HerrLarson 1 Postad 23 Augusti , 2007 Hej,ska det inte vara problemfritt att ha båt eller? ;-)Jag blir snart galen på stereon i båten. En dag bestämde den sig för att lägga av, dvs. den fungerar inte alls. Så jag har felsökt en hel del för att försöka ta reda på varför den slutade fungera. Nu är statusen att jag kan slå på stereon om jag strömförsöjer via något av 12V uttagen men inte via den gamla kabeln. Detta trots att den gamla kabeln verkar schysst, dvs. den levererar 12V där den ska osv.Någon som har några ideer? eller måste jag ringa Mulder och Scully... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 Augusti , 2007 Hmmm låter som ett typiskt jordfel.. hur är jorkabeln, och har du remote dvs att sterion går igång när du tex vrider om nyckeln eller likn.. Men förutsätter att du kollat detta vid felsökning.. Har du tillgång till annan sterio att prova med??? eftersom sterion går igång vid anslutning mot annat utag så låter d som att du har något fel i någon utav kablarna.. Ett tipps dra om elen till sterion och se om problemet försvinner.. Kostar några meter kabel och lite BT klämmor.. Obs glömm ej att sätta in en säkring mellan sterion och kabeln.. Detta elliminerar framtida överspänningar som kan få den mest härdade sterio att smälta... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Augusti , 2007 Obs glömm ej att sätta in en säkring mellan sterion och kabeln.. Detta elliminerar framtida överspänningar som kan få den mest härdade sterio att smälta... Jasså hur skulle det komma sig att en säkring skyddar mot överspänning. Trodde det var så här: om nu denna stereo ex utveklar 24 watt och normalt matas med 12 volt borde det bli 2amp över säkringen ger vi den överspänning tex 24 volt och den utvecklar sina 24 watt då blir det 1 amp över säkringen. Vill du felsöka glöm mätinstrumentet och belasta istället den gamla pluskabel häng det en h4 lampa eller dyligt lyser den ska du även få ljud ur stereon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 24 Augusti , 2007 Säkringen skyddar sterion från främmande spänning som uppstår vid tex ett elfel. Typ kortslutning etc.. Detta har inträffat på en av mina egna sterioar, nu är inte alla sterioar lika kännsliga för detta men vissa tål helt enkelt inte ett Ampere överslag utan bränner.. kan räcka med en liten kortslutning så är den rökt.. Detta beror givetvis på villket skick kabeldragningen är i. Man ska alltid tänka på att en Bilsterio som sitter i en båt har dom absolut sämsta förhållanden. D kan räcka med lite vattenstänk eller vibbrationer för att få en kabel att släppa och snuddar då denna vid fel saker så ryker sterion. En säkring skyddar inte allt och d e inte säkert att den löser ut, Men någon bättre säkerhet för runt 30kr (säkring med hållare) d får du inte.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 24 Augusti , 2007 Hej Rent spontant låter det ju som att något är fel på den gamla kabeln eller dess anslutning, men kan ju även som sagt vara fel på ev brytare som ger ström den ordinarie vägen om du endast ändrat försörjningskabel för att få paketet att funka (ej ändrat jord osv). Sen brukar det ju finnas 2 st kablar att koppla till 12 V , en till huvudström och en för batteribackup (minne), åtminstone på lite äldre apparater. Bara för info. Om du avsäkrar stereopaketets strömtillförsel med en säkring skyddar du den mot ev ÖVERSTRÖM (mätt i Ampere) som kan uppstå vid tex. kortslutning som Rexco skrev (har inget med överspänning att göra). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Augusti , 2007 Jag häller med Nikitalord om att ni snurrar till det. Rexco pratar översspänning och det är precis som Nikitalord då påpekar helt rätt att även om du kör in 24 volt i apparaten så är den inte skyddad av en säkring för det. Apparaten slutar antagligen fungera och säkringen förblir hel. Du pratar om överström och det är ju riktigt att om det förbrukas mer ström (A) än vad säkringen är dimensionerad för så får vi väl hoppas att den löser ut. Men då förutsätts att något i apparaten har orsakat en överaström tex en intern kortslutning. Om en plus kabel hänger lös på baksidan och kommer åt chassit på apparaten så löser säkringen ut men det den är till för är att skydda kablaget för att brinna upp. Inte i det fallet för att radion på något sätt skall skyddas. Min uppfattning är att säkringen skyddar kablar och alla delar mellan säkring och batteri. Inte apparaten i sig själv, för om säkringen löser så är det redan fel i apparaten. Om ni vill skydda apparaten mot överspänning får Rexco nog köpa andra prylar sk överspänningsskydd. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Augusti , 2007 överström ??? bästa du kan göra är att se till att högtalarkablarna är skyddade och sitter riktigt annars kortsluts sluttrissorna och du knäcker dem samma om de lämnas utan belastning dvs glappiga högtalarkablar. vill du få bästa möjliga ljud se till att fasa högtalarna. kolla de båda kablarna och se till att den är jordad riktigt inte drar jord genom något annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 24 Augusti , 2007 Ja vet skrev lite fel där Ström= ampere Spänning =Volt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 24 Augusti , 2007 Riktigt men en säkring skyddar således även sterion från att brinna upp i takt med kablarna.. D behöver inte vara fel i apparaten d kan mycket väl vara så att en närliggande högre strömmkälla kan komma i kontakt med kabeln till sterion (har hänt mig en gång) Och på så vis utlösa en kabelbrand och att sterion bränner... Således är en säkring d absolut bästa och billigaste sättet att förhindra problem.. För vem vill ha kabelbrand ute till sjöss??? Inte jag iaf och i synnerhet inte när d finns enkla billiga lösningar.. Kostar typ 30 spänn för en säkring med hållare och 2 klämmor.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 Augusti , 2007 Att fasa högtalarna...dvs. att undvika motfas...innebär inte alls med automatik att man får ut det bästa möjliga ljudkvaliteten! Tvärtom så är detta enbart bara en liten del i sammanhanget som gör om ljudkvaliteten tas vara på ur den anläggning man nu har. En anläggning där högtalarna är korrekt kopplade...dvs. ligger i fas... kan fortfarande låta totalt uruselt beroende på placering och installation. Ditt påpekande är ju i sig helt korrekt, men det är nog viktigt att belysa att placering och hur man monterar ett par högtalare är av största vikt. En anläggning som inte har något fasfel (vilket egentligen är en teknisk omöjlighet) kan fortfarande låta oerhört illa om man inte placerar högtalarna rätt och/eller monterar dem fel vid själva installationen. Dessutom så kan det uppstå fasfel ändå ur anläggningen även om man har kopplat kablarna helt korekt. Detta kan uppstå pga. av reflektioner inne i båten. Det kan alltså uppstå fasfel inne i t.ex. ett rum pga. reflektioner i rummet! Även en öppen båt har ett rum även om den saknar tak. Men båtens väggar och durk är fullt tillräckliga för att reflektioner och fasfel kan uppstå. I de flesta fall är detta inget bekymmer men det KAN alltså uppstå. Det undviker man genom att placera högtalarna rätt. Det finns alltså rätt många faktorer att ta hänsyn till innan man monterar in sina högtalare. Det största problemet med högtalarplacering i en båt är de begränsade valmöjligheterna. För övrigt så är det faktiskt alltid fasfel i alla anläggningar. Mer eller mindre. Skillnaden är att människan ibland har svårt att uppfatta det. Fasfel märks mest på diskantfrekvenser över 7000 hz. I vissa fall märker man det också genom att basfrekvenser låter lite tunnare, men allra tydligast uppfattar men fasfelen i diskanten. Då låter det som om man hade en sk. chorus-effekt på diskantfrekvenserna. Bra att veta om man nu vill kontrollera sin anläggning. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 24 Augusti , 2007 Då kan man ju fråga sig varifrån man plötsligt skulle få 24 V att dyka upp i en båt med 12 V system ?? Får du kortis någonstans betyder det ju endast att du leder full strömstyrka med samma spänning (max vad generator/batteri ger = 12 V) genom ledarna i fråga och kablar mm (svagaste delen i kedjan) brinner då snabbt upp som påpekat, men även andra delar kan ta skada innan denna del har brunnit (säkringen sätts i serie som svagaste del i kedjan för att brinna först). Enda sättet mig veterligen att få högre spänning är att transformera/omforma upp den någonstans, rätta mig om jag har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Augusti , 2007 Om du läser noga, även Nikitalord.s inlägg så är det bara ett exempel för att visa att en sakring inte skyddar för överspänning som Rexco lite oturligt skrev i sitt första inlägg. Dvs ström uttaget minskar om spänningen ökar vid konstant effektuttag. Dve den gamla kända formeln P=U*I. Så det var bara ett bevis för att säkringen inte skyddar mot sk överspänningar vilket jag också skrev. För att skydda mot något sådant krävs alltså överspänningsskydd vilket finns om det önskas. Du har helt rätt, det är osannolikt att det uppstår 24 volt i ett 12 volts system. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Augusti , 2007 fasning är det absolut viktigaste om du ska få högtalarna att låta som det är tänkt. köra systemet i fas innebär att om du sönderdelar en signal och bara teoretiskt tar ex översta delen av signalen dvs en possitiv signal så ska alla elementen jobba i fas dvs bukkta utåt eller innatå det viktiga är att alla gör samma rörelse. två sätt finns att enkelt kolla detta och det bör göras eftersom det händer at produkter felmärks. ex 1 koppla spänning från tex ficklampsbatteri alla element ska göra samma rörelse tex utåt om bateriplus ligger på högtalar plus. ex 2 ställ högtalarna mot varandra jobbar de fas får du dfjup bra bas och distinkt ljud i motfas får du kass bas och odistinkt ljud dvs akustisk kortslutning Senast ändrad av nikitalord | 24 augusti 2007 | 17:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 24 Augusti , 2007 Du har helt fel i att fasfel ger störst påverkan över 7000 Hz. Fasfel mellan höger och vänster kanal ger följande problem i ljudspektrat: Låga frekvenser, bas: Våglängden är här så lång att människan överhuvud taget har svårt att rikningsbestämma ljudet. Däremot kommer membranens energi att släcka ut varandra med följden att basen försvinner. Lägre mellanregister, upp till ca 1000 Hz: Här finns grundtonerena i mänskligt tal. Våglängderna är sådana att de ligger i närheten av avståndet mellan öronen. I detta område använder vi just den fasförskjutning som uppstår pga avståndet mellan öronen till att bestämma riktning. Övre mellanregister och diskant (över 1000 Hz); I detta område är det framför allt ljudstyrkans skillnad som avgör hur vi uppfattar riktning. Våglängderna är så korta att fasfel uppstår så fort vi flyttar oss bara någon centimeter. Men just den korta våglängden gör att ljudet har svårt att ta sig runt huvudet vilket också bidrar till skillnaden i ljudtryck från vänster och höger kanal, vi hör riktning. Elekriskt fasfel i detta område är därför inte lika känsligt. När man tävlar i att bygga billjud säkrar man alltid efter kabelgrovleken för att undvika kabelbrand. Självklart kan man säkra lägre för att skydda mot följfel pga kortslutning, men är det kortslutning i apparaten är det ju ofta redan försent att rädda denna. Men det minskar ju risken för brand. Hälsar Andreas (tre svenska mästerskapsvinster i biljud, 10:a i EM och elingenjör) Senast ändrad av Dea_F23 | 24 augusti 2007 | 20:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 Augusti , 2007 Indirekt (utan att du naturligtvis menar så) säger du att även Michael B Tretow och Gert Palmqrantz m.fl. också har fel. Ja, egentligen så kan du ta vilken professionell skivstudiotekniker som helst i den övre skolan som du då menar har fel. Och det kan jag lova dig att det har de inte! Den som vet hur fasfel låter i ett ursprungligt skick FÖRE slutmix och innan det att musiken har hamnat på CD-skivan vet precis vad jag talar om! Det här råkar vara ett ganska stort samtalsämne i hela skivstudiobranschen just för att diskanten är så känslig av fasfel!! Men du kanske menar att hela studiovärlden har fel....då får du väl hävda det då i sådana fall. Jag har redan sagt mitt och det får räcka. Anars riskerar vi bara att hamna i en diskussion som hör bättre hemma på ett ljudforum. Så nej, jag har definitivt inte alls fel i detta kan jag påstå utan att blinka! Har själv mycket bra kött på benen