Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
sea-ray

köpa icke ce-märkt båt i Sverige

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en icke ce märkt båt, årsmodell  2000 i sverige, finns det något ansvar för min del i framtiden? eller ligger det på säljaren som tagit in båten i sverige!!!

 

 

Senast ändrad av sea-ray | 22 augusti 2007 | 09:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag förmodar att överskriften var en fråga...sök på forumet, det finns många trådar ang. ce-märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Som jag har förstått det säger lagen fortfarande att en icke godkänd Ce märkt båt importerad efter 16 juni 1998 från icke EU land EJ får varken säljas ELLER brukas, man begår då lagbrott.

 

Med andra ord får du ej heller använda eller sälja båten i din tur så länge den ej är godkänt märkt, sen om någon kontrollerar detta är en annan sak.

 

Importören är den som är lagligen ansvarig för att båten är godkänt ce märkt för båtens all framtid dvs 5 eller 10 år efter importen tror jag, men hur skall du få denne att fixa märkning ??

 

Idag går det ju bra att använda en sådan båt, sälja med till billigare pris för typ ingen kollar det, men vad händer vid ett ev båtregister, båtskatt osv om man skall ange skrovnumret (där syns om båten är godkänd eller ej) ??

 

Upp till var o en om det är värt att chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast en bra affär.

 

Att byggga om den och genomföra en CE-certifiering är i princip alltid för dyrt. Motorer från USA har oftast för höga avgasutsläpp för att kunna godkännas, och kan inte byggas om. Elsystemet i en båt som har växelströmsutrustning ombord är lite krångligt och dyrt. Placering av bränsletankar och batterier kan behöva göras om rejält.

 

Även om DU struntar i CE och kör svart, så kommer en dag då båten skall säljas. Då kommer marknadspriset på båten att ha sjunkit mer än för en CE-godkänd, och du förlorar på det.....

 

Glöm det hela, helt enkelt, det finns inget sätt att vinna i det spelet!

Utom möjligen genom att putsa upp den enligt amerikansk standard och exportera den dit den kom ifrån - men då har du inte vunnit något, utan i bästa fall har du minskat din förlust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm ja ja många synpunkter.. Att en CE-märkt båt skulle stå högre i pris är inte på långa vägar sant i alla lägen... Om jag skulle jämföra tex min båt med en likvärdig CE-märkt båt av samma årgång så är priset d samma... Och d är i d stora hela priset och skicket som avgör om båten är värd pengarna...

 

Att sälja båten blir inga större problem heller detta görs varje dag och kommer fortsätta då inga speciella stickkontroller görs annant än när båtarna går igenom tullen.. Detta kommer att bli mycket svårt för myndigheter att bevisa så länge vi inte har något båtregister så kommmer ägare och importörer att bli svåra att hitta när båten kanske funnits i sverige i 8 år och bytt ägare kanske 3-4 gånger eller mer...

 

D betyder i d stora hela att om båtarna väl kommer igenom tullen så är d gröntljus. Och om någon nu skulle börja nysta i detta 10-15 år senare så har båten i regel sållts många gånger om. och blir således svår att spåra..

 

Tror inte att myndigheterna kommer att lägga så mycket krut på att spåra Varenda Icke CE-märkt Jolle inkommen efter 98. D är och för blir omöjligt och olösligt med dagens resurser..

 

Men om d därimot blir frågan om ett båtregister så blir d genast svårare att smita undan CE-märkningen då båten direkt kan kopplas till en person och på så vis lätt kan spåras.. Men nu har vi ju inte ett sådant (Tack O lov)..

 

Och då blir d till o fråga tullen och dom kan bara se vem som importerade båten inte vem som i nuläget äger den.. Och d e inte alltid ägaren som är importör = ansvarig för CE-märkningen efter 98.. I dagens läge kan inte myndigheterna göra så mycket åt saken du har köpt en båt och sedan e d upp till dom att bevisa att båten faktiskt var här efter tex 99 och kan dom inte d så slipper du CE-märkningen då ord står mot ord oftast.. 

