Gäst Anders75 Postad 23 Augusti , 2007 Fann detta inlägg i en annan sträng nedan: Som presumtiv båtköpare fattar jag inte hur folk värderar sina beg.båtar, båtar med något eller några år på nacken utbjuds till priser uppemot nypris och ibland t.o.m över det nypris man kan finna hos handlare idag. Båtar med motorer 15-20 år gamla utbjuds till priser uppemot dagens halva nypris. Normalbrukade så gamla tvåtakatare borde inte ha ett värde på mer än några tusenlappar(skrot) och därmed blir det ju nästan nypris på båtarna. Ni som säljer sätt ett pris som är rimligt så kanske jag och andra köpare tycker det är lönt att kontakta för att diskutera. Jag förstår mycket väl att samtalen är få från köparna. Det är klart att det finns massor av presumtiva köpare. Priset är fel, hur kan det vara delvis rätt. Köp ny båt till begagnatpris, annonseras ut av handlarna. Kan ju bara instämma i ovanstående. Har själv funderat på att byta båt, men jag tycker det svider väl mycket att köpa ny båt och låsa in mycket kapital i något man använder under några dagar på sommaren när det är vacker väder. Dessvärre kommer man inte mycket lindringare undan om man köper begagnat. Bättre begagnat ska säljarna ha lika mycket eller tom ÄNNU mera än vad nya båtar kostar! Ska man ned något i pris måte man titta på 15-20 år gamla båtar. Dessa brukar gå att finna för 50% av vad en motsvarande ny kostar. Då är ofta dessvärre motorn lika gammal och sjunger på sista versen. Exempel Bella 561 med 75 Mercury går att köpa helt ny för 199 tkr hos ett flertal Marinor. Begagnatpriserna på blocket ligger för de som är max fem år gamla pendlar mellan 180-225 tkr för motsvarande motoralternativ! En motsvarande Flipper 640 från slutet av 80-talet begär många 120-140 tkr för. Ska man byta ut motorn på den till en fabriksny får man lägga på cirka 100 tkr. Då har man ändå bara fått en gammal båt med ny motor för ett pris där man hade kunnat få BÅDE ny motor och båt.... Någon som känner likadant? Känns mest rationellt att köpa nytt, alternativt avstå från båtköp. Känns inte som man kan ringa och pruta 50% per telefon direkt, även om det många gånger känns mest rätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 23 Augusti , 2007 Denna firma erbjuder fabriksnya för 199 tkr. http://www.skanstullmarin.se/ Denna säljare vill ha 219 tkr för en begagnad http://www.blocket.se/vi/12716688.htm?ca=11_s Visst det ingår en trailer en liten plotter, men än sen? Svinigt dyrt i alla fall tycker jag. Kanske inte så konstigt att den legat inne en månad utan att ha blivit såld... Denna säljare vill ha 179 tkr för en båt som är 4 år gammal, med 6 år gammal tvåtaktare på endast 70 hk. Han har dessutom sänkt priset med hela 1 tkr... http://www.blocket.se/vi/12022363.htm?ca=11_s Så här ser det ofta ut, och det gäller väl kanske inte bara den båttypen, men jag tycker ändå det är ett gott exempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 23 Augusti , 2007 Flipper 640 är en 21 fots motorbåt, du hittar ingen vettig ny sådan under 350kkr. Så där håller jag inte med. Har själv satt i en ny motor i en 30 år gammal 21 fots DC. Anser att jag fått en pålitlig DC för 40% av motsvarande ny kostar, då räknar jag med >400<500 för en ny. Motorn är det som istort avgör om ditt båtliv blir kanon eller olidligt. mvh Jesse_DC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 Augusti , 2007 Men d går att hitta avsevärt mycket bättre allternativ än en 20 år gammal flipper med ny motor, för runt 350 000kr får du rätt mycket båt.. Tex en mycket fin jänkare typ 03a eller myare med MPI V8 motor bättre än flippern i allt.. Håller med Anders i att vissa har inte någon som hellst koll på vad båtar e värda. Vraket dom kallar pärlan värderas ofta felaktigt en båt som egentligen borde ligga på skroten annonseras ut för rena rövarpriset. Jag skulle då alldrig betala 350 000kr för en 20 år gammal båt med ny bensinmotor när d rör sig om så små båtar som 640.. För d kan jag köpa en 9m lång jänkare från 99 eller nyare med allutrustning och nästan ny motor.. (Obs mina egna värderingar och åsikter) Man måste helt enkelt se över marknaden ordentligt just nu säger trenden diesel oafsett storlek på båt.. Att inköpspriset blir högt bryr sig kunderna inte om, bara d e diesel i båten.. Jänkare säljer oxå bra verkar d som, importen går som aldrig förr tack vare dollarkursen misstänker jag.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 23 Augusti , 2007 Får man fråga vad det är för båt du har? Det här var den billigaste Flipper 640:n jag hittade på blocket. Den har en 21 år gammal utombordare på akterspegeln. Motorn ser minst sagt ut att ha gjort sitt. http://www.blocket.se/vi/12091324.htm?ca=11_s En ny motor i samma storlek kostar cirka 170 tkr hos prispressarna.se (Yamaha eller Suzuki). Då är vi uppe i 270 tkr prutat och klart för en 20 år gammal ht-båt som fortfarande har rep.behov. Visst, kanske lite orättvist att jämföra en Bella 561 med en Flipper 640, men det är ändå i stort samma båttyp. Flippern är visserligen längre, men mycket av den längden är så att säga på utsidan. Flippern är väl också något stadigare byggd och tål högre motoreffekter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 23 Augusti , 2007 Kan ju bara instämma i ovanstående. Har själv funderat på att byta båt, men jag tycker det svider väl mycket att köpa ny båt och låsa in mycket kapital i något man använder under några dagar på sommaren när det är vacker väder. Kan ju vara detta som gör att de inte sjunker så mycket i pris... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 23 Augusti , 2007 Hej Jag kan hålla med ovanstående i de fall där motorn är en gammal tvåtaktare. Inom ett eller ett par år måste man köpa en ny och då blir priset helt fel. När man köper båt med utombordare så är den framförallt motorn som bör avgöra priset tycker jag. Ny fräsh motor på en gammal båt kan vara ett bra alternativ. Avrådde min kollega härom dagen till båtköp. Han tittade på en lite äldre ryds med en gammal 120hk evinrudesnurra. Säljaren begärde 125 000:-. Motsvarande ny motor kostar nästa lika mycket som hela paketet!! alltså gammal båt med ny snurra går på över 200.000:- !*?#! Själv la jag till de extra pengarna och köpte ny båt istället. lite extra på en 4-takt eftersom andrahandsvärdet är så mycket högre. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 23 Augusti , 2007 Ja, visst kan det vara så. Om du menar att fler liksom jag inte finner det värt att göra den prioriteringen och att det drar upp begagnatpriserna till sinnessjuka nivåer? Alltså - att efterfrågan på begagnat är mycket större än efterfrågan på nytt. Det är ju inte precis så att en 20 år gammal motor är nästintill lika bra som en ny, bara för att den är sparsamt använd. Korrisionen verkar ju med åldern, snarare än med antalet gångtimmar. Är nog ytterst få båtmotorer som egentligen slits ut. De flesta korriderar sönder, alternativt skär ihop pga bristande kylning och/eller smörjning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 23 Augusti , 2007 Jag tycker detta verkar vara mycket båt för pengarna ! annons från blocket. /B Senast ändrad av Bosse | 23 augusti 2007 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 23 Augusti , 2007 . Senast ändrad av ulfa | 23 augusti 2007 | 23:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 23 Augusti , 2007 njaa... tror nog att denna har varit uppe på ett grund eller så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Augusti , 2007 Ok, hur skall man kolla det då ?Inifrån syns inget och jag skall besiktiga den under innan köp.Vad mer kan man göra ? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 24 Augusti , 2007 Jag vet inget om att den skulle ha varit på grund... Jag försökte va lite rolig för jag trodde att det var du som hade den till salu, för han som säljer den heter också bosse.. eller bo iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 24 Augusti , 2007 Aha, OK, jag är nog bara lite stissig.Ledsen om jag inte uppfattade ironin. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinG 0 Postad 24 Augusti , 2007 Det priset du anger var ju ett kampanjpris som inte gäller längre. priset som gäller är 227k kollar man sedan vad trailer kostar gps, lås,mm så landar man någonstans runt 276000kr enligt den sidan och då har jag änndå tagit i underkant. båten i annonsen har gott 40h det betyder att båten kanske har kostat honom någonstans runt 1500kr i timmen i värdeminskning om han får vad han begär för den. Sen kanske priset var lägre när han köpte den så det är lite svårt och jämföra exakt. Det går inte att jämföra en begagnat annons mot en företags annons på en ny båt. Man måste åka och kolla på båtarna och se exakt vad som ingår i prisen och sen efter det se vad som skiljer. Hur mycke tycke du värde minskningen ska vara på en ny båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 24 Augusti , 2007 Tänkte svara trots dygnet sena timme... Kampanjpriset är synnerligen gällande så vitt jag kan se. Skanstull Marin har kört likadana annonser åtminstone sedan i februari i år. Fast då hette det mässpris i början av året (i samband med båtmässan). Hittade också på något ställe på hemsidan att priset gällde maj ut, men de har haft annonser inne i DN långt efter det. Så de har väl inte orkat ändra bara. Dessutom så finns det som du ser andra handlare som annonserar på blocket och bjuder ut ny båt för 199 tkr med Mercury 75 hk. Med tanke på årstiden är det ju dessutom inte omöjligt att det kan finnas ytterligare prutmån på kvarvarande exemplar. En båtvagn till en sådan båt kostar cirka 10 tkr, kanske 15 tkr för en trailer. Vad GPS:en kostade ny har jag ingen aning om, men jag vet att utvecklingen på den fronten går synnerligen snabbt så en GPS med några år på nacken har i princip inget andrahandsvärde att tala om. En låskätting med godkänt lås klass 3 går att hitta för en tusenlapp. Några 276 tkr får då inte jag ihop i alla fall:=) Så vad skulle jag vara villig att betala? Tja med tanke på att båten är 2 år gammal, saknar garantier och alltid kommer att värderas som en båt av årsmodell 2005 och inte 2007. Cirka 130 tkr upplevs som ett rimligt pris för mig. Varför ska jag betala nypris för något som är två år gammalt? Nej, då köper jag hellre nytt eller avstår helt och hållet... Slutsatsen är ju ändå att båten är värd det dess köpare är villiga att betala. Inte mer och inte mindre. Som det ser ut nu är ingen köpare villig att betala det bägärda priset (av naturliga skäl), samt säljaren är knappast villig att närapå halvera det begärda priset och då blir det troligen ingen affär. Själv tänker jag att man kan pruta 10-20% av begärt pris. Att försöka pruta 50% känns nästan genant och då avstår jag från att ta kontakt, men så kanske man inte ska tänka? Vissa säljare generas ju uppenbarligen inte av att ta hutlöst mycket betalt för begagnat... Visst, båtar har bra andrahandsvärde men det finns ändå gränser! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoNilsson 0 Postad 25 Augusti , 2007 MED TANKE PÅ ER INLÄGG. FUNDERAR PÅ ATT KÖPA EN BEGAGANAD BROMSAD TK TRAILER ÅRSMODELL 2006 UTTAGEN NOV 2006 TK 1500-1 VAD TYCKER NI SKULLE VARA ETT RIMLIGT PRIS PÅ DENNA TRAILER HÄLSN BO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affi 0 Postad 25 Augusti , 2007 Till ett pris av 130 tkr tror jag att båten skulle bli såld väldigt snabbt. Ser man till försäkringsbolagens värdering av motorer så räknar dom på 10 % värdeminskning per år de två första åren och därefter 5 %. Jag har även hört att det är så sjöräddningssällskapet (eller om det var sjöfartsverket eller nåt liknande) bedömmer värdet på sina motor som skall bytas. Om vi antar att det stämmer något sånär med verkligheten skulle båten ha ett värde av 150-160 tkr om man räknar på kampanjpriset (det är nog inte det priset försäkringsbolaget räknar på, utan listpris). Och då i grund utförande utan trailer, kapell, teakdetaljer ev. extrautrustning etc.. Värdeminskning som nämndes ovan gäller motorn, båtens värdeminskning borde vara mindre. Vad tycker Ni är det rimligt att räkna som jag gjort? För övrigt tycker inte jag att en båt som varit till försäljning i en månad behöver ha fel pris. Det kan tar tid att sälja en båt (om man nu inte dumpar priset helt). Tror knappast att båthandlarna sänker priset på en båt som inte blivit såld på en månad, utan de väntar för de vet att att det kan ta tid och att båten blir såld. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 25 Augusti , 2007 nya båtar må vara billiga i grundpris, men ska man börja extrautrusta lite grann springer det snabbt iväg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2007 min har nog bara 4 dubblats mot nypris men så är det ju en aluminiumbåt se katalogurdraget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 25 Augusti , 2007 Jag funderade också mycket innan vi köpte (ny) båt för två år sedan. Varför betala så mycket för en 10-20 år gammal båt, som troligen ger mycket mer problem och bekymmer? Gillar folk kanske att reparera så mycket att man måste betala för nöjet? Svaret tror jag är att säljarna är fast i en GAMMAL sanning som gällde då vi hade 5-10 procent inflation per år. Från 70- och 80-talet lever kvar påståendet att Man får ut minst lika mycket när man säljer en båt -- båtar behåller sitt värde. Det fungerade så länge inflationen gjorde att nya båtar stiger 5-10 procent per år och därmed kostade samma modell dubbelt så mycket efter 10 år --- och 4 gånger så mycket efter 20 år = det är OK att betala ursprungligt nypris för en välskött 20 år gammal båt om det är 1/4 av dagens nypris. (7% per år i 10 år ger med ränta på ränta en fördubbling) MEN vi har de senaste 10 åren haft bara 1-2 procent inflation per år, plus att dollarkursen på drygt fem år har backat från 11 kronor till 7 kronor (vilket gör nya USA-båtar billigare). Vad som därför har hänt de senste åren, gissar jag, är att många som försökt sälja har misslyckats att få det pris de förväntar sig och då behåller de sin gamla båt (fler skulle annars byta eller sluta ha båt) --- medan vi som skaffar en första båt främst köper nya båtar = nyförsäljningen ökar mer än den annars skulle ha gjort (lika mycket mer som antalet som inte slutar ha båt för att de inte lyckas sälja till förväntat pris). DUMT är det förstås -- många fastnar på detta sätt med en båttyp de egentligen inte längre vill ha (för att de inte vill ta förlusten att sälja tillräckligt billigt) -- medan nybörjare köper fel typ av nya båtar och ger oss en flotta med sämre snittkvalitet (om jag har rätt att de som redan haft en båt i många år skulle vara bättre på att välja bra nya båtar). Senast ändrad av Jonas478 | 25 augusti 2007 | 17:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simbad 0 Postad 25 Augusti , 2007 När det gäller priser på begagnade motorbåtar är det historiskt sett två saker som har varit prispressande: A) Bränslepris Konjukturläge. När det gäller A förvånas jag att dagens prisläge på motorbåtar inte har pressats ner men jag kan bara se att det beror på stark konjuktur med låg ränta. När det gäller B är det ju så att om vi saknar jobb så blir båten troligtvis det första som man får göra sig av med. Gungar det till ordentligt på arbetsmarknaden så får vi nog nya låga priser på båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Augusti , 2007 Kommande annons från mig (beta-version ): http://albin25deluxe.blogspot.com/Har dock inte bestämt mig över utgångspriset ännu, vad skulle ni tro vara rimligt? //Ulf http://albin25deluxe.blogspot.com/\' /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 25 Augusti , 2007 Hmmmmmm Bästa sättet är kanske att göra som du gör NU - dvs att lägga ut den till försäljning i olika inlägg i MG Forum. :-) Vilket pris har du tänkt dig - mellan tummen och armbågen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 25 Augusti , 2007 Jag skulle betala max 20 tkr för en sådan. Internet gör det lätt att jämföra priser. För 27 tkr får du en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Augusti , 2007 Ja, det är frågan....man vill ju