Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Nyborjare

var skall gummiblåsan till bensinslangen hamna?

Rekommendera Poster

Skall byta ut bensinslangen och gummiblåsan, idag har den som sitter där sin längsta slang på inflödessidan dvs när denna koppals på filtret under soffan kommer blåsan att hamna strax innan motorn, dvs synlig men också lätt att komma åt vid behov samt lätt att upptäcka ev läckage ( som jag gjort nu) men den verkar också ta stryk av solen ( torrsprickor).

 

Den nya jag köpt har längsta slangen på utflödessidan dvs monterar jag den som den är nu kommer blåsan under soffan strax sidan om filtret. svårare att komma åt, slipper se den och skyddad från solen.

 

Man kan ju flytta slangarna men eftersom dom sitter med fabriksklämmorna vill jag inte gärna dra bort dessa, köpta klämmor är aldrig lika bra.

 

 

Vad är att föredra ? ingen risk på nåt sätt att ha den under soffan eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen praktisk roll, bara du sätter den åt rätt håll så du pumpar mot motorn, annars får du problem. Den ska ju bara pumpa upp bensin o fylla flottörhuset, sen sköter motorn om pumpandet själv med sin pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis monterad ny slang komplett med anslutningar och blåsa men den är fortfarande mjuk vid körning. Pilen pekar mot motorn men vissa verkar påstå att man ska bilen ska peka uppåt mot himlen, stämmer det? Jag testade genom att hålla i slangen så den blev lodrät och då blev blåsan hård vid första pumpningen och tomgången blev också bättre. Har jag gjort rätt och bör jag montera fast den i det läget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska bara pumpa fram lite bensin till flottörhuset så att motorn kan starta! Om blåsan är hård eller inte är oväsentligt, det är ju en definitionsfråga, men hård ska den inte vara efter att du pumpat ett par tryckande på den, glöm det! Bensinen ska ju gå i pilens riktning till motorn, krångla inte till det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av tank kallas av nån anledning ibland för trycktank. Därav förleds man tro att tanken ska vara under tryck för att motorn ska få soppa. Då kan man också tro att blåsan ska vara hård när väl motorn börjat gå och man tror att den underhåller trycket så bensinen kan tryckas upp.

 

När motorns pump börjar suga blir naturligen blåsan mjukare speciellt om det är höjdskillnad mellan tank och motor (tanken lågt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite off topic:

Begreppet trycktank kommer från lång tid tillbaka när motorerna inte hade en sugande bränslepump utan skapade på något sätt ett lätt tryck som leddes ner i tanken med en särskild slang. Det fanns på den tiden mao två slangar som satt ihop, en som ledde bensinen till motorn och en som ledde tryck ner i tanken från motorn. Innan man skulle starta skulle man pumpa upp ett tryck i tanken (trycktank) med hjälp av en liten pumpknapp. Nackdelen med detta upptäckte jag för ganska länge sedan när bensinslangen hade blivit torr och spröd.... 10 liter soppa i kölsvinet på morgonen är inte roligt Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte kul med tryck i tanken då slangen ligger på botten i tanken och bränslet upphör att rinna ut först när allt innehåll hamnat på utsidan.

 

När moppegänget stulit originaltanken köpte jag en billig på Billiga butiken  och den hade den egenskapen att vid något lite övertryck i tanken läckte den i slangens anslutning på översidan varvid allt rann ut några varma sommardagar.

 

Undrar om företaget skulle bli ansvariga vid ev. eldsvåda som lätt kan inträffa om en liten gnista kommer lite olämpligt. Man borde kolla sådana säkerhetsdetaljer bättre. Någon juridisk koll borde ett stort företag ha på sina prylar. Försäkringsbolag vill gärna ha betalt i andra hand om det går att pressa med ett antal advokater.

 

Det näst bästa är att ha luftskruven öppen men även då förlorar man bensin (speciellt de lättantändliga gaserna) och riskerar att gaserna antänds.

 



Senast ändrad av forgus31 | 02 september 2008 | 15:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade oxå en billig tank under några veckor när min orginaltank blev stulen. Men det var bara att samla ihop sparpengarna å köpa en ny orginaltank för den billiga läckte i anslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...