Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
ljud

Inombordare törstigare än utombordare, generellt?

Rekommendera Poster

Om man bortser från dieslar då. Vad en båt drar är viktigt för mig då jag vill köra mycket och när jag kollar runt verkar det som inombordare genrellt drar mer en inombordare. Är det än snabbare utveckling på utombordare med en modernare teknik i dom? Alltså vi pratar om nya motorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja där vill jag nog inte hålla med riktigt.. Om man tex skulle utrusta min båt (Bayliner 2355) med utombordare så hade den blivigt mycket törstigare än vad den är nu med V8. Dåligt exempel iförsig då den inte är gjord för utombordare.. Men mindre båtar är en fördel att förse med utombordare typ 20 fot och neråt.. Men båtar runt 7meter så vet ifan om d skulle bli mer ekonomiskt att ha en utombordare ist för en redig V6a inombordare eller likn..

 

Vad är d för båt du är ute efter??? Stor, liten, lätt, tung, etc

 

!!!MVH REXCO!!! Som har en förbrukning på mellan 1,5 och 2L dist i marchfart med V8 och över 2ton tung båt... Rätt snålt i sammanhanget..

 

Senast ändrad av Rexco | 24 augusti 2007 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar just nu på på Bella 621 dc men kollade även på 640 dc och handlaren sa att att 640 drog 1.3 ocg 621 0.8 i 24 knop. Han kanske hade fått fel info eller nåt, men han sa också att han tyckte utombordare va effektivare. 640 DC väger 1200 kg med motor och 621 DC 830 kg motor (200kg)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant känns det verkligen som om att de moderna 4-takts utombordarna är flera generationer före inombordarna. Senast jag kollade på 

båtmässan såg jag inombordare med stötstänger och förgasare. 

Nu kanske de senaste V8:orna har insprutning

och modernare konstruktioner. Men grundkonstruktionen på en v8 kommer ändå från tidigt 60tal. Min uppfattning är att den utvecklingen inte har hängt med. Antagligen för att det fortfarande är helt ok att ösa ut avgaser i vattnet utan krav på rening.

 

Runt 1988 -1989 kom katalysatorn och därmed dödstöten för förgasare i bilarna. Motorfabrikanterna tvingades då ta fram bränslesystem som gör motorn effektivare och mer bränsle effektiv. 

 

Utan krav finns det heller inte något intresse att driva motorutvecklingen framåt.

 

Skillnaden på icke katalysaorbilar är enorm då jag har en c303 med en miljö vidrig b30 märker man verkligen skillnad.

 

mvh / Plarsa

 

 

Senast ändrad av plarsa | 24 augusti 2007 | 15:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, detta summerar intrycket jag fått av inombordare ganska bra. Nån som har erfarenhet av verkligt snåla/effektiva inombordare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten inte väger över tonnet så ser jag ingen anledning till att skaffa inombordare.. Men när d börjar röra sig uppemot 1500kg och lite till så får man överväga.. MPI motorerna är mycket snåla.. Provade en V8 MPI i en sea ray för inte så längesedan och den gick faktiskt snålare än min förgasarspis.. Trotts tyngre båt och fler hk så gick MPIn snålare.. Hur Volvos motsvarighet gsxi eller vad den nu heter i dagens läge är vet jag inte..

 

Fast d e klart d går inte att komma ifrån vill man åka billigt och bara se till bränslekostnaden så är d diesel som gäller helt klart..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast d e klart d går inte att komma ifrån vill man åka billigt och bara se till bränslekostnaden så är d diesel som gäller helt klart..
 
Japp! Och dom kostar ju, så det är väl hugget som stucket, kanske. Jag själv vet att jag skulle börja snåla med båtåkandet när man kom upp i över 1.5 l/distans även om jag hade fått båten/motorn billigare än en mer bränslesnål motor. Tycker det äe en viss frihetskänsla ha inte låtea bensinpriset styra för mycket...
 
Sen finns ju miljöaspekten på det hela också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan fråga sig varför inte t.ex. japsen kommit med mer avancerade inombordsmotorer. Som påpekats har de ju minst sagt ålderstigna konstruktioner. Vilken småbil som helst har motor med fyrventilsteknik, variabla kamtider etc. Förgasare existerar inte. I kontrast: VPs/Mercs treliters fyra finns endast med förgasare.
 
