guzzlon 18 Postad 23 Augusti , 2007 Hej!! Jag ska åka och titta på och eventuellt köpa en båt i morgon.. För mig handlar det om rätt mycke surt sparade slantar(en bit över 200000) Så vad ska jag tänka på när det gäller kontrakt/kvitto och hur mycket bör jag kolla upp säljaren?? Ska man kolla efter skulder hos fogden och så eller är det att gå för långt? Jag kommer att köpa båten privat och den kommer förmodligen att stå kvar på hans båtplats i väntan på transport...kanske en vecka eller två.. Finns det nånting att tänka på när det gäller det?? Tack på förhand/ Andreas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 23 Augusti , 2007 Jag har tyvärr inga bra svar på dina frågor. Men är mycket intresserad av ev. svar eftersom jag försöker sälja min båt.Vad skall jag visa en spekulant för att visa att det inte är nåt lurt med den ? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 23 Augusti , 2007 Fast en sak vet jag som svar på dina frågor Andreas, du skal vara mycket noga med att flytta båten direkt efter fullgjord betalning. Så att du säkert kan visa att köpet är fullgjort. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 23 Augusti , 2007 Hej! Det finns en bra mall för köpekontrakt som vi använde förra sommaren när vi köpte vår båt. Du hittar den på följande länk: http://www.bodoo.se/Pdf/swedish/PurchaseAgreementBoat.pdf Lycka till med båtköpet! Senast ändrad av Patrik_ | 23 augusti 2007 | 18:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 23 Augusti , 2007 För att vara helt säker så kan du ju alltid kontakta någon jurist eller kanske någon av våra båttidningar som säkert har bra svar att lämna. Ett par saker kan jag doch bidra med: Du ska kolla upp så att det inte finns några skulder kvar på båten/motorn. Du ska kolla upp att båten/motorn inte är stulen. Du ska inte lämna en enda krona i handpenning. (I varje fall inte mer än vad du kan avstå ifrån i händelse av att du blir blåst!) Du bör flytta båten vid samma tillfälle då affären görs upp. Ett kontrakt ska upprättas och godkännas/skrivas under av båda parter. Kvitto ska skrivas som båda parter ska ha. Det finns säkert många fler saker att tänka på, men det här är åtminståne antagligen de allra viktigaste punkterna som du bara inte får missa. Men som sagt....en jurist och/eller båttidningarna ger säkert bra råd på telefon utan att det behöver kosta dig någonting om du frågar lite vackert. Lycka till med ditt båtköp! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 23 Augusti , 2007 MG har ett kontrakt här http://www.maringuiden.se/files/marinborsen/kopkontrakt_mg.pdf Var mycket noga med att specifiera vilken utrustning som medföljer. Det ligger ofta s.k. personliga tillhörigheter i en båt som säljs, t.ex flyvästar, sjökort o.d. Jag känner till fall där säljaren ansett att en fast monterad kompass är en personlig tillhörighet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 23 Augusti , 2007 Hej Din situation är väldigt vanlig, man lägger många surt förvärvade slantar på en båt man hoppas ska ge en allt man drömmer om. Sluta drömma (ett bra råd som jag själv har svårt att följa...). Fråga säljaren vilka fel det finns på båten (det finns alltid en massa som du inte ser). Samtliga! Be att få dessa dokumenterade. Fråga var han har den försäkrad och om du får kolla med hans försäkringsbolag. Be också om personnummer vilket f-bolaget vill veta. Kolla hur långe han ägt båten och om den varit försäkrad i samma bolag hela tiden. Kolla sedan dessa uppgifter med f-bolaget. Fråga om han har skulder på båten, om den är helt hans egendom osv. Kolla med Larmtjänst. Får du någon som helst osäkerhet när du gör ovanstående så avbryt genast! Verkar allt ok så kan du överväga att anlita en besiktningsman. De surt förvärvade pengarna kan kännas ännu mer surt förlorade om det är en massa okända fel på båten. Oftast kan man pruta ner priset motsvarande vad de okända felen kostar att åtgärda. En intressant sak är att säljaren är skyldig att uppge alla fel han känner till om han blir tillfrågad. Efter en besiktning där du delger honom de fel besiktningsmannen hittat känner han mao till fler fel än han gjorde tidigare och blir därmed skyldig att meddela nästa presumtiva köpare fler fel och försäljningspriset borde då vara lägre. Om du förstår vad jag menar. Köper du båten, ta den i besittning så fort som möjligt! Ligger den kvar på båtklubb meddela hamnkaptenen att du är den nye ägaren. Lycka till! Senast ändrad av ChristerN | 23 augusti 2007 | 20:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 23 Augusti , 2007 Tack för svaren!! Om jag tar den till en gästhamn en natt och sen har hyrt hans båtplats enligt köpekontraktet har jag då tagit båten i besittning?? Jag får nog inte transport förren till veckan.. Kanske bästa iden är att hyra in den i gästhamn hela den tiden?? det kan det ju säkert vara värt... / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 24 Augusti , 2007 Andreas! Det finns tyvärr oseriösa personer som inför en utmätning säljer båten och kräver hela köpeskillingen (som ofta är under marknadspris) vid kontraktskrivandet. Säger att det är OK att låna båtplatsen en tid till dess du kan hämta den. Sedan kommer fogden tar både båten och eventuellt gör personen en inbetalning med dina pengar för att delbetala andra skulder och du blir BLÅST på båt och pengar. Råden från Roddarn med flera är viktiga och helt OK. Det viktiga är att du när du köpt båten flyttar båten från ordinarie båtplats minst till gästbryggan i samma hamn (underrätta hamnkaptenen att det är din båt, sätt upp en tydlig namnskylt, du får skylten från ditt försäkringsbolag). Då har du större chans att visa att båten tillhör dig. Helst flytta den till en annan hamn. Inför båtköpet begär att få köparens personnummer. Tvekar hon eller han det minsta är det ett negativt tecken. Ring kronofogden och kolla om personen har pågående ärende eller något avslutat ärende det sista året. Har säljaren ett pågående ärende skulle jag aldrig köpa något från den säljaren. Man kan säkert göra klipp i en sådan situation men risken är att man gör en riktigt dåligt köp också. Man kan kolla hos Larmtjänst om båten eller motorn är anmäld stulen. Ha aldrig bråttom att göra upp en sådan här stor affär. Har säljaren bråttom så kan det vara ett tecken på att något inte är bra. Var nogrann vid alla köp. Att bli blåst på surt förvärvade pengar är tråkigt. Dessutom om man köper en båt som är stulen och inte gjort tillräkliga undersökningar kan man i värsta fall bli åtalad för häleri i bästa fall bara bli av med pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gynnaren 0 Postad 1 Maj , 2010 Jag funderar också på att köpa båt och surfar just nu runt för att hitta vilket kontrakt man skall använda. Min rekommendation är att man inte använder ett kontrakt där det står att båten säljes i befintling skick, gör man det så finns det inga chanser att reklamera köpet. Jag rekommenderar istället maringuiden's egna kontrakt http://www.maringuiden.se/files/marinborsen/kopkontrakt_mg.pdf Där står det tydligt att Säljaren försäkrar att han inte känner till några fel & brister utöver de som framkommit i detta kontrakt. Senast ändrad av Gynnaren | 01 maj 2010 | 09:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badlena 0 Postad 1 Maj , 2010 Fast varför måste man flytta båten tex om den står på säljarens tomt så fort? Man har ju skrivit kontrakt så då står det där vem som är ägaren?? / B-l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser