Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
memike

Ta bort bottenfärg????

Rekommendera Poster

Har botten färg på min båt som jag skulle villja ta bort och få tillbaks den vita ytan igen.

Går det att skrapa och putsa eller ska man slipa och lacka om? Isåfall vad ska man köpa för färg?

///Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hyrde in en blästerfirma med en mobil bläster, dom tog 2700 för att blästra rent in till gelcoaten på min Storö IV (34fot)

Klart värt pengarna tyckte jag, bara att lägga på ny epoxi igen efeter inspektion och sedan bottenmåla.

OBS! fråga för säkerhets skull om dom har blästrat plastbåtar förr, det finns lycksökare i all brancher och man vill ju inte att det blästras mer än nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ju ut att bli riktigt snyggt. Jag har ju en Uttern 4501 lite mindre båt hehe, och den vita färgen går ju nästan lite åt gult. Vad ska man ta för färgval då?

Planslipade du ner färgen? Spacklade du eller målade du bara med grund färg sen epoxyfärg?

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ju ut att bli riktigt snyggt. Jag har ju en Uttern 4501 lite mindre båt hehe, och den vita färgen går ju nästan lite åt gult. Vad ska man ta för färgval då?

Planslipade du ner färgen? Spacklade du eller målade du bara med grund färg sen epoxyfärg?

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hämta en färgkarta och jämför innan du handlar färgen.

Jag planslipade ner allt till gelcoaten, började grovt och slutade med våtslip. Någon enstaka spackling i storlek mindre än en nagel.

Målade direkt med epoxy-färg i fem lager och använder ingen annan bottenfärg.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...