 

Att kontrolera varenda båt i hela Sverige är en omöjlighet för vad e d som säger att just jänkare alltid saknar CE-märkning kan lika gärna vara en Ryds, Örnvik, Uttern, etc, Dessa båtar importeras faktiskt oxå men i en betyderligt mindre omfattning..

 

Så simma lungt och se till pris och skick o inte bara stirra dig blind på plåtbiten med tillhörande pappersexersis som lika gärna kan vara fallskadokument då detta faktisk förekommer d med...

 

!!!MVH REXCO!!! Som har en båt med tveksamm bakrund men den går lika bra för d o billig var den oxå.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kan man läsa om den lagen, tycker det låter väldigt konstigt om det skulle gälla, i synnerhet privatpersoner. Säljs ngt, som är CE-märkt så intygar det ju att varan är tillverkand efter ett antal krav, iso, maskindirektivet, riskbedömning, PED, mm, mm. Skulle varan visa sej att inte uppfylla dom kraven så ligger ju den som har CE-märkt varan jävligt risigt till. Säljer man däremot en vara utan CE-märkning så är där ju ingen som intygar någonting ang, CE och ingen kan ju heller lastas för att varan är såld med ngn, form av falska intyg. Varan behöver ju inte vara ett dugg sämre. Den som köper den vet ju vad han köper. Att ngt, inte är CE-märkt kan ju knappast räknas som ett dolt fel. Att CE-märka ngt, som enskild person vilket har nämnts i tidigare trådar borde vara betydligt farligare för då tar man på sej ett enormt ansvar. Är det nu olagligt att helt sälja ngt, som inte är CE-märkt så borde skadeståndsrisker/straffskalan vara lägre än den blir för dom som CE-märker och det sen händer ngt, då man ju i stort sett har intygat att varan är tillverkad och har komponenter som gör det omöjligt för ngt, att hända...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D finns att läsa i Sjöfartsverkets föreskrifter. Iaf när jag kolla för ett par år sedan.. Hmmm kanske e borttaget för många Europeiska tillverkare som inte håller måtten måntro hehe.. Spikar locket på egenkista finns d något som heter och jag tror nog inte att den Europesika båtillverkningen är så långt borta.. d som räddar dom är att d förtillfället e högkonjuktur och folk har gott om pengar.. Men snart blir d knapert och dom får svårt att sälja sina överprissatta båtar..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om man som privatperson måste ha den så kallade undersökningsplikten vid köp av båt ??

 

Ställs det KRAV på, att man som vanlig okunnig båtköpare, ska se om båten är CE märkt eller komma ihåg att fråga om de .....hmmmm?!?!?!

Om båten redan finns i Sverige , så borde man klara sig med att säga ...aha... de visste inte jag   eller  ,

 måste jag verkligen FRÅGA  om de   ...?

( min sista mening antyder att ,om båten är importerad så är den självklart CEmärk eftersom lagen kräver de .......ehhhh ??????)

 

KOLLAR DU/VI UPP ATT ALLT VI KÖPER I AFFÄRER OCH PÅ PRIVATMARKNADEN/BEG, ÄR CE-MÄRK ...    S V A R   N E J  ! ! ! ! ! ! ! !

 

Nu fick man något att tänka på

 JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du har undersökningsplikt som privatperson. Det går alltså inte att snacka bort detta på något sätt. Om det hade varit jag så hade jag avstått från att köpa någon båt som inte är CE-märkt. Den risken skulle jag inte ha tagit eftersom jag vill kunna vara helt trygg även på lite längre sikt också. Den dagen det blir dags att sälja den båt jag har köpt vill jag vara helt säker på att jag verkligen kan sälja den utan att det medför några som helst tråkigheter för varken mig eller köparen. Hur andra gör är upp till dem.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade faktiskt lite pa detta angaende min egen bat haromdagen. Den ar av arsmodell 1998 och inte CE markt men jag vet inte nar den importerades. Kan ha varit fore 16 juni, kan ha varit efter.

 

Hur som haver, Tullverket replikerade pa fragan om de kunde skaka fram importoren helt enkelt NEJ. Sekretess rader.

 

Sjofartsverket sade att det nu faktiskt inte var forbjudet att framfora en icke CE markt bat, men spekulerade i att jag kanske skulle fa lov att bevisa att den inte behovde vara CE markt t.ex. vid tvist med forsakringsbolaget.

