Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Gäst Anders75

Svårt att sälja båten?

Rekommendera Poster


Anders, jag tycker du är något bitter. Den enkla sanningen är att utbud och efterfrågan styr priserna. Om jag annonserar ut min båt till ett pris nära eller över nypris, ja då är det pris som är korrekt just nu. Man behöver inte vara nationalekonom för att förstå detta... Jag själv satte ut min 7 år gamla pedantiskt skötta båt till ett pris över vad jag köpte den för, jag sålde den på mindre än en vecka. Uppenbarligen var det många som kunde tänka sig att betala 140 000:- för något som har varit använt under 8 somrar (men pedantiskt skött) och som kostar ~190 000:- nytt. Jag sålde min GPS för 7500:-, vilket var 500:- mer än jag gav för den för 3½ år sedan (inköpt i USA). Den säljs ny än idag och kostar då 9999:- kort. Både köparen och jag var glada


 
Varför helt enkelt inte sk*ta i att köpa en båt, eller köpa en helt ny istället? Den dagen du ska sälja den vore det i så fall intressant att höra vilket prisavdrag du gör då ...


 
Jämförelsen med båtar i USA är löjlig då dessa ligger i året om i ett betydligt hårdare klimat än vårat. Det är ju samma anledning till att en västkustkörd bil inte är vatten värd jämfört med en bil körd i norrlands inland, eller att en västkustkörd båt inte har samma andrahandsvärde som en insjökörd (allt annat lika) ... 
 
Nej, en båt som sköts enligt alla konstens regler, förvaras inomhus, har dokumenterad servicebok (och gärna körs i sötvatten) bibehåller och kommer så alltid att göra sitt pris på ett mycket bra sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar dyka upp ett o annat s.k höstpris på beg.båtar så imponerande att

jag tror att det som köpare kan vara ide att t.o.m avvakta till det blir vårpris, det rasar in motorbåtsobjekt på blocket.Lite kyla från köparna i detta läge, som knappast kan bli värre, är nog hälsosamt för att kyla av många vilsna säljares prisdrömmar. Låt säljarna ta vinterkostnaderna och värdeminskningen till våren om dom känner för det, jag har ingen glädje av båt under vintern. Det är min filosofi.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag satt och läste det du skrivit, och det jag börjar med att skriva är att jag blev smått irreterad över hur du värkar tro att båtar är gratis.

Glasfiber båtar (plast) håller idag en halv livs tid dvs. ca50år om du sköter den rätt om inte mer. och gemföra det med en bil idagens läge är helt absurt, en bil har en livslängd på normalt 20år om man har tur. gemför skicket med nytt och du kommer grina blod.

köper du en ny båt idag och vaxar den två gånger om året så har du i princip inte försämrat skicket speciellt mycket efter 30 år. därför är folk beredd att betala för en välskött båt.

när det gäller båtmotorer på 120-250 hk har dessa ett sämre andrahandsvärde än båtmotorer från 15-115 hk fråga dig varför? enkelt svar: efterfrågan.

om du ska sälja en motor eller bil och du vet att du kan få 30 000 så tror jag inte att du lägger ut den för 15 000 som du värkar tro om motorn är frisk och har bra komptest och är fin i växel hus och så vidare.

 

//Buddah

 

Senast ändrad av Buddah | 26 augusti 2007 | 02:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... håller med, men ödsla ingen tid på honom och dom andra som vill ha båt men inte har pengar eller får lån....den svenska avundsjukan lyser igenom..

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Finns gott om exempel på om personer som renoverat sina äldre båtar och lagt ut dokumentionen på detta forum. Akterspegeln brukar kunna bli vattensjuk och mjuk. Böldpest kan också uppstå om vatten trängt in mellan laminaten. Så evigt liv är det ju knappast tal om....

 

Bilar kan för övrigt också leva länge om de servas och underhålls väl. Men vem betalar 100 tkr för en gammal Volvo 142 även om den skulle vara i utställningsskick med förevändning om att en Volvo S60 kostar det dubbla? 

 

För övrigt håller jag med om resonemanget om utbud och efterfrågan. En vara är alltid värd det dess köpare är villiga att betala. Är en köpare villig att betala 100 tkr för gammal ht-båt från 1978 med en Volvo penta på 50 hk. Ja, då är båten värd det...

