Peaky 0 Postad 27 Augusti , 2007 Nedan är ett tidigare citat som jag skrev: Skogstomten har många poänger i sitt inlägg. Jag har precis samma erfarenhet. Majoriteten av säljbåtar är helt fel prissatta. De som lyckas sälja till begärt pris, säljer ofta till förstagångsköpare och har allmänt populära modeller till salu. Prutmånen är ofta stor om en båt legat ute till försäjning under en längre tid. Även tidpunkten för försäljning är viktig. Just nu vräks det ut båtar på marknaden. Väldigt många som säljer i flock. Samtidigt som de flesta köparna förhåller sig avvaktande efter semestern. Å andra sidan kan man göra klipp på nästan nya båtar. Många vill helt enkelt bara bli av med båten och tar en rejäl förlust med en klackspark. Även handlarna kan ha en rejäl prutmån på redan kampanjprissatta- och demobåtar. Ännu bättre blir det ju närmare årsskiftet man kommer. Ofta beroende på att man vill snygga till siffrorna inför banken. Nu gäller inte det alla återförsäljare, många har haft gyllene tider framför allt de senaste åren. Som säljare: Har man inte fått förfrågningar eller fått båten såld på ett par tre veckor. -Ut med en ny annons direkt. Se till att annonsen är på plats till söndag, då många sätter sig ner och slötittar på nätet. Undvik uttryck som prutat och klart eller inga telefonkompisar. Det kan av många köpare tolkas som en kaxig och övermodig säljare som man inte vill konfronteras med. Innehållet i annonsen bör vara så utförlig som möjligt. Gärna en kort beskrivning av båtens historia så köparen kan härleda båten. Allt i dokumentation är väldigt viktigt. Finns ursprungskvitto är det kanon. Finns det vingel i ursprunget drar många köpare direkt. Till Nicklas: Det är fel tid att sälja nu. Du kan göra ett nytt försök efter flytande mässan i Vasahamnen. I övrigt känner du nog själv till vilket pris du släpper båten för. Lägg prissättningen lite ovanför. Tänk på kostnaderna och arbetet inför hösten och anpassa prissättningen efter det. Jag känner många som blivit sittande med svarte petter och varit tvungna att dumpa båten i slutändan i.o.m. fel prissättning från början. Fakta är att det är köparens marknad just nu. Jag satt senast idag och snackade med en kompis som berättade att hans bror haft ett seriöst bud på sin gamla stålbåt på 210.000:-. Men... han skulle absolut ha 230.000:-. Det slutade med att han sålde den för 130.000:-. Det kanke inte är en munter läsning. Många säljare få köpare och fel tidpunkt på året. Men... om du tänker efter själv: -Vad finns det för anledning till att köpa båt just nu istället för att vänta till våren? Egentligen bara två! Antingen att priser är såpass bra att du känner att du gör ett klipp eller att båten är såpass sällsynt att den sällan kommer ut på marknaden. slut citat. 13.513 båtar till försäljning på Blocket. Så Anders, det är nog din marknad ändå. Mvh Peaky Senast ändrad av Peaky | 27 augusti 2007 | 09:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buddah 0 Postad 27 Augusti , 2007 det anders gjorde från början var att klaga på hela marknaden sammtidigt, sen tog han några dåliga exempel på detta också.då blir det ofta mothugg direkt.ur säljarens perspektiv som tex har en fin HT båt som bara båten säljs för kanske 30 000 och nyligen bytt motor till kanske en 115hk yamaha kanske 06 eller dyligt de är klart han lägger på 80 till 90 tusen på priset han vill ju inte ge bort båten och sälja ekipaget för 80 eller 90. när man läste anders argument lät de som att de var så man skulle göra.sen försökte vi även få han att förstå att rustar man en båt blir det svin dyrt och man vill ju ha pengar tillbaka för rustningen. plus att livslängden på en plast båt idag är välldigt lång, och priset sjunker inte mycket på själva båten på grund av detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 27 Augusti , 2007 Har man en gammal skruttig båt med en modern, fin och stor motor på kan det mycket väl löna sig att stycka upp det hela och sälja grejerna separat om man som säljare orkar hålla på. När du skriver rustning. Vad menar du då? Själv tänker jag tvätt, polering, vaxning,bottenfärg och oljebyte. Inte världens dyraste grejer precis. Att du skulle få igen dina pengar för alla dina aggregerade rustningar på ht-båten från 1970-talet tror jag du kan glömma direkt. Som påtalats tidigare sätts priset av marknaden. Dvs, den köpare som är villig att lägga det högsta budet. Inte vad drömmande säljare med dålig koll tror att de kan få ut, eller snarare vill få ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snok 0 Postad 27 Augusti , 2007 har själv en flipper 640 årsmodell 92.jag skulle aldrig köpa en jänkare oavsett pris.jag tänker på den taskiga kvaliteten man får på köpet.en kompis hade en bayliner som sprack i skrovet endast 2 år