Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Terrafobica

Hänsynslöshet

Rekommendera Poster

Märkligt hur det har blivit bara på de senaste åren.

Låg igår kväll i Mälaren på en av mina favoritöar i närheten av Stockholm.  Visst, det har alltid funnits dragbåtarför skidor och annat, men fan vad det kördes, och nära.  Så pass nära att ankarlinan vid ett flertal tillfällen var på väg.  När så mörkret sänkte sig så fortsatte det.  Men riktigt orolig blev jag när en svanfamilj i skydd av mörkret vågade sig fram.  Då gick jag ner i båten och hämtade min stora ficklampa för att varna skidbåtarna, förgäves.  Svanfamiljen kördes över i hög fart i mörkret.  Det pratas om körkort och annat, men en hastighetsbegränsning efter mörkrets inbrott kanske vore något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vad less jag blir när jag läser ditt inlägg6.gif\ har alltid fått lära mig av min morfar att vi är i skärgården på djuren och naturens vilkor för det är deras hem.

Samt att man ska köra försiktigt och visa andra människor och djur respekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jobbigaste med snabba båtar är att man blir trött i höger långfinger eftersom man får vifta med det hela tiden när man håller på att bli överkörd...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir bara så ..... trött på dessa ..... bratts (var det så dom kallades, personerna med mer pengar är hjärna).Skulle jag skriva vad vad tänker blev det väl helts mot folkgrupp eller dyligt. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tråkigaste är att det alltid kommer att finnas såna kvalster som ligger och bränner, utan någon som helst kontroll på båten.

Man blir ju less, men vad ska man göra åt bratsen?

Man vill ju inte skaka galler i 10år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall köpa ett paintballgevär till nästa sommar!

Det verkar vara det enda som kan fungera, rop, vinkningar, hötta men knytnäven verkar inte fungera, oftast får man bara fingret tilbaka.

Så vi får se hur reaktionen blir när det svider ordentligt i skinnet och dom ser ut som om dom vore marinerade i sylt.

Jag är så j-a trött på all arroganta svin som kör som galningar utan hänsyn till andra, det är ett sabla jobb med skador orsakade av svall när det skall köras i högfart förbi båtar i naturhamnar.

GRRRRR!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Tycker mig kunna skåda ett visst mått av jantelagstänkande i denna tråd. Trist.

En del tycks reta sig mest på att det finns andra människor som har mer pengar än de själva. Då skall det rackas ned på folk med gott om pengar och sättet att göra det på är att angripa deras sätt att framföra sina båtar.

Ursäkta om jag säger det, men skulle båtkörkortet bli verklighet skulle brats och andra med gott om pengar inte ha några som helst svårigheter med att ta det. Tror ärligt talat det blir svårare för 55 :arna med gammal Crescentsnipa.

Lagstiftarna får nog hitta på något annat. Varför inte göra det förbjudet för svanfamiljer att ge sig ut i mörkret utan lanternor? smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan bara hålla med om att det finns allt för många hänsynslösa människor. För några år sen blev jag vittne till något riktigt otäckt. Utanför stora essingen i mälaren i sundet mellan essingen o ekensberg var två kajaker ute o paddlade fridfullt. De låg parallellt men några meter mellanrum. Då kom en större sportbåt, med vad jag tror en V8, o körde mellan kajakerna i hög fart. Ni kan säkert själva förstå vad som sen hände. Svallet från båten gjorde att kajakerna for iväg o slog runt. Tur var väl att de båda personerna klarade sig utan skador och kunde ta sig in till land. Men mycket svordomar hördes utifrån sundet. Själv bevittnade jag detta från land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan inte annat än instämma!

tyvärr är inte den sista idioten född än och dessvärre blir det bara fler och fler idioter i den här världen! :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat från Anders75:

En del tycks reta sig mest på att det finns andra människor som har mer pengar än de själva. Då skall det rackas ned på folk med gott om pengar och sättet att göra det på är att angripa deras sätt att framföra sina båtar.

Jadu Anders...

Det låter som att det var du som körde en av båtarna. moget

Jag är inte för ett båtkörkort och jag är inte avundsjuk på bratsen då jag har råd med det mesta.

Men jag blir förbannad på dom, hur dom uppträder på sjön och det är en annan sak.

Om du tycker att det som trådskaparen beskrev var OK, då borde du ta kontakt med en hjärnkirurg.smiley-innocent.gif\

Scrat skrev något som du borde läsa.

Det ligger mycket i det som han skrev.

Senast ändrad av BoatBruce | 28 augusti 2007 | 11:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jä**a stolpskott... hoppas jag inte träffar på dig ute i nå´ n trafik... bil eller båt... det pratas om hänsynslöshet i denna tråd, och det verkar som om du är president för hänynslöshets-klubben...

Vad fan har det med att göra att några folk har mer pengar än andra...? Eller är i en viss ålder...? Det finns väl för fan ungt rikt folk som köper begagnade långsamtgående båtar också eller...?

Ursäkta om jag säger det, men med ditt sätt att se på saken så kommer du eller dina gelikar aldrig att kunna ta ens körkort för badanka... om ni inte köper det i så fall...

Som sagt: Jävla stolpskott...!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Vad fan har det med att göra att några folk har mer pengar än andra...? Eller är i en viss ålder...? Det finns väl för fan ungt rikt folk som köper begagnade långsamtgående båtar också eller...?

Just precis det jag menar. Tror du missförstod mitt inlägg en smula. Det jag menade var - och är att många tycks reta sig på brats för att de har gott om pengar och köper snabbare, finare och framförallt dyrare båtar än vad de själva någonsin skulle ha råd med. Att angripa bratsens framförande av dessa flytetyg blir så att säga bara en ursäkt för den egna avundsjukan.

Två citat från strängen ovan:

Det jobbigaste med snabba båtar är att man blir trött i höger långfinger eftersom man får vifta med det hela tiden när man håller på att bli överkörd...

Jag blir bara så ..... trött på dessa ..... bratts (var det så dom kallades, personerna med mer pengar är hjärna).Skulle jag skriva vad vad tänker blev det väl helts mot folkgrupp eller dyligt. mvh/Nitro 

Dessa två inlägg fullständigt stinker jantelagstänk. Sen kan du alltid spana in ägarens båt till det första av dessa två inlägg. Man förstår ju att han inte har det lätt stackarn...

Mitt stycke om att det borde finns lanternor på svanar var bara menat att vara ironisk om det nu inte framgick tillräckligt tydligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

He he he....

Hade jag sett det där hade jag vikt mig av skrattsmiley-smile.gif\

Hade jag däremot suttit i en av kajakerna hade jag nog inte varit lika glad. Får mig att tänka på filmen Göta Kanal, där de två motorbåtarna bränner förbi en segelbåt på varsin sida.smiley-smile.gif\smiley-smile.gif\smiley-smile.gif\

This one - I like!

Senast ändrad av Anders75 | 28 augusti 2007 | 13:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det här med hänsyn ska väl inte vara så svårt, eller?  Har själv en motorbåt med en 7,4 liters V8.  Ordentligt ljuddämpad.  Håller alltid 7 knop mellan Biskopsudden och Stora Essingen (hur svårt är det?)  Utom den gången jycken hade brutit benet efter ett hopp från båten, då var det 25 som gällde, hoppas jag är ursäktad.  Går aldrig om en segelbåt framför denne.  Håller avstånd till mindre båtar.  Kör inte fort i mörker.  Låter präktigt vasmiley-wink.gif\  Dessutom tänker nog en hel del motorbåtsägare lite tokigt ibland.  Man ser att de kommer i hög fart och ska passera naturhamnen där man ligger för ankar.  För att vara snäll så drar de av på gasen och lägger sig i sämsta tänkbara fart med massor av svall som följd, allt på grund av just hänsyn.  Men vad fel det blev.  Vidare kan väl seglare låta bli att kryssa i trånga farleder.  Jag förstår egentligen inte det här motor kontra segelbåts-tänket.  vi är ju alla fritidsbåtsägare och har rätt stora ytor, även i Stockholm, att röra oss på.  I vår klubb är vi ungefär hälften motor/segelbåtar och vi har det förbannat trevligt ihop.  Om det funkar på det lilla planet, så varför inte ute till sjöss?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry det här linan har spårat ur!

Delar av smarta Anders 75:s inlägg

-----

Två citat från strängen ovan:

Dessa två inlägg fullständigt stinker jantelagstänk. Sen kan du alltid spana in ägarens båt till det första av dessa två inlägg. Man förstår ju att han inte har det lätt stackarn...

Mitt stycke om att det borde finns lanternor på svanar var bara menat att vara ironisk om det nu inte framgick tillräckligt tydligt...

------ 

Någon som  absolut borde hålla käft är  Anders 75 för han har inte lagtlägga ut sitt flytetyg eller har han ingen båt att lägga ut i sin sjöbod. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ja...Det finns dårar både med och utan pengar, med och utan båt, det är bara att när jag åker ut med min båt gör jag det för att få lugn och ro och jag tycker om att se stora fina båtar och snabba fräcka båtar helst med flera V8:or så det är tur att det finns folk med pengar.

Om man lägger till i eller bredvid farleden så får man acceptera svall, men utanför farlederna och i naturhamnar där tycker jag att det hör till god uppfostran att hålla en fart som ger minimalt svall och maximal väjningmöjlighet när de ligger båtar vid berg och bryggor.

Senast ändrad av RDauksz | 28 augusti 2007 | 14:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Re Nitro

Någon som  absolut borde hålla käft är  Anders 75 för han har inte lagtlägga ut sitt flytetyg eller har han ingen båt att lägga ut i sin sjöbod. mvh/Nitro

Tack Nitro för dina insiktsfulla kommentarer. Du lyfter verkligen nivån på debatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Instämmer till 100%.

Speciellt om det där att seglare borde ju tusan i att kryssa i trånga farleder. Att ta ned seglen och gå för motor tycks inte ens finnas i sinnevärlden för vissa. Tyvärr är det nog så att idioter kommer det alltid att finnas och det är väl bara att lära sig acceptera det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Anders75 angående jantevarning. Oftast är det små, övermotoriserade skitbåtar som ställer till det. De som kör är verkligen inte rika, utan bara omogna tonårskillar som inte vet något. Jag har ALDRIG sett någon 30 fotare med vrålande V8:or bete sig så. Så lite mer nyans i klagomuren skulle inte skada. Skitstövlar finns i alla läger, även snipaägare och de med segel.

Däremot skulle jag inte vikt mig av skratt om jag hade sett två kajaker kapsejsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att avleda lite av eran ilska1.gif\ och lägga lite av krutet på något annat så har jag en fråga? Brats??? skulle vilja veta vad förkortningen består av samt hur ordet uppkommit och en närmare beskrivning vad detta är.

Har det att göra med att man har föräldrar som har mycket pengar så man själv ej behöver bry sig?. Har jag förstått rätt eller? Någon som kan förklara närmare? såg ett filmklipp om kustbevakningen och sk Brats. Samt att ordet har nämnts på denna tråd.

Senast ändrad av MX175 | 28 augusti 2007 | 16:34

Senast ändrad av MX175 | 28 augusti 2007 | 16:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Du tänker på den här eller?

http://www.youtube.com/watch?v=J__idsPqXb8

Snygg Glastron förresten! Hur tycker du den är jämfört med Bayliner 175, respektive Sea Ray 175? Glastronen ser något spetsigare ut...

Uttrycket Brats kommer som så mycket annat från USA. Betyder ungefär bortskämd snorunge med gott om pengar (som inte tjänats ihop själv, utan oftast pappa som betalar). En brat skäms absolut inte heller för att använda dem - tvärtom. Just här blir det en klockren konflikt i jantelagslandet Sverigesmiley-smile.gif\ Här är det nämligen fult att tjäna pengar och det är totaltabu att använda dem. Rika Brats saknar allt vad respekt heter för pengar.

I Sverige har vi väl synonymen stekare:

http://www.youtube.com/watch?v=cEzQNYjD2Gk&mode=related&search=

Senast ändrad av Anders75 | 28 augusti 2007 | 16:55

Senast ändrad av Anders75 | 28 augusti 2007 | 16:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fulla och kaxiga är dom. Men att kalla dem brats (som en del gör i denna tråd) är väl ändå att ta i. De kör en liten, billig, 5 meters HT båt...

Senast ändrad av iBoat | 28 augusti 2007 | 16:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Ja, båtvalet är väl inte det brattigaste precis....

Annars stämmer ju allt precissmiley-smile.gif\

I och för sig tycker jag att en Fjordling 17 är rätt cool. En ulv i fårakläder skulle man kunna säga. Dessutom en klockren klassiker. Lär ju gå rätt bra med 115 kusar på akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Ray kan jag ej uttala mig om då jag ej tittat på någon. Jag tittade även på Baylinern som du skrev om men jag tyckte ändå att glastronen verkade trevligare och mer robust kändes mer rätt i mitt tycke och smak. Jag var oxå intresserad av en Four Winns 180 Horizon som jag oxå tycker ser trevlig ut. Tyvärr så har vi ingen återförsäljare i närheten så därav föll den båten bort lite. Du tyckte att Glastronen ser lite spetsigare ut men jag vet ej om detta stämmer. Bilden som jag lagt upp är i lite taskig vinkel. kanske därför den ser spetsigare ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arrogant beteende är trist vare sig folk har pengar eller inte. Rika människor som tror dom kan göra som dom vill pga att dom har mycket pengar är givetvis förakt värda men avundsjuka människor som föraktar rika därför att dom har pengar är heller inget kul. Håller med om att trevliga människor och skitstövlar finns i dom flesta läger.

Igår när jag var ute i farleden mellan Öckerö/Björkö så kommer en stor segelbåt och kryssar hejvilt. Än var masten nästan i vattnet åt ena hållet och i nästa stund åt andra. Han kan ha hur mycket väjningsregler på sin sida som helst. När jag mötte honom hade jag ingen aning om vad han tänkte företa sig i nästa stund. Så hänsynslöshet finns som sagt lite här och där.

Senast ändrad av Sahlback | 02 september 2007 | 18:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...