Naturligtvis är det alltid utbud och efterfrågan som avgör priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt i sammanhanget vad beträffar båtar (ej dess motorer) är ju det faktum att utvecklingen av skrov inte går med raketfart. Ett skrov framtaget på 70-talet kan därmed vara likvärdigt med ett skrov från idag. Inredningarna i båtar förändras inte heller allt för mycket med åren. Sammantaget innebär ju detta att en båt med ett par år på nacken är likvärdig i funktionalitet som en ny och har den sedan skötts enligt konstens alla regler så bör inte åldersavdraget vara allt för stort.
 
En bil däremot sker det stora förändringar med från en serie till en annan. Visst båda har ratt och växelspak och tar sig framåt, men under skalet sker det hela tiden under. Sedan kan man fråga sig varför utvecklingen inte är densamma på båtar, men det är en  annan fråga som förmodligen har sitt svar i att serierna är allt för små för att det skulle gå att nå break-even 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du håller med om att resonemanget om utbud och efterfrågan vad är problemet? för det är så det ligger till idag.

 

det går inte att gemföra båtar och bilar. som yammi säger utväcklingen är inte speciellt hög idag. finns kanske också ett enkelt svar till detta så de inte blir några frågetecken År 1801 konstruerades den första vagnen för persontrafik av engelsmannen Richard Trevithick. citerat från wiki.

 

alltså personbilen har funnits i ca 200 år.

 

båten fanns innan vikinga tiden som började nån gång runt 700 talet.

alltså båtens konstruktion är 1100år Äldre än bilen. jag tror det är ganska svårt att vidare utväckla en sådan beprövad konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Nja, vet inte om jag håller med om att båtarna ligger i året om i USA. I vart fall inte storleken 17-23 fot. Tvärtom är det väldigt vanligt med trailerbåtar i USA. Å andra sidan är nypriset också mycket lägre i USA så det lönar sig inte på samma sätt att hålla liv i den gamla pärlan. Här i Sverige håller många tillgodo med gammalt skrot, som de dessutom i mitt tycke har betalat alldeles för mycket för.

 

Din jämförelse med västkustkörda bilar tycker jag är väldigt haltande, dessutom är ju bilars position inte något statiskt. En tre år gammal bil som varit registrerad på västkusten är värd lika mycket/lite som inlandsbilen om du kör västkustbilen upp till norrland och säljer den där. Är bilen mer än 10 år gammal är det mer eller mindre skrotvärde som gäller oavsett var bilen är brukad eller om den har ifylld servicebok eller inte.

 

Dokumenterad servicebok ger jag ärligt talat inte mycket för. Dels för det mycket omfattande fusket på verkstäder och dels för att det inte säger ett smack om brukandet i övrigt. Sen är det ju som bekant inte alla båtar som har bra andrahandsvärde. I början av 90-talet under den ekonomiska krisen gick många sena 80-talare med stora motorer under klubban för rena rama vrakpriserna. Konjunkturen är nog en väl så viktig faktor. Idag säljs det rekordmånga nya båtar och intresset för båtliv är stort. Det håller uppe priset även på begagnat. Vad som skulle hända om vi drabbades av en allvarlig lågkonkonjunktur är inte särskilt svårt att räkna ut. Servicebok och sötvatten är nog de minst viktiga faktorerna i ett sådant läge...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig.

Tror det är en hel del av säljarna just nu som passar på att försöka göra sig en hacka på sin båt i tron att de priser som är utsatta i annonserna faktiskt är samma pris båtarna säljs för, om de nu gör det.

 

Inte många som verkar bli sålda då man ser samma båtar utannonseras om o om igen.

Till slut sänks priset eller säljaren lägger ned drömmen om storkovan o behåller båten.

 

Dock kan man ju inte klandra någon för att de försöker tjäna så mycket som möjligt på affären, trist bara att det oftast tar sådan tid innan uppvaknandet kommer... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Ooo, ja - jag är så avundsjuk....

 

smiley-smile.gif\smiley-money-mouth.gif\smiley-smile.gif\1.gif\smiley-tongue-out.gif\smiley-smile.gif\

 

Speciellt på dem som vecka efter vecka ligger ute med annons på sina gamla pärlor utan att få dem sålda. Påfallande ofta är det begärda priset rena skämtet (nära nypris eller tom över) och båtarna är också påfallande begagnade...

