Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Terrafobica

SMHI, SMHI gamle vän

Rekommendera Poster

Konstigt att du lever än.

Ända sedan förra helgen har det talats om finväder onsdag och torsdag denna vecka i Stockholmstrakten.  Sålunda planerades det för en längre tur ut i skärgården, sådana har det inte blivit många av denna regniga sommar, men nu skulle det bli av.  Gick av mitt nattpass igår morse (onsdag) och såg på de tidiga morgonnyheterna.  Jodå, det skulle vara mulet med regn onsdag förmiddag och en bit in på dagen, men sedan sol.  passade mig ypperligt eftersom jag ju behövde sova några timmar först.  Sov ganska kort och var uppe igen strax efter klockan 13.00.  Fortfarande mulet.  Men det skiner nog upp snart.  Var in på SMHIs hemsida och tittade.  Onsdag regn hela dagen.  Torsdag regn hela dagen. Men va fan!  de hade ju lovat sol så sent som för några timmar sedan...Grrrr.  Ringde runt till kompisar och ställde in.  Efter ett par timmar kom solen och den har stått som spön i backen halva onsdagen och hela torsdagen, precis som de sa först.  Var det nån gammal jävla prognos de hade lagt in?  Nåväl, en grillning i båtklubben är inte så tokig den heller.  Men vad ni gör, köp aldrig aktier i SMHI smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag fattar det som så är det Pohlmans fel.

Det är väl han som bestämmer vädret.

Nä denna sommar har dom haft otur med att kasta tärning.

Hoppas att dom har bättre tur nästa år.smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök hitta någon annan yrkesgrupp som kan ha så dåligt kvalitet och ändå få behålla jobbet.

Ännu skummare är det att vi sitter och kikar på deras skit och sedan planerar vårt liv efter drömmar.

Sedan så står de och svamlar och säger att i norr blir det 20 grader och i söder 25. Vilket alla med normal syn kan läsa ändå.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tärningskast, hehe, ja kanske det.  Helt otroligt hur uruselt det har varit i år.  En av Sveriges stora morgontidningar, minns inte vilken, svenskan?  Har förutom en prognos, även en procentskala hur tillförlitlig prognosen är14.gif\.  Alltså, först en prognos som ju just är en prognos.  Och sedan en prognos för prognosen.............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillsammans med att reklamfinnansierade kanaler måste ha det bästa vädret för att inte tappa tittare och reklampengar.

Därför tittar jag alltid på TV4 för de har alltid bäst väder.

smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planera sitt liv efter horoskop och bestämma fritidssysselsättningarna efter SMHI:s väderprognoser två verkliga skämt. Nej, gå in på http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/skagerrak.htm i stället. Danskarna verkar klara detta väl så bra. OBS! sorry ni på ostkusten (Sthlm) har nog inte denna förträfliga vädersajt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle väl vara ekonomer då, de får ju tom Nobelpris... Snacka om att vara experter, i efterhand.

Meteorologer är numera också experter i klimatologi, de vet exakt hur varmt det är om 48 år men inte om 48 timmar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om jag håller med, jag tycker att med tanke på hur komplexa vädersystemen är så tycker jag nog att det stämmer förvånansvärt bra, åtminstone i mina trakter (Roslagen). Med en kombination av egna bedömningar av det lokala vädret o SMHI:s rapporter brukar det fungera bra, tycker jag.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller till viss del med dig, och håller även med Nitro som beklagar att vi i Stockholm inte har tillgång till bra prognoser. På tv och i alla tidningar slås alltihop samman i \östra svealand\ Vad är det? I Stockholm ösregnar det och på Möja skiner solen. Ofta ligger det en skiljelinje ungefär vid just Möja. Därifrån och utåt är det ofta finväder. Synd att det är så förbannat långt bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.windguru.com/int/index.php?sc=88

Prova denna. Man behöver lära sig att tolka den, men sen ger den det mesta man behöver. Det bästa jag funnit sedan ICM i Polen blev tillsagda av omgivande metrologinstitut (SMHI?) att sluta förstöra deras marknad med gratisprognoser i klass med deras egna betaltjänster.

http://meteo.icm.edu.pl/index2eng.php?ver= klicka på kartan, ett nytt fönster visas med rapporten. Här kan man se hur ICM:s rapporter funkade, de finns kvar men bara för Polenområdet  :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På jobbet pratar vi mycket om prognoser men då handlar det om prognos för försäljning. Då brukar det bli ungefär så här:

Prognosen säger att vi ska sälja 10.000 av vara A. Sedan i verkligheten brukar det bli 9.000 eller 11.000 stycken.

