ljud 7 Postad 23 Augusti , 2007 Jag har läst massa trådar i ämnet där många tror att 115 blir för lite för denna båt. Däremot har jag inte hört nån som faktiskt har denna kombi, uttala sig i frågan. Sneglar nämligen på denna båt och mitt mål är att kunna ligga runt 3800 varv i 22 knop med två pers i båten. Många av dessa båtar säljs med 115 Optimax och jag vet av egen erfarenhet att den börja väsnas ovanför 4000 var/min. Så finns det nån 620/621 ägare som har erfarenhet av detta ekipage? PS: Just 22 knop tror jag är en bra fart, som man kan hålla, i lite gropigare sjö utan att andra i båten bryter ryggen. Tacksam för alla synpunkter! Senast ändrad av ljud | 23 augusti 2007 | 22:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 24 Augusti , 2007 Hej Trodde du sökte på 620/621 här på forumet, i min tråd Bella 621 Optimax 115 fart? som till och med är markerat med löst finns nog det svaret. Annars är du välkommen att fråga på, jag har den kombinationen du tittar på. Bellaragazza Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 24 Augusti , 2007 Hoppsan, måste ha missat den tråden! Det låter ju lovande, det du skriver. Menar du att du ligger i varven 3500-4000 och gör 24-26 knop med 4 pers!!?I så fall är det ju fantastiskt!!Försäkringspremien blir ju lite trevligare med 115 än tex 150 hp. Dessutom så har jag inget behov av att köra mer än 25 knop, men jag vill inte ligga på för högt varvtal.Vad drar den i marschfart (tex 24 knop)?Hur är den att köra med uppfällt kapell?Måste man ha hydralstyrning med en 115 hp?MVH Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 25 Augusti , 2007 Bellaragazza: Vart tog du vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 25 Augusti , 2007 Här är jag Nej det var en missuppfattning följande cirkavärden kan du nog mer lita på. 3500-4000 varv runt 20 till 23 knop 4200 varv 25 till 26 knop Max lite drygt 5000 varv 34 knop tidigare i sommar har nu hamnaat på runt 31 till 32 knop. Detta är helt normalt med lite beväxning, all skit man slängt in i båten (tröjor, tubes, grill ja du vet vad man brukar plocka ur båten till hösten) Du får ta farterna för vad de är, i krabb eller grov sjö trimmar man ned nosen för att få lite lugnare gång med fartminskning som följd osv. Kapellet fälls upp och ned med hjälp av gasfjädrar och tar som nybörjare en kvart, tjugo minuter men när man fått klämm på det går det på under 4 minuter. Kapellet parkeras lätt och smidigt (också när man fått kläm på det) i ett kapellgarage. Att köra med kapellet uppe är toppen!! Här har du några alternativ. Du kan ta bort hela akterrutan och rulla upp instegsrutan då åker man kungligt. Du kan även ta bort båda sidoruterna aktra och rulla upp instegsrutan påminner då liteom en biminitopp. Det enda som ej är helt lyckat är rutorna fram vid förarplatsen och passagerarplatsen fram, dessa får man ha fastsatta i framrutan eller hänga fladdrande håller just på att finna någon smart lösning på detta, kanske några extra stroppar eller liknande. naturligtvis kan man köra med kapellet uppe/helt runtom, sikten är bra och den fabriksmonterade vindrutetorkaren gör sitt jobb. Ja du skall montera hydraulstrning, dels för att få en lättjobbad styrning i låga farter (det är några kilon i bak) men också som inte många tänker på den håller styrningen åt dig dvs du slipper styra fram och tillbaka utan kan hålla kursen med pekfingret eller släppa ratten i höga farter (DU SLÄPPER NATURLIGTVIS INTE RATTEN I HÖGA FARTER) men du förstår nog vad jag menar Bellan ger MYCKET båt för pengarna och vad jag hittills sett av Bella Venet OY industiernas handarbete och finnish är jag nöjd Bellaragazza Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 25 Augusti , 2007 Glömde en sak Med kombinationen 621 och 115 opti får jag traila den efter min V50 vilket var en förutsättning vid val av båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 25 Augusti , 2007 Tack för infon! vad är den stora skillnaden mot båten du hade innan? En styrpulpet i samma storlek som min nuvarande båt, om jag inte minns fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 27 Augusti , 2007 Nu försvann du igen. Andra synpunkter mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser