Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Sahlback

Hur långsamt går en V8?

Rekommendera Poster

En vanlig planande båt på 7 meter med en vanlig 260 Hk V8. Ungefär hur långsamt går en sådan i tomgångsfart? Jag provkörde en Flipper 705 DC igår med en Penta D3-190. Den gjorde över ca 4 knop på tomgång. Den hade duoprop vilken V8 brukar ha också. Min Utombordare V6 på 6m-båt går att köra i drygt 2 knop vilket kan vara bra ibland. Kan det vara så att 2 propellrar ger högre fart pga bättre grepp redan i tomgångsfart eller är det så med dieslar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där beror helt på stigningen på propparna och drevets utv. En diesel som D-3:an är ju vridstark och orkar dra stora proppar vilket gör att tomgångsfarten blir lite högre.

Duo-propp har bättre verkningsgrad.

Jag har en VP v6:a inombordare den gör ca 2 knop på tomgång (700rpm) skulle tro att en normal V8:a ligger där också. Men om motorn är överdim till båten så blir det samma sak med en V8:a då det måste till större propeller.

Senast ändrad av Gelis | 26 augusti 2007 | 08:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Sea Ray 210 med Mercruiser 260 som går mellan

2.3 till 34 knop på gpsen. (trollingfart)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2,3 är bra trollingfart. Det är ju en sån Mercruiser 260Hk som är alternativet till D3 på Flipper705. Man kanske kan bromsa dieseln genom att fälla ner trimplanen max. Mår en V8 bra av att ligga och puttra i tomgångsfart i 1 timme?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inga problem alls... titta bara på alla raggare..dom hittar inte gasen på en hel kväll ibland 2.gif\....ups..nu kasta jag sten i glas hus...såja grabbar..lugn, jag va likadan när jag åkte jänkebil...

Var bara noga med att ha koll på temperaturen, det ska inte va ngt problem, men ha koll så mår du bättre..

RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått min Flipper 705 med V8 5,0 260 Hk och själv kunnat prova. Min gör ca 1,8-2 knop vid ca 600 varv. Konstigt att det är så olika. Jag gillar dock att den går att smyga med. Bra när man fiskar t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dubbla V8;or (small block) 290HK. En motor ca 1,7. Två motorer ca 4. 280 Drev  Har legat på tomgång flera timmar, absolut inga problem.

Senast ändrad av Reine | 11 september 2007 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...