Aldrig blir det man kallar prognoser då 50 stycken.

Och skulle det bli så så kommer de som gör våra prognoser snabbt ersättas eftersom vi anpasar oss efter presenterade prognoser.

Nej man borde hitta på ett helt annat ord för gissningar om vädret och inte kalla det prognoser.

Exempelvis att det imorgon på västkusten tidigare i veckan skulle blåsa 3-4 m/s. Nu är prognosen kuling. Där hade säkert fler än jag planerat både båttur och kräftskiva utomhus. Nu får båten ligga still och kräfkalaset blir inomhus.

Man kan lika gärna byta ut dem mot ett gäng som sitter och spår i kaffesump eller kikar på fiskrens.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att spå kommande väder är inte särskilt lätt, men jag får nog säga att de inte lyckats särskilt väl alls den här sommaren.

sen måste man ha i åtanke att ju längre prognosen sträcker sig, desto mindre pålitlig är den i slutskedet.

tacka vet jag den lokala tidningen (Norrtälje) där de gav något i stil med följande väderprognos, sol, växlande molnighet och risk för nederbörd, varierande vind och 14-23°C... med en sån prognos blir det svårt att ha fel!

tillbaks med Pohlman!

Senast ändrad av Scrat | 24 augusti 2007 | 12:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om ni tittar på mitt första inlägg i denna tråd så ser ni  att SMHI den dagen inte hade en aning om vad det var för väder ens i realtid.  De enda de hade behövt göra var att öppna fönstret och titta ut ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

taskiga utsikter de närmsta dagarna.

post-15930-1394235203,2285_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De kankse inte har några fönster utan kikar bara på antaganden på en bildskärm...

Men visst känns som progonserna inte är så mycket att lita på, men ändå som tidigare nämnt så kollar man på dem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man hör ibland att TV4.se har bättre prognoser. De har väl också SMHI som källa? TV4 har knappast en egen vädertjänst med allt var det innebär.

Vi som bor längst ner i söder tittar hellre på DMI.dk, de har MYCKET tillförlitliga prognoser, speciellt sjövädret. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här!Bara dmi som gäller på västkusten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lustigaste av allt var i somras när dom på kvällen talade om hur vädret varit i landet under dagen och inte ens det stämde.

Då börjar man ju undra hur illa det är.smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi begav oss ut i vad SMHI lovade sv 4-8 m/s. Den prognosen fick jag 09,00

När klockan var 13.00 hade vi en vind på 9-13, högsta 15, men vindriktningen stämde. Om det kommer lite regn i stället för sol bryr jag mig inte så mycket om. Det är värre när hastigheten på vinden blir så fel.

Så en lugn och behaglig familjesegling blev något helt annat, då vi begett oss ut på lite öppnare vatten.No blir Sv, S blir No osv. Det är lite illa när man ligger i naturhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vågar inte svara för att det är smhi som är källa till alla meteorologiska prognoser, de som presenterar vädret på tv är ju meteorologer och gör väl med stor sannolikhet sina egna prognoser?!!

det finns väl en möjlighet att tv-kanalerna har tillgång till de väderstationer som finns runt om i världen...

men vad gäller prognoserna som utfärdats för denna sommar och höst, känns det som att kotten BoatBruce använder är mer tillförlitlig! :)

Senast ändrad av Scrat | 12 september 2007 | 16:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som lagt märke till att prognoserna på SVT:s hemsida inte stämmer speciellt bra med SMHI:s sida? Det märkliga är att det längst ned på SVT:s sida står att det är automatiskt genererade data ifrån SMHI(?)!!!! Hur kan automatiska data skilja sig från källans data?! Om jag vore amerikan hade jag ropat: Konspiration!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden SMHI hade lokaler på Kungsholmen hände det att tjänstgörande metrologen hade glömt att stänga fönstret när han gick för kvällen. Följande morgon låg följande meddelande från städerskan:

Var snäll och stäng fönstret när ni går på kvällen, man vet aldrig vad det blir för väder till natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där kotten var kul :) 

Igår var det så dags igen.  Solen sken från en klarblå himmel och SMHI hade lovat finväder hela dagen och kvällen.  Äntligen skulle den där grillkvällen och övernattningen på ön bli av.  Lastade båten och gav oss iväg.  Efter ett par sjömil så såg himlen i väster hotfull ut.  Och fort gick det, så vi vände.  Med kolsvarta moln i häcken så brakade vi hemmåt igen, och det var knappt vi hann få upp kapellet innan någon där uppe öppnade alla kranar.  Inte ett pip om det på SMHIs eminenta sida.  Jag ska skaffa en såndäringa kotte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...