just på det här området och skulle lätt kunna utveckla detta riktigt rejält. Jag tror att vi har totalt olika erfarenheter om detta. Att jobba med ett redan färdigt ljud där grundfelen redan är åtgärdade i slutmixen är en vannsinnigt stor skillnad mot att jobba med biljud som ska behandla ett redan färdigt grundmatrial (CD-skivan) där det mesta redan är finslipat! Glöm inte en sak....på en CD-skiva ur en bilstereo upptäcker man inte allt. Långt ifrån allt kan jag säga. De flesta brister är redan åtgärdade där. Brister som lyssnaren inte har en aning om hur de lät och av vilken sort och omfattning. I en t.ex. en skivstudio upptäcker men verkligen hur all sorts ljud och inte minst fasfel uppträder i sitt egentliga och ursprungliga skick. På CD:n är detta kraftigt kompenserat och/eller borttaget eller i varje fall minimerat. Det mesta sker i mixningen och en del även i mastringen. Fasfel går ju inte att ta bort helt utan finns hela tiden i mer eller mindre grad. De gäller i alla miljöer och alla ljudanläggningar. Även i studiomonitorer som kostar 400.000 kr styck! Att du sedan vill markera hur pass kunnig du är på just bilstereo tvivlar jag inte ett dugg på, men det förändrar ingenting för min del. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Augusti , 2007 Här var det ömma tår......... Jag är inte specialist på varken studioljud eller billjud på tävlings nivå men det verkar som ni slåss om olika saker när man läser era inlägg. En pratar billjud och en ljudet innan det blivit en platta. Är det inte så att vi diskuterar båt/billjud dvs det som skall presenteras för en lyssnare i en båt/bil från en cd dvs färdig produkt. Jag är ganska duktig på att ta bort oljud och ljud men det skulle vi ju inte diskutera så jag kan inte bidra just nu men jag undrar vem som ska vinna kampen. Håller en slant på billjuds byggaren tills annat är bevisat ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Augusti , 2007 rodarn verkar inte veta vad han talar om, att få högtalarna att jobba i fas är lika viktigt som att få rätt tändföljd. Om det nu var så att tillverkarna inte vill att folk skulle fasa rätt skulle de heller ej märka upp varken slutsteg eller högtalare, notera att det händer att högtalare är felmärkta eller fellödda därför gav jag tipset om att kolla fasningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 Augusti , 2007 Du kanske tror att jag inte vet vad jag talar om men det får du väl tro då. Men du har hur som helst faktiskt totalt missuppfattat vad jag har sagt. Det är ju självklart att det är viktigt att man undviker fasfel! Jag säger bara det att det inte är den enda faktorn som bidrar till ett bra ljud. Snarare ganska långt ifrån. Det finns en mängd olika faktorer att ta hänsyn till och jag ville bara att det inte skulle åsidosättas. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Augusti , 2007 men om han nu vill ha ut bästa möjliga ljud ur sina biltema grejer så lär skrotet låta bäst när det jobbar i fas sen hur musik mm fasförvrängs osv i studiosar har mycket lite att göra frågeställarens problem, han hade ju lite kopplingsproblem och tydligen lite svårt att hålla reda på var den spännande strömingen tagit vägen bland gamla och nya kablar. Hade han tummen mitt i handen innan så har han väl nu fått ner hela näven i halsen och trolingen redan avlidet innan han ens hann läsa färdigt. Må hans sista ord bli slutet på denna tråd. Någon som har några ideer? eller måste jag ringa Mulder och Scully... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 25 Augusti , 2007 Roddarn, om du är inne på tidsförskjutning så kan jag köpa att det påverkar. Hela vårt sinne som skiljer ut direktljud och rumsakustik är mycket känsligt. Men då pratar vi inte fasfel. Jag har själv en anläggning i bil där jag kan tidskompensera avståndet till varje högtalare och det gör underverek för stereo- och ljudbild. Däremot krävs det bara att avsåndet till den ena av de två diskanterna ändras 2,5 cm för att ta ljudet från helt i till helt ur fas vid 7000 Hz. Sen i allmänhet; beroende på delningsfilter (vilket ger en elektrisk fasförskjutning) kan det vara så att diskanten skall fasvändas (växla plus och minus) i förhållande till mellanregistret. Det skall dock alltid vara kopplat lika på vänster och höger sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 25 Augusti , 2007 Så där ja....äntligen är det någon som börjar förstå vad jag talar om! Du har alltså helt rätt. Visst är jag inne på tidsförskjutning. Och det har jag varit väldigt tydlig med eftersom jag har använt ordet fasfel! Fasfel i slutänden ÄR just en tidsförskjutning. Det hörs tom. i namnet.....frekvenser lirar inte i fas med varandra då de kommer olika i tid. Det kan tom. vara synbart med blotta ögat ibland! Titta på baselementen när det är dessa kommer i ofas med varandra. Det finns ju även någonting som kallas för akustiskt fasfel och är ingenting märkvärdigt alls eftersom det ständigt finns runt omkring oss i vardagen och tillhör bara de fysiska lagarna. Fasfel kan se olika ut och kan även låta på olika sätt. Det gäller både elektriskt fasfel som akustiskt. Den som vill veta mer kan vända sig till en akustikingengör som är vana att hantera sådana frågor då de ritar rum anpassat för akustik som t.ex. konsertlokaler samlingssalar, radio, tv och skivstudios osv. Du har tidskompensation på din anläggning i bilen. Den är som du säger till för att tidskompensera avståndet till varje högtalare. När det i folkmun vanliga och klassiska fasfelet uppstår (den elektriska) så har du tidigare här ovan beskrivit på ett bra sätt hur det fungerar i t.ex. bas och låga mellanregistret. Det är ett tidsfel som gör att svängningarna släcker ut varandra. Man får fel i fasen = tiden. Akustiskt fasfel uppstår av reflektioner som finns i rummet. Rummet kan vara en bilkupè, ett vardagsrum, en båt, eller varför inte på sandstranden i en insjö. Det kan också vara i fjällen mellan bergväggarna. Eller tom. till havs. Överallt där det finns reflektioner finns det fasfel. Det är alltså en fördel att tänka sig för att ens veta vad fasfel kan vara för någonting, hur reflektioner och fasfel egentligen fungerar och hur det kan låta i de olika frekvenserna och att sätta sig in lite i detta. Man behöver ju inte alls bli yrskesmässigt kunnig på området, men om man kan åtminståne grunderna typ ABC-kursen (vilket uppenbarligen långt ifrån alla kan i den här tråden med dig undantaget)så ökar oddsen betydligt för att man ska kunna minimera fasfel av dess olika sorter när man 1: väljer var högtalarna ska placeras och 2: hur det ska installeras när man väl har valt plats. Fasfel går aldrig att få bort helt och fullt. Man kan bara minimera dessa. I bästa fall så pass mycket att man inte uppfattar den. Hur väl man uppfattar den beror mycket på den egna förmågan att kunna lyssna och på återgivningens kvalitet...dvs. ljudanläggningen, dess montering och placering samt rummet. Som du nu själv säger så är vårt sinne väldigt känsligt. Även det faktum att diskantregistret är känsligt för fasfel bekräftar du. Diskant ÄR väldigt känsligt för fas och det är återigen oftast där som t.ex. professionella ljudtekniker upptäcker att det är fasfel. Det beror på att t.ex. både en manlig och kvinnlig röst har väldigt mycket diskant i sig där det avslöjas ganska lätt. S och T-ljud brukar då låta som att man har lagt på ett chorus eller en fazer/faser på rösten. Detta är lättare att upptäcka i en anläggning om man vet hur den här sortens fel låter. Om man vet hur det låter så är det också lättare att leta fel och att kontrollera och hitta ut en lämplig högtalarplacering i t.ex. en båt. Diskant över 7000 hz finns i så gott som i alla instrument, men det är inte alls lika självklart att det finns t.ex. bas under t.ex. 75 hz i alla instrument i samma omfattning. Om man letar efter fasfel genom att lyssna in sig blint på just basfrekvenserna så är risken mycket stor att man missa en hel del annan fasfel som är märkbar även i mellan och i diskanten men på ett helt annat sätt. Om jag nu backar lite och tar allting från början igen så har du helt rätt i din tidigare tråd där du beskriver om fasfelen i de olika registren. Det är en rätt bra beskrivning tycker jag. Det jag reagerade på var att du sa att det var fel när jag sa att fasfelen oftast märks i diskanten. Jag hävdar igen att så är det och nu tror jag att du förstår mig lite bättre och att vi nog är överens. (Även om långt ifrån alla svensson-anläggningar har en särskilt bra diskantåtergivning.) Det är helt okay att jag får mothugg sådan är bara sunt, men här tyckte jag att rena fakta faktiskt skulle vara rätt och du beskriver det nu på ett sätt att du verkar förstå vad jag menar. Ska man ta upp fasfel så bör man även täcka in hela registret för att det inte ska bli tokigt. Däremot ville jag inte gå in i några större diskussioner och undvek alltför mycket förklaringar om någonting som är oerhört omfattande och dessutom väldigt komplicerat. Tråden handlar ju trots allt inte om just fasfel, men jag kompletterade bara det som nikitalord när han tog upp detta om just fasfel. Det var tydligen ett misstag av mig och ber om ursäkt att tråden har spårat ur. Jag ska kanske låta bli att lägga mig i sådant som jag inte vet vad jag talar om innan jag har gått Hermods-kursens steg 1 he he ! Nåja, strunt samma... Jag menar nu att du har helt rätt och att vi äår överrens och nu är nog hela beskrivningen av fasfel ganska komplett tror jag eftersom man måste se och belysa fasfel ur alla perspektiv både ur elektrisk och akustisk synvinkel och även i hela registret. Annars blir det fortfarande tokfel. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 26 Augusti , 2007 Mja, vill nog inte påstå att vi är heeelt överens Fasfel skulle jag nog bara vilja tala om inom tidsperspektivet en våglängd, i alla fall vid högre frekvenser. Vid längre förskjutningar kan man iofs få en utsläckning vilket påverkar frekvensgången (vilket vi hör) men att referera till det som fasfel blir i min språkliga värld lite fel. En tidsförskjutnining (tex genrerad av en avståndsskillnad) blir ju olika i fas beroende på frekvens. Därför blir fasförskjutning (angiven i grader) intessant vid högtalar- och delninigsfilterkonstruktion medan det är just tiden (mätt i tex millisekunder eller omsatt i centimeter) för direkt och indirekt ljud intressant om vi skall prata psykoakustik, eller också korrekt ljudkompensation. Din diskussion om S- och T-ljud köper jag inte som du presenterat den. Visst är det ett känsligt område för nära reflektioner och påverkan av baffelstöd i en högtalare på grund av våglängderna i det spektrat, men att blanda ihop det med senare reflektioner och kalla det fasfel blir förvirrande. Men det kanske mest är terminologi. När du säger fasfel och menar utsläckninig på grund av att ljudvågor tar ut varandra menar jag att tidsförskjutningen är det viktiga för hur de uppfattas (se fallen nedan). Och i fallet absolut fas (eller fasfel) mellan höger och vänster kanal så skulle du få ha huvudet i en fixtur för att undvika påverkan på grund av de korta våglängderna vid 7000 Hz. Något att fundera på; hjärnan uppfattar direktljud och reflekterat ljud på tre olika grundläggande sätt (utan att prata riktningsuppfattning): 1. Tidsskillnaden är så kort att allt uppfattas som direktljud 2. Tidsskillnaden är längre än i fall 1, skillnaden uppfattas som rumskänsla. 3. Tidsskillnaden är längre än i fall 2, skillnaden uppfattas som ett urskiljbart eko. Reflektionerna i alla tre fall ovan kommer att påverka frekvensgången (ihållande toner). Men om nu hjärnan kan skilja ut direktljud och reflekterat ljud i fall 2 och 3, är det då rätt att kompensera frekvensgången med tex en EQ? Härom tvista de lärde. Senast ändrad av Dea_F23 | 26 augusti 2007 | 17:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Augusti , 2007 Jaha, det är helt okay för min del. Vi skulle kunna diskutera detta hur mycket som helst men det skulle troligen inte leda till något som för det hela framåt ändå skulle jag nog tro. Dessutom så är det nog så att det mesta som skiljer oss åt enligt mitt sätt att se det är just det termologiska. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 26 Augusti , 2007 Hmm, efter så många kompetenta inlägg borde nog problemet med stereon som inte funkade vara löst va ? (Försöker bara vara lite ironisk) Men hur går det med din stereo egentligen, hittat något fel ännu ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser