Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Gäst Jimmy

spricka i Maxim

Rekommendera Poster

Gäst Jimmy

Hej. Jag har tittat på en Maxim och det finns en spricka längs bak vid sängens mittvägg som går ner mot mitten av botten. Sprickan är ca 40cm lång ( längs gående mot skrovet) den syns när man lyfter på sängdynan och man ser även konturer av sprinckan på utsidan, mitt under båten. Efter rodret. Finns även en liten spricka längre fram i akter stickkojen vid baken mot motorn? Det finns inga skador eller lappningar på skrovet. Vad kan ha hänt? är båten hoppskarvad där? Hoppas på hjälp! //jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jimmy, Har själv en Maxim, och jag har plockat bort i princip allt som går att plocka bort, och tendensen till en spricka finns utmed hela skrovet. Förmodligen är båten byggd av två halvor som man sedan har fogat samman och plastat ihop. Så att det ser ut som sprickor gör inget, men det du ska vara observant på är om laminatet faktiskt har börjat spricka upp. Håller själv på att byta motor just nu, och när jag sågade upp lite mer vid drevgenomföringen så såg jag att det sipprade ut vatten i fogen, och att det fanns tendens till delaminering. Samma sak vid skeddan under kölen. När jag plockade bort den, och skrapat bort all sikflex så började det tränga ut fukt vid skarven. Inget av detta är speciellt oroväckande. Det är bara att ta bort lite av laminatet, eller tvinga isär det, och se till att det torkar ur ordentligt. Sen kan man plasta ihop det med lämplig produkt. Så du behöver inte vara orolig. Det är en bra båt. Och allt går att fixa med lite plast! Mvh. /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...