 

Men som sagt - det är utbud och efterfrågan som gäller. Fördelen med internet är i alla fall att det går snabbt att skaffa sig information om prisbilder för olika båtar i olika regioner. Jämföra nytt med begagnat o.s.v. Sen är det ju naturligtvis upp till den enskilda vad det i slutändan blir för val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Anders, en båt vore väl i så fall ännnu enklare att transportera upp från västkusten till norrlands inland och påstå att den är insjökörd? Till skillnad från bilar så har vi ju inget register och därmed inte möjligheten att kolla var båten varit hemmahörande. Precis som för bilar så skulle det dock (i alla fall om köparen inte är helt bakom flötet) ganska snabbt avslöjas av den enkla anledningen att saltvatten och salta vindar helt enkelt sliter hårdare på grejorna än sött vatten.
 
Vad anser du är anledningen till att västkustbåtar är billigare än båtar körda i till exempel mellersta östersjön? Är västkustborna sämre på att ta betalt för sina grejor?
 
Nej ärligt så orkar jag inte slutföra den diskussion jag har gett mig in i smiley-laughing.gif\  Ska man ha båt så kostar det, annars kan man lika gärna stå på land och titta på! Själv köper jag alltid nytt eftersom det är en viss känsla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Ditt resonemang om att båskrovet inte utvecklats nämnvärt kan måhända gälla båttyper av modell snipa, vikingabåtar och dylikt... För alla oss som tänkt oss något annat i båtväg har det dock hänt saker. När det gäller såväl segelbåtar som planande motorbåtar har det varit en enorm utveckling sedan 1970-talet.

 

Några citat från Vi Båtägare, där de jämför Bayliner 652, Startcraft 2312 samt Glastron GS219:

 

Starcraft av idag har kvar beteendet från 1970-talet och det känns nu rejält gammalmodigt. En planingströskel ackompanjeras av trubbigt och oprecist uppträdande vid manövrarna. Skrovet slår mot vågor och svall. Kaviterar vid gir.

 

Bayliner har gjort ett bra skrov. Nya 652:an visar sig mycket kompetent. En liten planingströskel passeras innan Volvos 4,3:a får fritt spelrum uppe i plan. Bettet i kurvorna är gott. Undanmanövrarna passeras utan minsta tvekan.

 

Generellt är skrovet på dagens motorbåtar mycket mera v-formade än vad de var på 1970-talet. Utvecklingen lär också gå mot allt brantare steglister.

 

När det gäller segelbåtar är jag sannerligen ingen expert, men det räcker med att titta på hur stäven är konstruerad på dagens segelbåtar jämfört med dem som tillverkades på 70 & 80-talet för att inse att utvecklingen gått framåt även där...

 

Senast ändrad av Anders75 | 26 augusti 2007 | 20:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75


-Ja och visst fraktas båtar omkring?  Eller tror du att alla båtar har legat still ända sedan de såldes nya? Även om båten så är tillverkad 1978 och numera ligger uppe i Luleå? Det behöver ju inte betyda att den såldes ny där eller hur?

 

Om det nu är så att båtar på västkusten generellt handlas billigare än båtar på ostkusten (vilket mycket väl kan stämma). Tror du inte då att det händer att en och annan västkustbåt, hamnar på en trailer eller ett lastbilsflak och får en ny hemmahamn i exempelvis Stockholms skärgård?

 

Hur många båtar som finns till salu i östra Sverige hittar du med annonstexten. Brukad på västkusten med mycket saltvatten.... Troligen inget försäljningsargument, men jag vågar nog påstå att det finns mängder av båtar som brukas på östkusten, likväl som i mälaren, vättern och vänern som har förflutet som gamla saltvattenbåtar från såväl västkusten, Tyska nordsjön samt inte minst USA...

 

Hur som helst tror jag att du är mycket klok som alltid köpt nytt. I jämförelse med många andra nöjen/konsumtionsmönster framstår det ju som ett gott val. Du kan ju alltid sälja båten om några år och få tillbaka pengarna, eller åtminstone merparten. Inte många andra nöjen som har den egenskapen och visst är det roligare med nytt och inte mögigt gammalt skrotsmiley-smile.gif\

 

Kan ju bara konstatera att båtar i Sverige har mycket gott andrahandsvärde generellt, men att somliga säljare har en stark övertro till det sistnämnda. Om man som jag har lite som hobby att följa båtannonser ser man det på två sätt. Säljarna begär priser som överträffar nypriset. Båtarna ligger kvar vecka efter vecka, månad efter månad. Eftersom jag har skaffat mig denna (kanske något obscena hobby?) har man börjat känna igen en hel del annonser. En person bosatt uppe i Dalarna har försökt sälja en 10 år gammal båt för nypriset från 1997. Båten har varit till salu sedan i mars. Sedan dess har han sänkt priset först med 10 tkr, sedan ytterligare med 10 tkr och dessutom lagt till ett prutat & klart. Båten finns dock fortfarande kvar ute till försäljning. Kanske inte den mest populära båttypen, men ändå...(står inget om att den är brukad i saltvatten)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har det hänt saker även med skroven på båtar, men du kan ju aldrig få det till att vara lika dramatiskt förändringar som skett inom bilindustrin. Många av dagens skrov är förövrigt hämtade från amerikanska skrov från både 70- och 80-talet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RCarlsson skrev: ... håller med, men ödsla ingen tid på honom och dom andra som vill ha båt men inte har pengar eller får lån....den svenska avundsjukan lyser igenom.. /RC

Anders75 skrev: Ooo, ja - jag är så avundsjuk.... Speciellt på dem som vecka efter vecka ligger ute med annons på sina gamla pärlor utan att få dem sålda. Påfallande ofta är det begärda priset rena skämtet (nära nypris eller tom över) och båtarna är också påfallande begagnade... Men som sagt - det är utbud och efterfrågan som gäller. Fördelen med internet är i alla fall att det går snabbt att skaffa sig information om prisbilder för olika båtar i olika regioner. Jämföra nytt med begagnat o.s.v. Sen är det ju naturligtvis upp till den enskilda vad det i slutändan blir för val.

------------------------------------------------

 

smiley-wink.gif\ ...ord från en bitter människa som inte har råd och inte heller är betrodd på banken... eller hur skall vi tolka dig?? 2.gif\

 

jaja, vi får väl se, hur det går..21.gif\

 

Du skriver väl när du har gjort ditt kap ...och köpt en NY båt????...eller.. ja just det... du hade ju inga pengar... och är bitter över att du inte ens kan köpa en begagnad...  eller hur va det??9.gif\

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Det kan jag faktiskt hålla med om.

 

Inte minst motorerna (inombordare) är ju rena stenålderskonstruktionerna  om man jämför med utvecklingen inom bilindustrin. Exempelvis bränsleinsprutning har ju varit mer eller mindre standard på bilarna sedan 20-25 år tillbaka. På bensindrivna inombordare är det i många fall fortfarande tillval, om det ens går att få till den aktuella båttypen.

 

4 ventiler per cylinder tycks inte heller ha varit något som slagit igenom på båtmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inombordarna har stått still i utvecklingen länge. Men bland utombordare är 4 ventilsteknik sedan länge standard, i alla fall på 50 . De flesta utom Honda (som säkert har en bra anledning till det) kör dessutom med dubbla överliggande kamaxlar. Nu är det dessutom EFI som gäller rakt över (utom Honda då som väl inte uppdaterat sin BF50 ännu)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Jodå! Jag lovar att återkomma om jag byter båtsmiley-smile.gif\ Skulle du vara intresserad av att köpa min gamla då? Just nu har jag en mindre daycrusier från 70-talet med en Johnsonmotor från en bit in på 2000-talet. Jag är lite osäker på fabrikatet på båten, men den kan vara tillverkad i Norge...

 

Vad tycker du jag ska begära? Har funderat på att dra upp hela ekipaget inkl trailer på en stor våg. Tänkte att jag kunde multiplicera totalvikten med kilopriset på guld och därigenom få en indikation på mitt ungångspris på blocket.se. Vad tror du? En framkomlig väg? Båten är mest brukad i bräckt vatten, men ibland något sötare än så....smiley-smile.gif\

Jag bytte olja och bottenmålade i våras, kan även skicka med lite rep och GPS:en om du skulle vara intresserad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu, köp/byt båt eller låt bli, det är eget val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I många fall är det nog så att låna=inte ha några pengar. Kan du låna pengar så har du råd, så tänktes det i slutet av 80-talet och det funkade ju perfekt, ett tag. Att någon handlar utan att ha råd är väl inte något att vara avundsjuk på, hellre beklaga. Det kan nog finnas en del att hämta för den som har råd framöver. Fortsätt handla nya fina båtar på kredit så blir det mer att välja på framöver. Den som avstår från att handla pga. en helt skev prissättning och tar upp prisfrågan i detta forum är således

bara avundsjuk inte klok o förnuftig och avstår en skev prissättning och delger sin uppfattning för att den som inte har så bra koll kanske tänker en gång till.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror inte du fattade poängen riktigt. det jag menade var att bilen har utväcklas från ångmaskin till att gå på bajs nästan. från att skaka sönder på en grusväg till att klättra upp för berg.

 

de är inte för än på senare år båten har börjat plana, sen 100år tillbaka hittade du ingen bayliner direkt. och då hade båten funnits i 1100år. den enda anledningen att skrovet nu utvecklas är att motorstyrkan och efekten har ökat markant på senaste 40 åren. annars hade vi nog förmodligen inte haft några planande båtskrov.

 

alla båtar har fortfarande samma princip och den principen fungerar mycket bra på nästan alla båtar.

 

går ej att gemföra starcraft: http://www.blocket.se/vi/12991561.htm?ca=10_s och http://www.blocket.se/vi/12982393.htm?ca=10_s

 

med bayliner: http://www.blocket.se/vi/12860283.htm?ca=10_s

 

de är lite andra båt typer och en ganska stor klass skillnad? men åter igen är du inte den bäste på att gemföra saker men jag skulle kalla detta som att gemföra en porsche och en audi.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Ha ha, visst är det så. Rätt lustigt egentligen. Mycket ska man behöva stå ut med att höra, men jag är å andra sidan rätt van....

Tycker också att det är rätt kul när det finns meningsskiljaktigheter. Det är ju först då det blir någon debatt. Det blir ju inte så givande att diskutera om vi alla har samma åsikter eller hur?

Skevheter i olika prisbilder har alltid fascinerat mig. I slutet av 90-talet skrev jag ett arbete om övervärderade IT-aktier. Kritiken lät inte vänta på sig. Jag hade inte förstått den nya ekonomin, jag var bara sur och bitter för att jag hade missat tåget o.s.v. Bredbandsmesias skulle frälsa världen...smiley-smile.gif\ Sen gick det som det gick.

 

En annan upphausad marknad enligt mig är bostadsmarknaden i Stockholm och i viss mån Göteborg. Det är väl visserligen ett annat kapitel, men inte heller den prisbilden kan man ifrågasätta utan att bli beskylld för att vara en fattig stackare bosatt i en hyresrätt i Rågsved... smiley-laughing.gif\

 

Jag är inte fullständigt ekonomiskt oberoende, men en och annan sekin har man ju trots allt tjänat ihop genom åren. Allt handlar vad man vill göra med dem, inte sant? smiley-money-mouth.gif\smiley-smile.gif\smiley-laughing.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säger man att saker är mycket mindre värda än va de egentligen är får man ju räkna med kretik. aktier går ju upp och ner så de är ju svårt att inte säga att den kretiken va säkert berättigad.

de där med bredband var ju en flopp isig, men de kanske var för att man gick ut och sa att inom de datumet skulle alla i sverige ha bredband.

 

måste dock hålla me dig om att bostadsmarknaden i stockholm är absurd. det är ju knappast finare att bo i stockholm än någon annan stans. då är det bättre att flytta till en småstad som ändå har allt man behöver och lite till. så på den biten är vi kompisar. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Oj! Hört talas om uttrycket att man inte ska kasta sten i glashus? smiley-smile.gif\

 

Du beskyller mig för att göra irrelevanta jämförelser, men så lägger du in en bild på en gammal mögig Starcraft från 80-talet och inte den nya Starcraft 2312 som jag refererade till! (Antar att du inte hittade någon på blocket, utan lade in ett par bilder på båtar av märket starcraft som först dök upp efter din sökning på blocket). Som sagt, det är ont om nyare begbåtar på blocket. Det som finns är mest gammalt S--t...

 

Så här ser en ny Starcraft 2312 ut http://adcache.boattraderonline.com/6/2/5/89752725.htm

 

För övrigt är det inte jag som gjort jämförelsen, utan tidningen Vi Båtägare. Det är ju förövrigt en facktidning, som borde ha lite koll på vad marknaden har att erbjuda...