inte slumpa bort båten men heller inte skrämma bort potentiella köpare. De flesta Albin 25 som har plus30 år på nacken har ju kvar originalmotorerna, har inte bytt genomföringar, ruffklädsel, dynor etc. Min har ju en motor från 97, och jag har ju lagt ganska mycket tid och pengar för att renovera upp båten. Det är ju lättare för en köpare att köpa en plotter mot att renovera ruffen för t.ex. 5-6.000kr, många svettiga dagars arbete... Man vill ju gärna få tillbaka lite...har 2006-2007 investerat 36.000kr i renovering och utrustning som håller 10-15 år, oräknat rena förbrukningsartiklar.... Skulle själv aldrig köpa en båt med så pass äldre motor där ett motorbyte väntar runt hörnet. Man kollar ju lite på Blockets Albin 25:or: http://www.blocket.se i och för sig utgångsbud men en ny motor går ju på 80.000-90.000kr. Svårt.... Senast ändrad av ulfa | 25 augusti 2007 | 18:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 25 Augusti , 2007 Gillar folk att reparera, ja det kan man fråga sig! Tror även jag på din teori. Många, speciellt lite äldre har svårt att skilja på prisnivåer i nominella, respektive reala termer. Att man på 70-talet och 80-talet hade sådana inflationsnivåer att man så att säga fick igen pengarna vid försäljning var en sanning med modifiktion, å andra sidan var ju avdragsmöjligheterna för räntorna också betydligt högre på den tiden. Kanske lever en del kvar i det tänket och då förstår man ju att det blir svårsålt.... När det gäller bilmarknaden tycks dock anpassningen till verkligheten ha gått betydligt fortare. När det gäller båtgrejer tycks nästan allt värderas som det var tillverkat av solitt guld... Är det inte lite märkligt att exempelvis en 10 år gammal utombordare, tvåtaktare på säg 50 hk har ett högre värde på begmarknaden jämfört med en 10 år gammal bil i normalskick som kanske kostade 250 tkr ny? Om man jämför med vad motorn kostade ny... Har mer och mer övergått till uppfattningen att båtgrejer köper man nytt eller inte alls... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Augusti , 2007 Så med detta resonemang skulle en drygt 30 år gammal välvårdad båt (25 fot) med en 10 år gammal motor kosta som en Volvo 142 av 1974 års modell: www.blocket.se Dvs drygt 8.000 spänn, frånsett motorn då, men den är ju 10 år så den har väl bara skrotvärdet kvar... Eller? Senast ändrad av ulfa | 25 augusti 2007 | 19:20 Senast ändrad av ulfa | 25 augusti 2007 | 19:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 25 Augusti , 2007 Visst.... En båt (skrovet) håller väl normalt längre än en bil, men inte ens en glasfiberbåt har ju evigt liv. Glasfiberskrov åldras de också och mister såväl hållfasthet och vridstyvhet med åren. De blir så att säga mjuka i botten och då är det inte mycket att hålla på med längre. I USA är värdeminskningen betydligt brantare än i Sverige. Titta på vad du får ge för en 25-fotare där. www.boattrader.com wwww.usedboats.com Sen när det gäller själva åldringsprocessen vet inte jag hur man ska bära sig åt för förlänga livslängden genom att vårda den väl...- Hur gör man? Förvara mörkt och svalt kanske? Undvika användning och förvara så att så lite brytningar i skrovet som möjligt uppstår? Många som skriver välvårdad i annonserna tycks bara mena att de klätt om dynorna, slipat och lackat gammal halvt fuktskadad inredning från 1978. Sen har man kanske bemödat sig att byta olja i drevet.... Vad mera? Eller har jag bara blivit en bitter cyniker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Augusti , 2007 Det vet du nog bäst själv... Förstår egentligen inte argumentationen, det är ju frivilligt att köpa båt.... Man kan ju även avstå - då har man inga problem... Hur vårdar du själv din båt? I USA är värdeminskningen betydligt brantare än i Sverige. Titta på vad du får ge för en 25-fotare där. Det är mycket som är billigare i USA och andra länder, men vad hjälper det här...om man inte importerar en beg.båt... Orkar nog inte diskutera detta längre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser