Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Petsson

Motorproblem (utombordare) som går hackigt

Rekommendera Poster

Hej!

Lyckades åka en helg elelr två innan jag stötte på problem. Motorn vibrerar helt plötsligt mer än den brukar även på tomgång. Kan dra på 1/4 till 1/3 gas och det går ok, över det så vibrerar hela båten och om jag drar på ännu mer (över 1/2) så bluddrar motorn till och nästan dör om jag inte minskar lite på gasen! Någon som är ett motorgeni och kan ge lite tips på vad jag ska undersöka nu när det börjar dra ihop sig till helg igen?!

 

Reglaget piper sporadiskt, hel ton när motorn bludrar men ett mer stötigt pip när man ligger på lågt varvtal och på riktigt låg varvtal kan den till och med bli tyst. Har tittat på propellern (som visserligen är en ProPulse) som verkar ok men eftersom den hackar och även piper på tomgång känns det som om något annat vore knas.

 

Motorn är en äldre Yamaha 80hk (2-taktare) med separat olja.

 

Desperat och otroligt tacksam för all hjälp som finns där ute!

 

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Separat olja säger du, men blandas den oljan in i motorn helt automatiskt eller blandar du in oljan själv direkt i bränsöetanken? Hur mycket olja då i sådana fall?

 

Hur ser skvallerstrålen ut, alltså vattenstrålen som ska komma från baksidan på motorn? Sprutar det på bra där eller rinner det bara lite lätt så att det nästan gränsar till att bara droppa lite? Beskriv hur strålen ser ut.

 

Har du precis köpt motorn? I sådana fall: Från butik eller från privatperson?

 

Mitt råd är att inte köra med motorn alls innan du har fått lite mer kött på benen om vad felet kan bero på.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan blandas i motorn (är det samma sak som autolube som står på den?), när det gäller förbrukning av oljan har jag inte direkt nån kolla men en liter går väl åt för 20-40liter soppa.

 

Kommer inte ihåg beteckningen på motorn men den har elstart etc som gick att utläsa från, tror det står 80AETO. Motorn är väl mer eller mindre ärvd vid det här laget och ingen möjlighet att kolla vartifrån den kommer innan (tror den köptes av privatperson på 90-talet).

 

Skvallerstrålen (den som sprutar rakt bakåt) sprutar på bra medans man kör och är en konstant stråle. Däremot så är den inte lika stark under tpmgång men det kanske inte är så konstigt?!

 

Kan man konstatera att det är motorn och inte tillbehör som propeller eller liknande? Vad finns det mer man kan kolla som kan påverka motorn på ett liknande sätt? TACK!

 

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autolube betyder att motorn har automatisk inblandning av motoroljan. Du slipper alltså att blanda in olja själv i bensintanken varje gång du fyller på bensin i dunken. Har man otur så slutar Autolube:en att fungera och då kommer motorn att till slut skära. Din tycks fungera som den ska. För att undvika att motorn skär och om man vill verkligen försäkra sig om att motorn får sin olja så kan man koppla bort autolube:en och istället blanda in oljan manuellt. Det är krångligare, lite kladdigare men säkrare.

 

Skvallerstrålen verkar också vara normal. Och som du säger så är det även normalt att strålen är något svagare på tomgång.

 

Det kan vara så att du har en skada på propelleraxeln och att det är det som skapar vibrationerna. Det kan ju vara något annat fel också naturligtvis. Om man går på grund så finns risken att inte enbart propellern skadas utan också propelleraxeln. Detta kan ju ha hänt innan någon valde att montera på en ProPulse-propeller. Kanske det var just efter en liten grunstötning som vederbörande valde att montera på en ProPulse? Hur som helst....jag tycker att du ska kolla upp om propelleraxeln är okay. Om den är lite skev så uppstår det obalans i lager och annat vilket gör att du förstör motorn om du kör med den då. Propelleraxeln måste i sådana fall åtgärdas innan du kör med den. Tänk på att även små skevheter på axeln påverkar negativt! Du bör helst be en utombordarverksatad titta på den, men det behöver inte alls bli så dyrt.

