Kalypso 0 Postad 23 Augusti , 2007 Planerar att sätta in en tv i båten och är lite nyfiken på hur bra/dåligt det fungerar nu med det digitala systemet. Vi finns oftast i Stockholms skärgård. Själv tänkte jag sätta en aktiv rundstrålande antenn i masten, typ 7 meters höjd. Någon som har några erfarenheter hur bra det funkar..? Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 23 Augusti , 2007 Ursökta men jag kan inte låta bli att lägga mig i. Stick ut huvudet ur båten och titta runt. De visar natur-action live dygnet runt. Vad skall du på sjön att göra? Titta på TV kan man gör hela mörka vintern hemma. annars så kräver digitala systemet bättre/starkare signaler men smalare bandbredd. Blev du klokare? Alltså du kommer att behöva ha antennförstärkare om du inte är på någon av Scanova välsignad plats. Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Augusti , 2007 Jag har en LAVA 17 tv med en Sagem digitalbox installerad i min segelbåt. I mast toppen har jag en RR-antenn som är en special med både digitaltv, vhf, fm/am, AIS, SSB och lite annat. RR-antennen är ju i och för sig det bästa på marknaden så jag har perfekt bild i nästan hela skärgården. Längst ute bakom några öar har det misslyckats i sommar. Så jag är helnöjd. Och till tidigar talare som ondgjorde sig och tyckte att man kunde öppna ett fönster och titta ut istället vill jag ställa följande fråga: - Hur ser man tex nyheter och sjöväder utsikterna i dina fönster?? Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 24 Augusti , 2007 Jag har använder också TVn till väder och nyheter. Och upplever ungefär detsamma som föregående inlägg. Fungerar oftast hyggligt. Men när man ligger inne i en vik med höga berg runt omkring, då blir det hackig bild. Till skillnad mot tidigare, då det blev skuggor i bilden. Men min antenn är ju bara 3m över vattnet. Har en Triax UFO 1200:- och en USB pinne till datorn ca 900:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalypso 0 Postad 25 Augusti , 2007 ..tja...varför inte tv ombord? När jag var barn hade vi varken ljus, el, kyl, toa, vatten, knappt någon radio, ingen GPS eller radar.........ja visst var det bättere förr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 26 Augusti , 2007 Men så bra då !! Eftersom du tycker det var bättre förr så har du ju alla möjligheter att få det som du vill och som det var på början av seklet. Du behöver ju inte ta med något av det du räknat upp så får du det som du vill utan att behöva gnälla. Värre är det med dom som skulle vilja men som inte kan av någon anledning, kanske av kostnadsskäl. Men för dig är det gratis att få ett behagligt liv. ;-) ;-) Du har väl en hink till toalett och skickar allt ut i havet direkt, eller tillhör du dom som slänger dasspapper i skogen strax ovanför bergskrönet!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 26 Augusti , 2007 Oj, hur mycket måste kalypso ta i för att man ska märka ironin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Augusti , 2007 Att leva helt utan tv vänjer man sig otroligt fort med, ingen i min familj vill ha dumburken tillbaka, satte på kul ett tv kort i ena datorn lät dottern surfade runt efter 10 minuter sa hon, nej ingen mer tv det är bara tråkigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 Augusti , 2007 Hehe, det är inte alla som klarar det här med ironi ser jag, men rolig läsning blev det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser