Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
rgsson

Ljudnivå kompressorkyl?

Rekommendera Poster


Jag måste förnya kylsystemet till kylfacket nu i höst/vår och funderar att slå till på ett kompressorsystem, närmare bestämt Isoterm Classic 2001 (minsta jag hittade).
Är det någon som har någon erfarenhet vad gäller framförallt ljudnivån på kompressorn? Man vill ju inte ha en bra kylare men som håller besättningen vaken hela natten.
 
Andra tips/funderingar vad gäller kyla (jag har läst SXK:s artikel) går naturligtvis bra att dela med sig av i denna tråd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den hänger i gummifästen hörs den knappt alls. På min båt sitter den under durken i en av sovhytterna, när det är knäpptyst ombord i övrigt hör man den som ett svagt surr. Absolut ingen som ligger vaken!

Jag förespråkar vattenkyld kompressor. Jag bytte från luft till vatten för några år sedan. En oerhörd skillnad i strömförbrukning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en  Classic 2001 i våras. Förutsättningarna var att använda den kylbox jag tidigare byggt för nedfryst mat/klampar. Har ont om stuv så jag vill helst att kompressorn inte skulle ta någon plats alls..... Jag monterade den under stickkojjen vid fotändan. Drog alla anslutningar i 2meters plaströr hängde upp kompresson med Isoterms monteringsbeslag, boxen är på 32 liter och det blir 4-6 plus i mitten på boxen. Inga problem med ljudnivån. När det gäller vattenkylningen tyckte Isoterm ett luftkylt system duger gott om kompressor finns i ett utrymme som är svalt med den boxvolym jag har.  

 

Senast ändrad av Vilse | 24 augusti 2007 | 22:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svar.
 
Vattenkyld kompressor eller ej är en kostnadsfråga. De är mer än dubbelt så dyra som luftkylda. De pengarna kan jag lägga på andra saker istället. För mitt lilla kylfack räcker nog luftkylt gott och väl.


 
Om ni monterar kompressor i ett stuvfack, hur har ni gjort med ventilationen då (luftkyld kompressor)? Gissar att det kan bli ganska varmt runt kompressorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kikar nog på Isotherms  variant med kylning genom en speciell genomföring, eller på de varianter där sjövatten pumpas in i en värmeväxlare. Dessa är dyra, onödigt komplicerade och svårmonterade.

 

Den överkomliga varianten är systemet från Frigoboat (Ital Nordic är agent) där man använder en Danfosskompressor och en passiv keel-cooler, alltså en bronsplatta som monteras på utsidan av skrovet under v.l. Inga pumpar eller fläktar. Och du kan gömma och ljudisolera kompressorn precis var du vill utan krav på ventilation.

Jag har den varianten sedan 2002 och den är den bästa åtgärd jag gjort någonsin för att öka min batterikapacitet. En energivinst på 40-50 % jämfört med den luftkylda kompressor jag hade innan i samma kylskåp!

 

Det du skriver om ventilationen i ett stuvfack är just problemet med luftkylt. Skall du få någon ordning måste du suga kallast möjliga luft från kölsvinet och sedan få ut den någonstan ovanför durkarna. Men den luften är alltid varmare än vattnet och kyler inte alls lika effektivt. Vem luftkyler en bilmotor idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenheter som inläggen ovan. Min kompressor var tyst och surrade hemtrevligt... bra att höra att den går också! Och hur ofta. När jag bytte värmare så drog jag om luft in och ut i båten. Dvs jag drog en grov slang från varje stuvfack högt upp i sidan ner i kölsvinet ( kalla väggens princip ) och fick märkbart mer vatten längst ner i kölsvinet... så det funkade uppenbarligen. Sedan lät jag luften gå ut i ruffen bäst den ville UTOM till kompressorn som satt lite instängd bakom ett skott, bakom spisen. Från denna drog jag sedan ett lite mindre rör som luftning ut. ( varm luft stiger ju upp själv ) Mätte hysteriskt elförbrukning före och efter och kan säga att den var märkbar, nästan 8% förbättring om jag minns rätt nu i efterhand... Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bronsplatta som monteras på utsidan av skrovet under vattenlinjen? Borrade du hål i skrovet under vattenlinjen då för att kunna nå plattan? Låter inget vidare om du frågar mig.
 
Hur stor är plattan? Under vattenlinjen skall det vara så slätt som möjligt. Inga utstickande detaljer som kan störa vattenströmmarna!
 
Det låter som det blir luftkylt ändå. Mindre borrande(?). OK att det inte kyler så bra, men det är nog ändå bättre och drar mindre el än SuperCool som är alternativet.
 
/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har satt in ett likadant kylsystem i min Maxi84.Jag satte kompressorn i bb stuvfack, längst bak. Detta fungerar alldeles utmärkt. Värmen i stuvfacket är inga problem. Insändaren som tog upp att man inte kyler bilar med luft längre, borde ju veta att detta inte är en bil.

Eller har ni vatten kylda kylskåp hemma?

 

Lycka till med montaget och kall mat o dryck.

 

Mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenkylda bilmotorer har jag då aldrig sett....Mig veterligen kyls alla bilmotorer med den luft som passerar kylaren, eller?

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Ja jag vet att en Maxi 84 inte är en bil. Och jag vet att kylskåpen hemma inte är vattenkylda.

Men jag vet också att mitt kylskåp hemma inte går på batterier som jag måste ladda med en bullrig diesel var och varannan dag eller med solceller på taket.

Mitt kylskåp hemma anluts till vägguttaget där det finns massor med ström och verkningsgraden har alltså liten betydelse - några kronor hit eller dit på elräkningen och någon liten nackdel för växthuseffekten.

 

Men käre Lars, jag tror du också vet att vatten är en bättre transportör av värme och kyla än luft. Att ett hett föremål kyls av snabbare om man spolar vatten över det än om man bara håller det i luften.

 

Visst funkar luftkylda kompressorer på båtar. Jag vet, jag har levt med dem i decennier. Men sedan jag bytte till vattenkylt kan jag, med samma förutsättningar i övrigt, och nästan samma inköpspris ligga still utan laddning i 6 dagar istället för 4.

Är det något att vara sarkastisk över?

Särskilt när problemen att få strömen att räcka till är ett ständigt återkommande problem för seglare.

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det största problemet med de luftkylda kompressorerna är just kylfläkten. Kompressorn hör man knappt alls, men fläkten går på ett ganska högt varvtal och låter rätt mycket tycker jag. Idag skulle jag satsa på ett vattenkylt system. Har funderat på om man kan bygga om det befintliga systemet med någon typ av kylslingor och en liten cirkulationspump. Någon som testat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se om du inte kan modifiera din befintliga kompressor med just en keel-cooler som jag så ivrigt förspråkar. Du slipper du inte bara fläkt utan också cirkulationspump och slangdragning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Förlåt jag ska inte vara sarkastisk. Vi ska ju hjälpa varandra.

Men prisskillnaden på vattenkyld och luftkyld kondensor är ju väldigt stor tycker jag. I Hjertmans är skillnaden c:a 6000:-.

Hur stor är skillnaden i strömförbrukning?Finns det tester på detta?

 

Mvh Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i pris du talar om är melan en standard, luftkyld kompressor och en vattenkyld med ASU. Så jämförelsen haltar.

Det systemet jag talar om är inte Isotherm utan Frigoboat,som kostar ungefär 3000.- mindre än Isotherms vattenkylda variant. Men visst, jämfört med den enklaste, luftkylda varianten blir det ju dyrare.

 

Jag vet inte om några tester, men bättre än tester är ju egna erfarenheter. Om du läser mina tidigare inlägg så fick jag en minskning av strömförbrukningen på ca 40 %, litet beroende på årstid.