Lycka till! 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med ett par flaskor K-sprit i bensinen - symptomen stämmer ganska väl med hur illa tvåtaktare går med vatten i bensinen eller förgasaren. I och med att motorn ändå drar olja så kan du utgå ifrån att oljeinblandningen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era hjälpsamma svar!

Ett par flaskor K-sprit? Har två stycken 20-liters tankar - hur mycket K-sprit skall man ösa i då? Det är mycket möjligt att det kommit in i förgasaren eller i bensinen då det verkar går bra ibland och sen sämre andra dagar och då kanske beroende på vilken tank och/eller soppa?! Ska testa det och fick dessutom ett tips om att kolla tändstiften då en loppa där kan gör motorgången skakig...

 

Kan man se om axeln är skev med blotta ögat eller är det något som kräver instrument då? (För precis som du sa så var det en lättare grundstötning förra sommaren som föranledde propellerbytet)  Men om axeln är skev borde väl motorn gå normalt på tomgång, eller tänker jag fel?

 

// Petsson

 

Senast ändrad av Petsson | 23 augusti 2007 | 14:47

 

Senast ändrad av Petsson | 23 augusti 2007 | 14:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du säger att reglaget piper och det kan det göra av två orsaker. Antingen är oljenivån för låg eller så är motorn varm. Om reglaget piper brukar de klippa tändningen så att det inte går att köra..och då går de väldigt hackigt. Även om både oljenivå och kylvatten är ok kan det vara en givare som gett upp så att den tror att det är nåt fel.

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oje, det var verkligen mer än vad jag visste! Men som jag skrev tidigare så piper den inte alltid men däremot verkar motorn gå lite hackigt (kraftiga vibrationer i båten) oavsett om friläge eller körning och oavsett om det piper, gnyr (det låter typ som elfel när den bara gnyr ;) ) eller är tyst! Finns det inga andra orsaker till att reglaget kan ge ifrån sig varningsignal?

 

// Petsson

 

Senast ändrad av Petsson | 23 augusti 2007 | 15:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick även tips om att gå igenom diverse filter, vilka kan det vara och vad har det för påverkningar i sammanhanget?

 

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom till båtaffären och jag fick inte ens köpa k-sprit till en 2-taktare för dem ;) Däremot snackade jag med en kille som beskrev likadant problem när hans bränslefilter var igensatt! Är det svårt att byta ett bränslefilter, det ska tydligen sitta under luftkåpan?!

 

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter på detta gamla problem! Efter att symptomen försvann sista vändan förra säsongen och de första två turerna i år så kom problemet till slut tillbaka! Dock verkade det pipande ljudet inte höra ihop med motorns bluddriga skakningar vid högre varvtal. Tänkte kolla förgasarna eftersom den ojämna gången fick en kompis att tro att inte alla cylindrar ville tända. Tömde ut bränslet från kopparna under förgasarna - helt plötsligt fungerade motorn normalt. Fungerade normalt ändå tills jag åkte på soppatorsk och bytte soppadunk, då problemet fortsatte. Tömde återigen kopparna och motorn var back-in-business - körde ut till möja i fredags och drog runt en jäkla massa under helgen utan problem (såg till att det alltid fanns soppa i dunken).

Detta skall tydligen vara ett klassiskt exempel på när flottören inte fungerar riktigt 100-%. Men eftersom jag inte är någon mekaniker kan jag inte hela tekniken bakom detta. Varför slutar det att fungera när soppan tar slut? Suger den luft som får flottören att fastna i stängt (eller är det öppet) läge och då blir det bara två cylindrar kvar att köra på? Räcker det med att byta flottören eller måste man ev byta mer än så?

Allt är ju spekulationer än så länge då jag inte har möjlighet att plocka upp båten just nu eller plocka isär förgasare vid bryggan.

Tacksam för alla tips!
// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...