Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
_DoGGi_

Backen och strular

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare !!!

Idag hände något riktigt konstigt med min hittils välfungerande mariner 50 utombordare:

Var ute och åkte bestämde mig för att åka hemåt, kör på när plötsligt motorn bara dör precis som om jag fått soppatorsk.

Kollar tanken finns lite soppa i botten på tanken men jag fyller påfrån reservdunken  för att vara på den säkra sidan. Jag startar motorn den går igång men dör igen. När jag ska starta igen går motorn inte runt, andra och tredje försöket skramlar det. på fjärde försöket hoppar motorn igång, jag åker sakta framåt ryckigt och hackigt mot en brygga medan motorn låter konstigt(som en påse med tomburkar),efter motorstopp 2 ggr till kommer jag fram. Kollar om någon kan tänkas veta vad felet är med annan båtägare men ingen hjälp där, han är lika dålig på motorer som jag.

Jag bestämmer mig för att försöka köra hem till min hamn tar normalt kanske 5 minuter i vanliga fall, med låg fart kommer jag fram runt 4-5 knop inget ryckande nu men när jag närmar mig min plats och lägger i backen för att bromsa lite går motorn upp i varv utan att backen åker i så det blir en liten smäll. Motorn dör igen.

Nu går det att starta motorn men backen fungerar inte det blir som att gasa i tomgång.

Vad har hänt med motorn någon som kan hjälpa mig ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att motorn är årsmodell 90 och 2 taktare om det har någon betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det verkligen inte finns en enda person kan hjälpa mig med vad felet kan vara kanske någon vänlig själ kan svara var man kan lämna in och få den lagad, jag bor på södra sidan av stockholm och vet inte var dom tar emot Mariner, någon som vet??

MVH _DoGGi_

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj, det låter inte så kul! Vad som är det exakta felet kan jag inte riktigt svara på då samma symptom kan beskriva olika fel...

att motorn ej går runt och skramlar låter ju inget vidare, skrammel från blocket eller växellådan? från blocket för tankarna till haveri av kolv/kolvring då motorn går dåligt och låter inget vidare som du förstår... om drevet havererat, som det låter lite som, kommer motorn gå trögt = inte bra!

det kan även röra sig om ett elfel med dålig tändningsinställning mm men skramlandet låter som sagt inget vidare...

http://www.marinservice.nu/ är ju en serviceverkstad, det finns åtskilliga

hoppas det löser sig!

Mvh fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret Fredrik.

Någon mer som kan hjälpa med fler detaljer ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är absolut ingen motorexpert, så du får ta det jag säger med en (gräv)skopa salt...

Hur som helst hade jag en gång i tiden en moppe som uppförde sig på ungefär samma sätt, vilket om jag minns rätt berodde på att motorn inte fick tillräckligt med olja. Det var separat oljetank på moppen och det var nåt som inte funkade som det skulle. Till slut skar den ihop fullständigt, hoppas det inte händer dig!

Jag har ingen förklaring till problemet med backen, men om en motor blir för varm kan väl det mesta gå snett... Hoppas du får ordning på motorn, återkom gärna med en rapport när problemet fått sin lösning!

Vänliga hälsningar,

Westman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar Westman.

Var nere idag och kollade motorn du verkar ha rätt med motorns konstigheter, blandaren verkar ge alldeles för lite olja blandade i tanken själv och motorngår som en klocka igen efter ett tag motorn gick igång på första försöket dessutom.Hittade skrammelljuds källan också en plastdetalj som ibland kan hamna mot en rörlig del.

Sedan ska du få höra något roligt (dumt) jag tiltade upp motorn för att kolla om propellern kan snurra åt båda håll för hand vad ser man: INGEN PROPPELER. Den måste ha åkt av när jag la i backen för att bromsa därför jag trodde att backen hade pajjat. Snacka om att jag var glad och nöjd iallafall efter vad man hört allt skulle kunna ha kostat.

MVH DoGGi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att det löste sig för dig! ...även om det såklart är trist att sumpa en propeller! Tur att det inte hände ute till sjöss! :-)

Kul att de gamla moppekunskaperna visar sig värdefulla! 2.gif\

Ha det bra,

Westman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...