I praktiken innebär det för mig att jag kan ligga still, utan att ladda något alls, i 6 dygn mot tidigare 4 (detta inkluderar då andra förbrukare som lampor, litet dator, instrument radio etc.) för att nå samma urladdningsgrad på batterierna.

 

Men självklart, om man är ute kortare tider, kör motor åtminstånde en stund dagligen, eventuellt har någon laddhjälp av en solpanel och då och då laddar från land eller kör motor så länge att man får fulladdat kanske den extrakostnaden för vattenkylt inte är motiverad.

 

Men för mig och mitt sätt att segla har det varit en oerhörd fördel och jag skulle utan tvekan installera vattenkylt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade lite på Frigoboat, men såg ingen försäljning i Sverige eller priser på deras internationella hemsida. Finns det ingen hemsida för Sverige?
 
Hur fick du fast bronsplattan utanför skrovet??? Räcker det inte att ha den i kölsvinet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.italnordic.se

 Nej den skall sitta på utsidan, fritt i vattnet. Det är just det som är vitsen. Men klart, för kappseglaren med en botten som en babyrumpa är ju tveksam. Men för långseglaren/cruising är nog strömförbrukningen viktigare än litet turbulens.

post-14806-1394235206,2153_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är nog mera om du/ni borrade hål i skrovet under vattenlinjen. Det är det som känns mest osäkert/oroväckande/dumt?
 
Fanns det någon sida med priser och återförsäljare i Sverige? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm det där med hemsidan. Såg länken efter att ha skickat ovanstående inlägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att montera ett genomgående beslag i bronsunder v.l på ett korrekt sätt bekymrar inte mig ett dugg.  Jag kan inte föreställa mig vad som skulle kunna hända med kylaren för att man skall ta in vatten.

 

Inte med tanke på hur många genomföringar i diskutabel kvalitet många båtar dras med!

Exempelvis, när bytte folk i allmänhet den gummislang propelleraxelns packbox i oftast sitter fast i?

Hur ofta slår man (hårt) med hammare på sina genomföringar/kranar för att förvissa sig att de inte korroderat?

Hur många har inte logg- eller lodgivare i plast som utsätts för försvagning av kemikalier och åldring?

Och slutligen, hur många har träpluggar i rätt storlek omedelbart tillgängliga till ovanstående öppningar?

 

Jag tror nog att de finns allvarligare källor för vattenintrång än kylaren till kylen!

På min båt gjorde jag av mig med inte mindre än 8 bottengenomföringar med kranar genom att fösa ihop alla intag till ett och låta samtliga avlopp mynna ut över v.l.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska ha luftkyld eller vattenkyld kompressor beror mest på vilka placeringsmöjligheter man har i båten. Får man plats långt ned i ett ventilerat stuvfack (som i min båt) så fungerar luftkyld utmärkt. Där blir det sällan varmare än 20 . Om kompressorn däremot hamnar inne i ruffen och måste samsas med värmeutblåsslangar eller annat varmt så är det bara att lägga de extra tusenlapparna på vattenkylning om man vill ha låg strömförbrukning. Boxens isolering är såklart också viktig. Jag förminskade min box genom att tilläggsisolera inifrån och min isotherm classic orkar lätt hålla kylan. Trots att kompressorn ligger under sittbrunnen så hör man den när den startar om det är tyst i ruffen men jag tror att kompressorn överröstar fläkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag håller på att bygga en  kylbox i min möre 30  (ballad)  och jag tänker använda  den varianten med en vask genomföring som har inbyggd kyling till kompressorn. kom inte ihåg vilket märke det var på det företaget. men  det verkar helt klart  bra. då blir det inge extra  hål i båten då den använder sej av vaskens   genomföring,  och utnyttjar  båtens  små gungningar i vattnet  för att  kyla. inga pumpar o skit  utan allt sköts av sej själv bara att båten rör sej lite. och  rör den sej inte alls ex  om man bor i båten på land så blir  relutatet  lite  högre  el förbrukning.

 

mvj Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...