Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
simolin

Lazy Jacks ????

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en kort fråga!!!

Vad är Lazy Jacks?

Mvh Tero

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står massor här på MG och även på Google.

Förenklat är det snören som du drar ner storseglet med när du revar det men håller ihop seglet så det inte fladdrar omkring medan du beslår det. Det ersätter även dirken.

Senast ändrad av Kim_Possible | 24 augusti 2007 | 22:07

post-11229-1394235202,4204_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja...

Håller inte riktigt med dig Kim.

Lacy Jacks är snören som går på varsin sida om storseglet för att förenkla när du revar seglet; på så sätt att du säkerställer att seglet inte ramlar över bommen åt sidan. För att använda ett system för att snabbt ta ett rev. när du seglar använder du single line reef...ett annat system av snören. Du använder ej Lazy JAcks så som Kim sa som du drar ner storseglet med när du revar.

Bara ett klargörande så att det inte uppstår en begreppsförvirring.... eller är det någon här på forumet som har lacy jacks kopplade till revringarna eller rev blocken?

Jag skulle ej heller påstå att det ersätter dirken...snarare skulle jag ersätta dirken med en gasfjäder kick... såmycket bättre!

Synpunkter?

//Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden stämde ganska bra om man bara skippar den aktre röda tampen som går till bomnocken och i stället fäster den å masten ca 3/4 upp.

Går säkert även att göra som på bilden, men det verkar onödigt krångligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del båtar har som på bilden lazy jacks i ett block i masten och sedan går tampen ner, inte till bommen, men på utsidan masten. Gissar att det är till för att kunna slacka/spänna lazy jacksen när man seglar/tar ner seglen. Det är ju svårt annars att trimma in dom optimalt.

Själv har jag dom fastsatta på masten som beskrevs.

Jag skulle nog inte heller ersätta dirken mot lazy jacksen. Det är liksom helt olika saker.

Många snören blir det... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...