 

Mer info om båtarna från Starcraft finner du på:

www.starcraftmarine.com

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ber om ursäkt, dock inte helt ? var väll det skrovet dom klagade på som var fårn 70talet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag förstår inte riktigt resonemanget... Tillgång och efterfrågan. Självklart så säljer man väl en båt för så mycket pengar man kan få för den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

21.gif\ å vill man inte köpa till det pris som begärs - VA UTAN DÅ....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Yammi!
Du behöver inte helt såga Anders! Den båt du köpte ny och sålde till ett bra pris var antagligen en välskött, fin och attraktiv modell. Det är klart att det finns en marknad för en sådana. Nypriserna på båt har ofta dragit iväg mer än inflationen. Vad Anders menar är ett par år gamla båtar, var man i vissa lägen funderar på om köparen (som går på det) inte haft hål i huvet. Nu har de givetvis inte det, utan det bottnar i okunskap och ofta förstagångsköpare.
 
Scenariot framöver är att det tilkommit så många förstagångsköpare som framöver vill sälja sin båt att utbudet kommer att öka mer än efterfrågan. Det kommer att innebära att det kommer att bli och i nuläget är köparens marknad. Våren är svår att sia om.


 
Anders har helt rätt i att köper man en ny båt av en handlare så kan man i nuläget räkna med att få skapliga rabatter. Även på kampanjbåtarna. Om inte annat så får man extrautrustningen kraftigt reducerad  t.o.m. till nettopris ibland. Samtidigt som de tillbehör man väljer är de man behöver. Jag köpte t.ex Ryds 568 GTI med Mercury 90 ELPTO, dynsats akter och motorlås för 159.700:-. På Blocket finns billigaste motsvarande båt/motor till försäljning för 166.900:-. Det är dessutom en plågad demobåt. Jag har dessutom sett beg. 568:or med 75 ELPTO till högre pris än vad jag betalade för min båt som ny. Såklart att de är fel prissatta. -But... there is a new succer born every day. Betalar folk så...He he!
 
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Självklart är det just det jag menarsmiley-smile.gif\!

 

Härligt att det äntligen är någon som har förstått detsmiley-smile.gif\

 

 

Självklart försöker man som säljare sälja till bästa möjliga marknadspris och det omvända gäller förstås för köparen. Helt rationellt.

 

Sen finns det väl båda säljare och köpare som saknar fullständig information och därigenom gör mindre begåvade affärer. Säljare som sätter alldeles för lågt pris och där försvinner väl annonserna tämligen omgående, sen den andra kategorin som denna tråd handlar om. Säljare som sätter på tok för högt pris, priser som till och med överstiger nypriset och annonserna ligger kvar vecka efter vecka, månad efter månad. Efter ett tag förnyas annonserna och priset justeras nedåt, några tusenlappar, men det är sällan det räcker. Men visst - du har rätt. There is a new succer born every day, so eventually.....får de båten såld i alla fall. Till en köpare som inte orkat bemöda sig att kolla upp vad nypriset ligger på inkl den obligatoriska rabatten....

 

Sen tycker väl jag och många med mig att prisbilden på beg båtar generellt är väldigt hög i Sverige om man jämför med många andra marknader. Lösningen på det problemet stavas nybåtsköp eller privatimport.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett citat från skogstomten:
Är rätt erfaren på att handla med begagnde grejor (har hållit på sen Gula tidningens tid om nu någon idag bryr sig om den idag...) När du kollar på annonserna så kolla också på hur länge de legat ute. De som legat ute länge har ju uppenbarligen fel pris för marknaden vid den tidpunkten så de är inte så mycket att bry sig om. De verkliga försäljningspriserna då grejorna blir sålda ser du oftast på annonser som ligger kort tid (=mindre än 14 dagar).

 

Men å andra sidan ska du köpa så kan det ju vara läge att ringa på en annons som legat ute länge och kolla om säljaren är på väg att sänka priset (låt denne pruta först med sig själv innan du själv börjar föreslå ett lägre pris) Förvånansvärt ofta så prutar säljaren alldeles för mycket helt självmant tex med orden 81 000 vill jag ha eftersom jag är bjuden 80 000 på båtfirman. För en båt som annonserades ut för 100 000kr...)

 

När du prutar såga inte säljarens vara genom att förklara hur dålig den är säg i stället att just DU inte kan/vill är beredd att betala mer än en viss summa. På så sätt gör du inte säljaren besviken eller sur på dig.

 

Så allt går att sälja till rätt pris sen så skiljer sig rätt pris över tiden också.

 


Till Anders: Killen kan marknaden, så det stämmer väl rätt bra med dina åsikter.
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...