Marknadskrafterna fungerar tydligen inte här, dvs ger inte tillräckligt incitament för förnyelse. En liten push genom att kräva samma utsläppsnivåer för båtmotorer som bilmotorer kanske skulle göra susen. Men vad skulle det betyda för utombordarna? Blir katalysator ett måste? Får en sådan med dess krav på hög arbetstemperatur verkligen plats under locket? Eller finns annan teknik?


 
Annars är standardargumenten för inombordare i en mindre båt kanske snarare stabilitet genom lägre tyngdpunkt och en ren och snygg och tillgänglig akter.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringspremierna är lägre för båtar med inombordare än utombordare.

Enklare att sno en utombordare.

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja d e ju klart vi är ju alla olika, Jag prioriterar utrymme, inköpspris och fart framför bränsle ekonomi. D lilla jag kör på en sommar (Kör kanske upp runt 10 000kr i soppa) är inte så blodigt tycker jag... En kompis har en linande båt som min fast med diesel och mer än dubbelt så högt inköpspris på båten. Men han kör rätt mycket och långa sträckor så en bensinare blir lite väl törstig, Vi räknade lite på skoj vad hans båtåkande hade gått på om d suttigt en bensinmotor i kom fram till runt 45 000kr inte så roligt att lägga undan varje sommar kanske..

 

Hmm miljöaspekten ja vad ska man säga kör inte jag upp soppan så gör någon annan d. sedan om minmotor skulle vara miljövänlig d vet jag inte. Men ska oxå tillägas att jag alltid velat ha en V8 d e något speciellt med ljudet och styrkan i en V8 som inte går att kompromissa med.. Nästa motor om jag nu behåller båten blir en MPI V8 för mig..

 

Byter jag båt t större så vill jag ha en V8 diesel då dessa oxå låter underbart... Men just nu så får förgasar 8an snurra minst en sesång till innan pensionering. 

 

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudet på spiken.

Detta återspeglas i att det under de senaste åren kommit fler alternativ med båtar under 6m med inombordare - förnuftigt tycker jag.

Skulle inte ens fundera på utombordare med tanke på den mängd stölder som förekommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

har själv funderat på inombordare ett tag men släppt denna tanke helt då jag studerat moderna utombordare närmare. Dessa är helt överlägsna när det gäller acc, fart och framförallt förbrukning.

 

Kolla detta test på Yamaha:s nya F250. Drar under litern!!

 

http://www.yamaha-motor.no/Images/Test_Data_Bulletin_F250_se_tcm35-132531.pdf

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där! Det kanske helt enkelt är fler som vill ha en utombordare än inombordare (mer båtar gjorda för utombordare än inom)och därför större upplagor, vilket lett till hårdare konkurrens mellan de olika märkena. Detta om nåt leder väl till lägre bränsleförbrukningssiffror.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå testet. Oj vilken skillnad! Frågan är hur mycket man kan lita på dessa siffror, det känns väldigt Yamaha. Vad säger ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan den vara vinklad men jag har läst andra tester där veradon är avsevärt törstigare i de högre varvtalen. Däremot som även yamaha skriver så är faktiskt Veradon något snålare på vissa varvtal.

 

Det intressanta är att yamahan med 250hk drar under litern per distans, Hitta en inombordare som fixar detta med liknande prestanda.

 

För min del så blir det utombordare om jag skall byta upp mig i båtstorlek såvida det inte finns ett bra dieselalternativ. Diesel kostar lite mycket bara tyvärr. Skall man ha en båt som gör uppåt 50 knop med diesel så går det loss på dryga miljonen vilket inte är aktuellt för mig iallafall.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det som om det var ytterst få/snäva områden där Verado var snålare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför dyker då inte dessa förnämliga motorer upp som inombordaralternativ? Det finns ju som nämnts en bunt med kvaliteter med inombordare som en utombordare inte kan uppnå just på grund av att den är en utombordare.

 

Och säg inte att marknaden för inombordare skulle vara för liten för att ha någon betydelse, titta på den amerikanska, den är enorm!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare finn i spannet 2-300 hp lätta att plocka av i jämförelse med inombordare. Alltså större omsättning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, utombordarmarknaden är säkert större, men inombordarmarknaden är helt visst inte för liten för att innovation inte skulle ta plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är sant, tycker också är en aning underligt. Lite av anledningen till att starta tråden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag väntar fortfarande med spänning på en evinrude e-tec innombordare. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu måste jag erkänna att jag inte har googlat....men hur är det med bmw? tillverkar dom marinmotorer ännu? sexan dom hade på 70 & 80 talet måste väl ha setts som modern, eller den var iaf befriad från stötstänger och hade alutopp. nej min tanke var om dom marinkonverterar någon av dagens motorer, nya m5 v8 skull ju vara fin i båt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte en marinkonverterad M5 V8 skulle vara till glädje i en båt, i alla fall inte om det är samma som sitter i ny M3. Den motorn är extremt kortslagig och man måste upp över 5000 varv innan den börjar leverera

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är kanske en ledtråd till varför bensininombordare släpar en smula i jämförelse med utombordare: En Yamaha F200 kostar typ 200000, en Mercruiser 5.0 med drev kostar runt 100000 kr. Om en hypotetisk modern inombordare skulle kosta 100% mer än nuvarande kan det bli svårt att motivera köparna. 9000 liter bensin emellan...

 

Vilket betyder att det ur en investeringssynvinkel kan vara mer relevant att jämföra en stor bensinutombordare med en DIESEL inombordare.

 

För utombordarnas del var det inte svårt att genomföra generationsskiftet eftersom den äldre generationen helt enkelt blev förbjuden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså billigare med inombordsmotorer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det känns som att inombordarna-bensin inte utvecklas som utombordarna och inombordar-dieslarna vilket är mycket märkligt. En tillverkare som Yamaha som tillverkar allt möjligt borde ju se en marknad.

Själv hade jag gärna sett BMWs 4 och 6 cyl dieslar. Har en 4cyl. i min lilla BMW120D med 205 Hk och 415 i vrid. Drar 0,57/mil, lätt och med ett himla vrid. Tänk det med duoprop. i 6-7 metersbåtar. Även VG-koncernen har ju fina dieslar som skulle kunna sätta press på Pentas SJUKA priser.

Kanske vore en marknad för nån framsynt person att inportera och marinkonvertera. Det visades upp en marinkonverterad V8 Diesel, den som sitter i Hummer, på Orustmässan. Passar direkt att byta för dom som har gamla V8-bensinare. Bra idé!

Tillbaka till frågan så tror inte jag att en inombordare drar mer för att den är inombordare, möjligtvis för att den är omodernare.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det bara beror på att inombordare vanligtvis har gammal teknik, utan även det faktum att en inombordare med drev många gånger är avsevärt mycket tyngre än en utombordare (vilket iofs kanske skulle kunna ses som en utvecklingsfråga smiley-laughing.gif\). Att släpa runt på en massa döda kg kostar så klart i soppaförbrukning.
 
Jag tror det är viktfrågan som är anledningen till att inombordarna inte har utvecklats. För att bygga en inombordare räcker det med att ta ett beprövat block och komponenter och kalla det för inombordsmotor. Att paketet sedan väger mycket mer än nödvändigt spelar mindre roll då motorn placeras närmare båtens midja. En utombordare är vanligtvis konstruerad från början just för sin uppgift (därav blir så klart priset också högre) med hänsyn till att bla vikten inte får bli för hög. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En D3 190 väger bara 330 kg inkl. drev och då är det ändå en diesel. Så visst går det att bygga lätta inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut går det, men en D3 är utvecklad till att sitta i en båt och därmed har viktfrågan varit viktig vid konstruktionen. Många inombordare bygger på block från amerikanska bilar (från 60- och 70-talet!) med helt andra krav.
 
Som jämförelse väger då tex en Suzuki Df175 216 kg ... (kan självklart inte jmf den rakt av med en 190hk diesel) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är du lite orättvis tycker jag.....jag menade MARINKONVERTERAD, dvs inte lyfta ur v8an eller v10an ur en m5:a och hänga på en limpa, utan som alla andra marinmotorer med en bilmotor i grunden, ta t.ex en sunkig aq130 (volvo b20) där skiljer både toppen och kammen för att få effekten på varvtal som passar båtar, dessutom tror jag att dagen högprestanda motorer med all teknisk mumbojumbo endast behöver ett annat motorstyr för att få effekt på lägre varvtal. sedan, vad är felet med att varva då, tål den att ligga på autobahn i 250km/h med acceptabel ljudnivå så borde väl inte vara något problem i båt, sålänge man har en utväxling som passar en motor som varvar mer än vanligt, bör väl kanske tilläggas att jag inte kört varken v8 eller v10 från bmw, endast gammla m3 3,2l och m5 3,6 och 3,8l och har inte dom nya blivit drastistk mycket sämre så finns det nog lite vrid även under 5k rpm, var det inte m3 3,2l (321hk) som hade en vridmomentskurva som såg ut som en pannkaka från 1500rpm till varvstopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...