stor skillnad på ljudnivå oxå)

 

Billigast i längden blir väl att köpa en ny stor motor med insprutning, men kostar tyvärr mkt i inköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ok men din 4 hk är förgasarmotor ?  mercan 80 funka bra annars, lite jobbigt o sälja den sedan köpa ny, smidigare köpa en liten motor känns det som. slipper man mycket jobb. känns lite roligare att köpa en 4 takt. känns som dom slits mindre på låga varv mot en 2 takt. lite snålare borde den oxå vara tycker man.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo, min lilla är förgasarmotor...

 

Billigare i förbrukning borde det iaf bli för dig med en extra motor att åka runt med, även fast det inte går så fort. (ca runt 3knop halvfart)

 

 

 

Har du sökt på forumet ? finns en del om 2takt vs 4takt osv..

tex

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=176405

 

Senast ändrad av larssonm | 26 augusti 2007 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

borde vara billigre. frågan är om ja kommer tjärna pengar på att köra 3 mil med en liten snurra. vad det skulle kosta i bensin 3 mil. om jag köper en 6 hk, ca 6 knop kanske den går i då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det värka som att det inte finns några direktinspurtade 2 takt på dessa små motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sist vi tog båten över gick det på 500-600 hundra kronor.

Helt otroligt, för ~16 distans, vilken fart hade du då ?

 

Bensinräkningen torde minska dramatiskt om du drar ner på farten även med din nuvarande motor smiley-surprised.gif\

 

Som jämförelse (9-tons stålbåt med 90-hästars Diesel, 200 liters tank) (Nm = Nautisk mil, distansminut, sjömil):

 

Fullgas (max 9 knop).........................räckvidd ~65 Nm,  ~3 liter/Nm.

Ekonomifart (5,5 knop)......................räckvidd ~120Nm,  ~1,7 liter/Nm.

Trollingfart (tomgång) (1,5-2,5 knop)  räckvidd ~220 Nm, ~0,9 liter/Nm.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...