Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
kallle

köpa en liten 4 taktare ekonomiskt till ht båt?

Rekommendera Poster

hejsan ha en gammal 2 taktare 40 hk mercury på min cresent 525. gå köra ca 2 mil sedan är 23 liter soppa slut. om man köper en mindre 4 taktare typ 8 hk. skulle man komma långt på 23 liter då eller är båten för tung för detta?

ibland vill man ju köra längre utflykter. för en 40 hk fyrtakt gå ej in i båtens lucka. har ingen brådska ju längre man kommer på mindra bensin är målet. tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på en direktinsprutad 2 taktare??? Lättare, mindre och billigare än 4taktare och nästan lika snåla på soppan.. En 8hk 4taktare orkar visserligen att putta båten frammåt (men d gör en elmotor oxå) Således så kommer den lilla 4taktaren att få plågas med fullgas hela tiden om du inte vill puttra fram i ca 6-7 knop.. Den lilla 4-taktaren kommer att bli mycket törstig om den konstant ska gå på fullvarv och det är inte att rekomendera..

D låter som att du har lite förliten motor i förhållande till båt. borde gå att klämma på minst 60hk och där kunna kapa några 100 varv på marshfart.. Ju lägre varv vid planingsfart ju mindre soppa går d..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om inte jag minns fel är Crescent 525 avsedd att gå halvplanande med en 25-hästare på, även om de flesta verkar ha hängt på både 30 o 40 hästar på den för att få mer fart. Men mer än det skulle nog inte jag rekommendera. Min gissning är att om du hänger på en modern 25:a och kör sakta (5-6 knop) när du känner för det o drar på de få gånger du har mer bråttom så kan du nog få ner förbrukningen rejält.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Honda 8 hk.(fyrtakt) på lillbåten och till den är det en 13 liters tank. Nu är denna båt bara 4,35 meter men på dessa 13 liter kör jag riktigt långt. Har aldrig mätt hur långt men den är fruktansvärt bränslesnål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en nyare direktinsprutat 2 taktare är kanske att föredra då.

min båt väger nog 600 kr. vad väger din 435 ? kanske är min båt för tung.

så ni tror ja vinner antal kilometer på köpa direktinsprutad 2 takt istället för en 8 hk 4 takt. få bli funderare så fall.

vilket år kom direktinsprut på 2 taktaren då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

D beror på villken fart du vill uppnå.. Duger d med runt 10-12 knop på topp och kanske 7-8 i march så ta 8 hk.. men vill du nå över 20 knop så sattsa på en nyare större 2 taktare gärna insprut runt 50hk ...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fárten spelar mindre roll. ibland vill man ju åka till öland ca 10 mil tror jag, ska ja köra med min kommer det kosta flera tusen kronor o det tycker ja inte är värt. så 8 hk tror du bli billigare i detta fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min är halvplanande båt. så ja tror man spara pengar på att köra i 7-8 knop med denna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning om vad min 435 väger. Gissar att den väger 150-180 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja jag hade nog hoppat upp ett par pinhål och köpt en 15hk 4-takt så d iaf varvar lite mindre.. Iaf om man ska ha med lite packning och kanske vara upp till 4-5 pers ombord.. Jepp om du bara ska ligga o småputtra så tycker jag absolut att du ska köpa en mindre 4-taktare. Den kommer att gå tystare och dra mindre soppa samt inte ryka under gång..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok det låter bra. ska kolla om ja hitta nån i blocket runt 15. vilket märke ska man satsa på ingen skillnad kanske

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japansnurror brukar vara säkra köp. Typ Honda, Yamaha, Suzuki,etc..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Att köpa en 8 hk motor till din båt verkar inte riktigt bra.

Du kommer att bli tvungen att  hela tiden att köra max gas för att båten överhuvudtaget skall gå framåt.

Att köra på fullt gör att den kommer att dra  mycket bensin / distans, eftersom du åker så sakta kommer du väldigt kort bit i timmen.

Dessutom är ingen motor gjord för att ständigt gå på max, det betyder kort livslängd och förmodligen en hel del reparationer på motorn genom åren.

Svårt att hitta ekonomi i detta.

Föreslår att du köper en  4-takts motor eller direktinsprutad 2-takts som är lämplig för din båt( läs tillverkarens rekomendationer om hästkraftsantal).

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fundera lite på om man plocka bort 40 hk och köper en 25a fyrtakt kanske om den nu gå in i luckan tveksamt, stora bjässar dom där 5 taktarna. men då kanske ja ändå inte kommer upp i planining. den gå som bäst i fullgas med 40 hk. eller ha ja 40 kvar då o köper en 15. vilket är bäst?

den hondan såg bra ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

gå köra ca 2 mil sedan är 23 liter soppa slut. 2 landmil eller nästan 11 sjömil på 23 liter soppa något måste vara fel, min pråm med 80hk skulle gå mer dubbla sträckan på den soppan.

Alla båtar kan plana det hela beror på hur mycket motor du hänger på och i ditt fall måste 40 vara för litet för att åka fort ekonomiskt, prova en 60-70 hk troligen planar den och du kan ligga och marcha 3 kvarts gas vilket blir betydligt snålare än en 40hk som går på fulla skaft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så stor motor gå inte ner i luckan på denna båt. ja hade funderingar en gång byta till snabbplanande båt. men då blir dom lätt stökiga i hårt väder. min har litet köl gå riktigt bra i blåst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja allt beror på hur fort du vill åka. Ska vi snacka fart så är d 2-takt som gäller.. du kommer aldrig att få likvärdig prestanda med en mindre 4-taktare som ärmycket tyngre, den är inte lika vass som 2-taktaren.. Tänk över detta i lung och ro innan köp..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det största som gå i denna är 50 hk 2 takt. då få man leta upp en liten modell säkert gammal oxå. o den gå max i 25 knop då. så det är ju ändå inte snabbt. känns som jag kan ha en 15-25 hk 4 taktare o fisa runt i 10-15 knop. som sagt bränslesnålt det handlar om

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

23 liter soppa och 10-11 sjömil fixar du till det som måste fela så blir ekonomin dubbelt så bra.

vad gör att du inte kan hänga dit större motor 2 cyl 40 murcla är bara knappt 10 cm lägre än 4 cyl 80 hk och väljer du annat märke så finns lägre motorer som bygger mer akteröver, kompromissar du finns 3 cyl murclor och de är lägre än 4 cyl.

varför kan båten bara gå i max 25 knop??

Senast ändrad av nikitalord | 23 augusti 2007 | 22:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den går ca 25 knop med 50 hk. den är reggad för 25 hk motor.

tror inte aktern klara 80 kusar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tycker att det räcker att glida runt 7-10 knop satsa på en 4-taktare eller modern 2-taktare på 25 hk om det finns. Då behöver motorn troligtvis inte arbeta på så höga varvtal, ens med lite packning och ett par personer. 8 hk tror jag blir för lite.

Om du däremot vill att båten skall plana (14-20 knop) med packning och 2-3 personer rekomenderar jag 40 hk. Jag tycker att evinrudes 40 hk e-tec borde gå ner i motorbrunnen. Tyvärr verkar det inte finnas några begagnade på t.ex. blocket och en ny kostar ju skjortan.

Personligen tycker jag, efter att åkt med en 525:a i drygt 20 somrar, att man åker behagligast i just 7-10 knop. Vill man åka fortare finns det andra båtar som är betydligt mer lämpade för det.

/Micke     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med dig affe 10 knop lagom. frågan är om en 25 hk fyrtakt går ner tror inte det va? ja vill ha 4 takt känns det som. kanske räcker med 15 hk i denna farten, bara den ej ligger i för högt varv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst skulle vara om det gick att få tag på vilka yttermått olika 25 hk har för att jämföra med utrymmet i mottorrummet. Om det finns nån handlare i närheten som har nån till salu kan du ju åka ditt och måtta lite.

Står själv (eller egentligen mina föräldrar) inför ett motorbyte. Så jag är också ganska intresserad av vilka motorfabrikat (20-40 hk) som passar utan att sågen måste fram.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sant detta få vi kolla upp ha du bilder på er båt? har du msn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säljer min 50 hästars på grund av att jag har köpt en större motor till min båt

Motorn är en mercury 4takt med direktinsprutning helt bekymmersfri bara att starta och köra, den drar exempelvis bara ca 1 lit/ tim vid trollingfart.

såg denna annons i blocket. 1 liter i tim på trollingfart kan de stämma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trollingfart är så nära tomgång d bara går. En fyrtaktare drar mycket lite på tomgång och trolling fart är ju bara någon knop eller 2 så den går i princip på lite högre varv än tomgång.. 1 liter tycker jag låter lite men säkert fullt möjligt..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer säkert. Jag kopplade in Lowrance Motorinterface igår till min Suzuki 115 hk. Den visar elektroninsk exakt hur mycket bränsle motorn tar och på tomgång tar den 0,5 liter per timme. Har inte provat än hur mycket den tar i trollingfart men det hamnar säkert runt en liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...