gammal.otroligt nöjd med min gamla flipper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 27 Augusti , 2007 Buddah! Min erfarenhet är att det är knöligt, när man köpt en ny motor till en gammal båt. Det är ofta svårt att få ut det rätta värdet. I de lägena får man ofta bättre betalt genom att sälja motor och båt separat. Även extrautrustningen kan vara svår. Har båten några år på nacken och som i mitt fall, en Uttern 5602:a med ett nytt akterkapell för närmare 15.000 inkl. montering, nya aktersäten, nya dynor, gpsplotter, ekolod m.m. så värderas det oerhört olika. Jag fick vänta länge tills det blev affär och då med en fastboende på en skärgårdsö som värdesatte ett akterkapell i höstrusket. Vad jag menade med ovan är att många säljare stirrar sig blinda och refererar till cirkaprislistan då den defacto inte gäller. Jag är övertygad om att det kommer att bli en sättning av priserna till en lägre nivå beroende på ökat utbud. Det gjordes en jämförelse med bilmarknaden som kanske haltar lite p.g.a. att båtar inte rostar. Å andra sidan beror beg. bilarnas kraftiga prisfall inte på att de rostar utan på att det finns ett enormt överutbud. Å andra sidan igen. De etablerade båttillverkarna har samtidigt höjt cirkapriserna rätt rejält utan att något väsentligt extra har tillförts på båtarna och då i jämförelse med bilarna som prismässigt nästan stått still. Min gamla Toyota Carina E, -93:a tror jag det var, kostade närmare 200.000:-, då var air cond, radio, etc. extrautrustning. Man ser uppstickare inom båtbranschen dyka upp som har en mer sansad prissättning. Jag kollade t.ex på en Seamaster 560 wa. En Walkaround på 5,60 x 2,33. Bred som attan minst 4 personer i aktersoffan. Godkänd för 120hk och en liten trevlig ruff. Cirkapris 119.900:-!!! Inte illa. En sak är klar. Båtbranschen är oerhört svängig. Under våren med kanonväder köptes båtar som aldrig förr. Nu efter sommaren med dåligt väder försöker många sälja. I lågkonjunkturer är det ofta båten som först åker ut. I högkonjunkturer drömmer den sig gärna in igen. Mvh Peaky Senast ändrad av Peaky | 27 augusti 2007 | 11:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 27 Augusti , 2007 sorry! Jag såg inte Anders inlägg ovan. Nästan samma svar från mig.Peaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 27 Augusti , 2007 Jag glömde bild på Seamaster 560 wa.Rätt fin båt för det priset eller?Klick på bilden. Senast ändrad av Peaky | 27 augusti 2007 | 11:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 27 Augusti , 2007 Nej, det ser jag som en vettig prissättning. Köper hellre en ny sådan en en mögig Flipper 640 från slutet av 80-talet, med ett gammalt bojsänke till utombordare. Vad får jag lägga till för 115 hästarn? Ungefär lika många kronor som det står hästar på utombordaren kanske? Då får jag en ny båt med ny motor för 235 tkr... Ska jag utrusta en gammal båt typ Flipper 640 med ny motor hamnar jag på mer än så. Då har jag fortfarande bara en gammal båt... Nu får jag säkert kritik för att Flippern är något större, men den är också duktigt omodern och väldigt använd vid det här laget... Vad säger ni om ny Bayliner 192 med Mercrusier 135 hk? Går att hitta ny på kampanj för cirka 250 tkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 27 Augusti , 2007 Skulle utan att blinka välja Flippern men med nyare motor. Det är den tryggaste placeringen. Bayliner må idag vara bra båtar, men tillräckligt många är inte övertygade för att prisbilden över tiden ska vara positiv (för säljare...) Men som skrivits tidigare, valet är fritt. mvh en som kör 30 år gammal DC21:a med Mercruiser från -06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 27 Augusti , 2007 Senaste numret av Praktiskt Båtägande som kom ut idag (aug-07) ger en hel del tips om begagnatpriser på både segel- och motorbåtar. En BRA fingervisning om vartåt det lutar med priser på olika båtar. Allt är dock inte logiskt - som de själva bla skriver och som tidigare nämnts i denna tråd. I lördags avverkades stugsista - båtfärden utefter Umeälven från Centrum till Simphamn UMS - väldigt vackert med eldar av olika slag på de flesta hustomter. :-) Det var tom en del fyrverkerier. Än är det några veckor kvar innan isen lägger sig. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buddah 0 Postad 27 Augusti , 2007 Mycket möjligt, men de är svårare att sälja en båt utan motor idag med dagens priser, så vill man sälja så rekomenderar jag att man säljer med motor om man vill ha en snabbare affär. när jag skriver rustning menar jag slipa ner gammla färgen, spackla ev ojmämnheter primer, grundfärg, 2komponents färg, billig primer på biltema 149kr/lit grundfägen till färgen jag ska måla med nu gick på : 183kr/750ml Färgen jag ska måla med kostar 446kr/750ml botten färg 455kr/750ml du byter inte olja på en plast båt de gör du på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buddah 0 Postad 27 Augusti , 2007 när du kollar på en flipper 640 får du radar ny inredning och ny motor för de priset, vill du ha en motor från 99 som jag defenetivt Inte skulle kalla bojsänke får du den för 140 tusen. http://www.blocket.se/vi/12919942.htm?ca=10_s Seamaster 560 wa är en riktigt fin båt för dom slantarna. men där har du ingen motor så då får du räkna med motor för 110tusen har man inte 229 tusen så köper jag nog en flipper 640 för halva slanten. men de är som du säger peaky, självklart går priserna ner nu runt vintern. och upp runt våren då efterfrågan stiger. på sommaren är de lite brist på poppulära båtar för vem vill sälja båten på sommaren?jag skriver inte in mig på den listan frivilligt ialla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 27 Augusti , 2007 Det är likadant med Seamaster 560 wa. Man får ett paketpris båt/motor och rabatter. Man behöver nödvändigtvis inte toppa med en 115hk. Selva har en 80hk 2-takt direktinsprutare med tre års garanti. Räcker gott. Kring 175´ -180´ var indikeringen. Mvh Peaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 27 Augusti , 2007 Du glömmer väl inte bort grundfärgen till grundfärgen? Vill man inte ägna hela dagar åt att slipa och prima, måla med grundfärg sedan färdigfärgen två lager e.t.c. kan man göra som jag gjorde med min gamla norska daycrusier. Spruta av botten med högtrycksspruta. Den färg som flyger loss - den flyger loss. Sen lät jag det bara torka i vårsolen och målade botten med ny färg. Ett lager International för 299 spänn räckte till hela båten ett varv. Hela arbetet på mindre än en timme. du byter inte olja på en plast båt de gör du på motorn. Tack för upplysningen, men eftersom det är en tvåtaktare byter jag inte olja i motorn utan i växelhuset. OMC orginal naturligtvis. Smörjan som de säljer på Biltema kan man möjligen använda till att smörja cykelkedjan med... Ibland förstår man varför överentusiastiska ägare har lett till att många sätter likhetstecken mellan gör-det-själv och förstör-det-själv. Senast ändrad av Anders75 | 27 augusti 2007 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 27 Augusti , 2007 Hurdan är kvaliteten på Selva? Ett ganska nytt märke eller hur? Är kvaliteten jämförbar med Johnson & Evinrude & Mercury? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buddah 0 Postad 27 Augusti , 2007 selva är ungefär samma som yamaha. jag har ett svagt svagt minne av att de gjordes/görs i samma fabrik som yamaha eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 27 Augusti , 2007 Okej! Så det är inte något kinesiskt som rostar sönder efter några säsonger? Kinesiska fyrhjulingar, motorcyklar och mopeder har ju annars inte världens bästa rykte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snok 0 Postad 27 Augusti , 2007 jag har hellre en möglig flipper än en möglig jänkare.kvaliten är klart bättre på en flipper från 90 talet än en jänkare från 2000 talet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 27 Augusti , 2007 Det där är det nog inte många som håller med om. Tvärtom tycker jag det verkar vara många som är väldigt nöjda med sina amerikanska båtar. Skroven i tex Sea Ray och Bayliner är ju kända för att fungera mycket bra. Båtarna är ofta mycket bredare än europeiska motsvarigheter vilket inverkar gott på innerutrymmena. Flipper 640 är väl ganska bra, men Flipper 570 och Flipper 620 var ju trots allt ganska plattbottnade skapelser. Det hoppar med andra ord rätt duktigt i svall. Med 20 år på nacken sitter också det mesta på tre kvart i de båtarna. Men, det är väl fritt för alla att testa på ett objektivt vis och sedan göra sin egen bedömning vilket som ger mest för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 27 Augusti , 2007 Det stämmer, lyfter man på motorkåpan på en Selva så ser man att det står Yamaha på motorblocket och de flesta andra delarna. Jag har för mej annars att Selva är Italienskt. Efter att ha läst denna tråden var ja tvungen att leta igenom det gamla arkivet och hittade en test av 9 st daycruisers (20-22 fot) som Båtnytt hade med i nr 12-1985. SeaRay 21 kom på delad 3:e plats, Cranchi vann och Flipper 600DC (Flying Flipper) kom absolut sist bl.a pga mycket dåliga sjöegenskaper. SeaRay var bäst vad gäller sjöegenskaper och förarplats. Övriga båtar som va med i testet var Fjord 650SE, Ockelbo DC21, Coronet 21, Windy 22, Sea-Star? och Winrace? samt då också Flipper 600DC _____________________________________________________________________ En som e mycket nöjd med sin gamla SeaRay, men ändå vill sälja och köpa en större SeaRay (från sena 80 till tidiga 90-talet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser