Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
kallle

köpa en liten 4 taktare ekonomiskt till ht båt?

Rekommendera Poster

Det går inte att få in en fyrtaktare av användbar storlek i en Crescent 525. Inte ens Yamahas f25, som är den minstra på marknaden med sina två cylindrar istället för de tre som andra har. Jag vet, för jag har en gång stått med en nyköpt sådan båt och en f25 som jag fått till vinterpris och utan bytesrätt - trist. Dessutom måste man ha kort rigg på motorn, och en fyrtaktare med kort rigg på 25 hästar passar inte på någon båt över huvud taget. De båtar som finns som är gjorda för kort rigg klarar inte vikten på minst 70 kg.

Den enda chans som finns är att köpa en tvåtaktare av små dimensioner. Det blir jättebra. Försök inte komma under 25 hästar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 15hk 4-takt och en yamaha 25hk fyrtakt och de är nästan lika stora. skiljer bara 13kg tror jag. Så får du inte ned en 25 så kan du nog tyvärr även glömma 15hkn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kör en 4hk 2-takt som trolling motor på min båt. har även en 50hk fyrtakt. 4hk drar mindre än 50hk fast det är en 2-takt i ca 2knop då.

Båten väger ca 500kg och gör ca 5knop med 4hkn.

Har även testat en honda 4-takt 5hk 1cylindrig som trolling motor och den drog mindre än 2-taktaren dock sotade den igen vid långvarig trolling fart. Satsa iaf på en 2 cylindrig fyrtaktare går mycket tystare och lungnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

John! 

Visst var det du som köpte min gamla 525:a? Som brann sedan? Hur har det gått med båtlivet sen dess?

Till alla andra: ursäkta inhoppet, men jag var bara tvungen att fråga...

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...