Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Northernstar

Saltvatten i bensintanken.

Rekommendera Poster

Klantigt värre.

Skulle ut på ett snabbjobb på havet & tankade båten.

Tanklocket sitter på akterspegeln/motorbrunnen (båt ; Bayliner 1950 - motor Evinrude 120hp 1994)

Givetvis glömmer jag att skruva på tanklocket efter tankningen & saltvatten forsar in i tanken i den rel. höga sjögången.

Motorn dör & jag upptäcker felet.

Jag byter bensintank till en extra medhavd & motorn börjar gå rent efter ca 10min - därefter kör jag motorn i ca 1tim.

Vad behöver jag åtgärda för att inte motorn skall ta skada ?

Idag skall jag pumpa ut all bensin ur tanken & hälla på ny.

Behöver jag göra ngt mer ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att du ska tömma ur all bensin och hälla i nytt bränsle. Om jag hade varit i dina kläder så hade jag tagit det säkra före det osäkra att tvätta ur hela bränsltanken först innan jag efter att den har torkat fyller på nytt igen. Jag skulle ha gjort aå för att försäkra mig om att alla saltavlagringar försvinner ur tanken. Egentligen skulle nog även motorn tvätas också, men kommer nu inte ihåg något lämpligt medel som är avsett för detta. Men det finns på marknaden särksilt invändig motortvätt som ska ta bort bl.a. sotavlagringar mm. Kan nog vara bra att använda i detta fall gissar jag.

Har du något brämslefilter med inbyggd vattenavskiljare? Om inte så bör du skaffa det omdelbart! Det ska man ALLTID ha till sin båmotor om man är någorlunda rätt om motorn plus att man bill undvika onödiga motorhaverier och svindyra kostnader för detta! 600-800 kr för ett sådant filter är en mycket billig försäkring.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag hade varit i dina kläder så hade jag tagit det säkra före det osäkra att tvätta ur hela bränsltanken först innan jag efter att den har torkat fyller på nytt igen. Jag skulle ha gjort aå för att försäkra mig om att alla saltavlagringar försvinner ur tanken.

-Lite svårt då jag har fast monterad 100L tank inbyggd under durken på båten.

Finns det ngt knep för att tvätta tanken förutom att bara tömma den?

Har du något brämslefilter med inbyggd vattenavskiljare?

-Nej, skall kolla efter ett sådant.

Fler tips emmottages;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attans. Du är verkligen otursförföljd. Hoppas det ordnar sig.
/Båtgrannen N14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man har fast bränsletank så är det naturligtvis lite knepigare att tvätta och att torka. Trångt och bökigt. Men det brukar kunna gå även om det är trångt och bökigt. Dessvärre tror jag att det kan vara direkt nödvändigt att ge sig på det. Eller rättare sagt: Du måste göra det!

Du får försöka att peta ner tygtrasor och annat som sedan kan suga upp det allra sista som lägger sig på bottten. Det är där som vattnet ligger. Och då även passa på att göra rent och torka även på tankens väggar och överallt där du kommer åt. Du får väl använda något långt och böjbart som du kan fästa trasorna på för att komma åt mer och bättre.

Sedan kan det kanske finnas något lämpligt kemiskt medel på marknaden som gör att du kanske kan tvätta bort saltavlagringarna i tanken. Jag känner inte till något om det, men kolla med båtbutiken om detta. Det är alltså saltavlagringar och vatten som du ska få bort. För vatten kanske du blir rekommenderad K-sprit, men det ska du inte ha i det här fallet! K-sprit kan fungera om det bara handlar om mindre mängder kondensvatten. Men nu har du fått in så pass mycket vatten att vattnet måste tas bort manuellt för hand. Kanske du kan pumpa ut vattnet med någon mindre pump och slang?

Båtverkstäder brukar också kunna ha sådana pumpar. Det är inte allt för ovanligt att de behöver göra rent bränsletankar åt folk lite då och då.

Jättebra att du tänker kolla efter ett bränslefilter. Ännu bättre om du installerar ett. Om du inte installerar ett sådant så kommer du med all säkerhet få mycket stora motorproblem som nästa bekymmer! Det kommer som ett brev på posten efter det att du nu har fått in så pass mycket vatten i tanken. Men....även om du nu lyckas göra ren tanken från saltavlagringarna och att du lyckas tömma den på det vattnet som nu finns där så kommer du att få in vatten på nytt. Kondensvatten får man alltid i en tank. Bränslefilter med vattenavskiljare är alltså bra att ha ändå även om du inte hade denna otur som du nu har haft. Hoppas att det löser sig och att allting kommer att gå bra. Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...