 

Forsakringsbolaget (If) sade att CE markningen kvittade, de fragar inte om detta, det ingar inte i deras villkor.

 

Allt for narvarande. Kan sakert snabbt forandras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tänkt importera en båt från usa. Kollade lite med sjöfartsverket(i Finland)idag. Fick det svaret att alla båtar måste ce-märkas,det intressanta var att en begagnad båtmotor inte går att certifiera! Så enda möjligheten är att köpa en båt utan motor och lägga i en ny som går att certifiera:( Han sa också att samma regler gäller inom hela eu(också Sverige) men att kutymen tillsvidare är lite olika.

Det är nåt som antagligen ändrar när båtregistret kommer.

I Finland har vi ju redan ett båtregister så här kommer man inte undan:(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag begriper ligger ansvaret alltid kvar på den som importerat båten.

 

 

Vad händer om jag inte CE-märker båten?

När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Då kommer det att kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt.

 

Oavsett om båten stoppas i tullen eller ej är det alltid du som importör som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt.

 

Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden om det upptäcks att båten inte uppfyller kraven

 

Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet.

 

Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven.

 

Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades.

 

Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande och mycket dyr upprustning för att klara kraven.


Detta kan du som importör bli ålagd att utföra oavsett om du äger båten vid tidpunkten eller inte ägt den på flera år. Den kan ha sålts i flera led, det är fortfarande du som importör som är ansvarig.

 

Källa sjöfartsverket: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____7728.aspx

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Många som tror, tycker, gissar etc.

 

Det är inga problem att CE-märka en nyare båt vid ankomst till EU.(Tyskland)

Det anmälda organet bedömer vid kontrollen om båten uppfyller kraven för att få CE-märkas. När det anmälda organet undersökt båten och gjort sina beräkningar, provningar och bedömningar, samt eventuella fel och brister blivit åtgärdade, utfärdar de en så kallad Post Construction Report och ett så kallat Post Construction Certificate för båten samt ett Craft Identification Number (CIN-kod).

 

FAKTA:

-02 Bowrider 21-23 av ett större Amerikanskt märke med originaldokumentationen i ordning från tillverkaren.

* Båten är besiktigad av Member of society of accredited marine surveyors

* Vissa brister är åtgärdade i enlighet med protokollet (USA har hårdare krav än EU på vissa punkter, dessa kan du utelämna)

* Kostnad för besiktning i USA ca.300$ (inkl. fuktmätning samt kompprov på cylindrar)

* CE-märkning av anmält organ: 1500-1700¤

 

Over and Out Suckers...

 

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du nån länk till nån som certifierar så lägg gärna ut den.

Jag söker nu efter nån som kan göra en certifiering och det pris du nämner låter onekligen lockande. båten ja är intresserad av är lite längre men i samma ålder och av en känd tillverkare i usa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte handlar om att skuffa fram en CE-certifiering, utan att se till att båten uppfyller EU-direktivet. Se länken

 

http://www.batteknik.se/rcd/rcd.htm

 

I korthet kan man konstatera att en begagnad båt individuellt måste undersökas av en notified body som dessutom är godkänd att utföra en Post Construction Assessment -rapport (PCA). Ingen sådan finns i Sverige. Arbetet får heller inte delegaras ut till underkonsulter. PCA-rapporten måste signeras av den godkända firman av en verklig person på den firman. Alltså ett arbete som kräver att båten är utomlands eller att undersökaren är i Sverige. Går att göra, men är väldigt dyrt, och troligen är merparten av alla sådana certifieringar som sker olagliga och hålle rinte för en närmare granskning.  Certifieringen blir även ogiltig om det visar sig att båten har brister eller skillnader i verkligt utförande gentemot de presenterade dokumenten. 

 

www.batteknik.se 

 

Senast ändrad av Seawolf | 24 september 2007 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt. Efter timmar av sökande och oro för den här j..la CE plåten.

Jag skall köpa båt nu i höst, en Sea ray sd 250 eller liknande, i stort sett alla jag varit i kontakt med eller sett har ingen CE-märkning.. Eftersom jag nu vill införskaffa mitt vinterproject  är jag 50% att det skall vara en CE-märkt båt och 50% att det inte har någon betydelse. Kan inte en auktoriserad besiktning vara styrka nog att utföra på båten?

Själv skulle jag nog känna mig säkrare om en säljare sticker fram detta dokument istället för den falska tysk ce-märkningen (som dom flesta har)..

Eller vågar jag lägga mer än en kvarts miljon på en båt utan CE?

Nu blev det svårt igen..Man vill ju få tillbaka när man säljer... Hjälp !..Kan man köpa tyska CE- märkningar i efterskott.

Kan man riva alla importdokumet då båten troligt vis e en -96a och säga att den är intagen före 1998?  

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag avstå från att äga en båt som inte är CE-märkt. Som du ser så är det ingen här på forumet som klarar av att ge ett exakt besked om vad som exakt gäller. Och det är inte så konstigt. Det ÄR nämligen luddiga bestämmelser om vad som gäller. Inte ens de olika instanser som t.ex. Sjöfartsverket Tullen och andra vet exakt vad som gäller! Inte till punkt och pricka. Nuvarande regler och bestämmelser är helt enkelt för luddiga och alldeles för svårtolkade för att det ska gå att utläsa exakt på pricken vad som gäller. Nu är det utformat på ett sådant sätt att det finns möjligheter för tolkningar och då är det ingen bra utformning. Några saker vet man dock. Bl.a. ska det finnas en svensk instruktionsbok för båten för att en CE-märkning ska vara fullt godkänd. Det är en radda med saker som måste uppfyllas.

 

Men många stirrar sig blinda på hur det ser ut idag om det här med CE-märkning och om det är lätt eller svårt att sälja den om några år, om försäkringsbolagen går med att försäkra den osv. Vad jag skulle ha funderat minst två gånger på är hur bestämmelserna kommer att se ut om några år. Det är ju rätt intressant om det i en ganska snar framtid kommer krav på t.ex. registrering på alla båtar. På samma sätt som det är i Finland alltså. I ett sådant läge blir det nog otroligt svårt eller kanske omöjligt att kunna sälja sin omärkta båt! I varje fall inom landets gränser. I så fall står man där med lång näsa!

 

En sak är nog ganska säkert och det är att myndigheterna antagligen gärna ser till att få in en nätt liten summa från importerade båtar om de bara kan. Inte minst när de ser att privatimporten ökar. Om jag inte minns helt galet nu så är värdet på de privatimporterande båtarna ungefär 17 miljarder kr. Det är alltså rätt hyfsat mycket pengar att kunna fiska hem här till stadskassan om de nu skulle få för sig att införa ett system som gör att de får verktygen till att kunna lyckas med det! Jag tror att man kommer att försöka hitta en lösning på det här. Hur snabbt är nog svårare att säga, men att det kanske kommer är nog i sådana fall ingen direkt överaskning tycker jag. Men jag vet ju inte. Blir nog bara förvånad om det inte blir så. Förr eller senare.

 

Ta bara en sådan sak om det skulle bli förbjudet för försäkringsbolagen att tillåta att föräkra icke CE-märkta båtar....vad gör man då? Vem vågar då köpa din omärkta båt? Ett sådant scenario är inte särskilt långsökt tror jag. Men även om jag har fel så vet man ju inte om jag har fel eller om jag har rätt. Enbart den osäkerhetsfaktorn gör att jag personligen skulle avstå. Hellre betalar jag lite mer och tryggar därmed min affär även på lite längre sikt. Då vet jag att jag inte får några problem och kan sova lugnt hela tiden ända tills jag har sålt båten igen om några år. Det är värt rätt mycket tycker jag att slippa leva med osäkerhetsfaktorn.

 

Man vet som sagt inte vad som händer med lagarna i framtiden. En icke CE-märkt båt kan bli en jättedyt affär på sikt men behöver alltså inte vara det. Men hur kommer det att bli då? Blir det en bra eller dålig affär pga. ändrade lagar inom låt oss säga en 5...6-års period? Tja....den som lever lär väl se. Fram till dess får vi göra våra val efter eget huvud och hoppas på att man har gjort rätt val. Jag talar inte om hur andra ska göra, men jag skulle personligen inte själv köpa mig en icke CE-märkt båt innan det finns fullständigt klara bestämmelser som visar att det är okay och för rimliga pengar. Jag kan rekommendera andra att avstå, men jag säger inte att de ska avstå. Valet är inte mitt. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag skulle inte köpa en 2000 som inte är CE märkt utan hålla mig till dom åren/datumet som är före -98,då CE direktivet infördes,just för att åren efter kommer det att finnas en klar möjlighet tror jag att man kan få problem med då det uttryckligen finns på pränt att CE märkning ska finnas andra tidigare båtar kan man inte riktigt säkert styrka när dom är importerade som det känns.

CE märkningen är en enda stor humbug i nuläget,från början en bra tanke men en tillverkare utanför EU kan märka sina varor hejvilt med CE och hävda att dom följer direktivet,redan här ser man alltså hur ihåligt det blir(se t ex leksakerna med blyfärg från Kina !!).

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller det för osannolikt att en framtida striktare tillämpning av kravet på CE-märkning skulle innebära att alla idag omärkta eller mindre märkta båtar skulle bli oanvändbara och värdelösa. Reglerna, tillämpningen av dem och kontrollmöjligheterna sammantaget har hittills helt enkelt varit (och är) alldeles för diffusa för att man skulle kunna genomdriva ett beslut med en så pass drastisk konsekvens för dem som inte helt förstått reglerna. Tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Oavsett denna eller andra Notified Bodies, så måste t.ex. motorer på en eftercertifierad båt kunna verifieras att ha utsläpp som är lägre än de gränser som sätts av de standards som RCD åberopar. Många motorer på importerade båtar kan helt enkelt inte bli godkända - den aktuella motorrtypen finns inte att få i ett godkänt utförande, eller ha en ombyggnadssats som ordnar det. 

 

Elsystem går det för det mesta att ordna så de kan uppfylla kraven. Men om en Notified Body försöker sig på att få till en RCD-certifiering på en båt som har ändringar i elsystemet eller som har eftermonterad elutrustning, utan att ha rättat upp båtens manual m.a.p. elschema mm, och dessutom krupit runt det hela och sett att t.ex. AC och DC-kablaget är separerat enligt standarderna, då håller heller inte den certifieringen måttet. (På en amerikansk båt med landström och en del anslutet lullull är det trolgen nödvändigt att göra en del kompletteringar och ombyggnader, och då menas inte bara en 230/115VAC-isolertransformator.)

 

Då hamnar nämligen båtägaren i situationen att han har ett regelstridigt utförande som avviker från båtens dokumentation, och det är han som är ansvarig för att båten uppfyller bestämmelserna. Och han kan heller inte påvisa att det inte är han som gjort ändringarna. Bara ett faktum att eldokumentatione inte stämmer med verkligheten är nog för att medföra ogiltighet.

 

Med andra ord så räcker det inte att en Notified Body gör en insats: den skall hålla för en objektiv granskning också för att ha ett värde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vad händer om med mig och alla andra som byggt sin båt själv. Får vi inte åka i våra båtar bara för att de inte är CE-märkta. Det kan rimligtvis inte stämma. Och stämmer det är det dags för ändring i denna lag. OM jag själv väljer att inte köpa en CE märkt båt så får jag också ta konsekvensen att den kanske inte uppfyller vissa krav. Men det är ett val som JAG ska göra. Det finns de som är helt okunnig och vill ha tryggheten i att köpa en CE märkt båt och för dem så är det ett bra alternativ, men att tvinga på båtfolket dessa regler är inte sunt och vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kollar runt lite på sina båtgrannar, pratar lite vänligt med dem och intresserar sig för deras båtar så öppnar de snart motorluckan och elcentraler osv. Oo fy fan vilken syn!

Där finns kabeldragningar som man inte trodde existerade.

Men det är en bra idé på nya båtar. Problemet blir när MR kapten vill övervaka batteribanken på sin CE märkta båt och sätter dit en battometer eller hur många har inte satt dit en LCD tv? . Ja då är inte den båten längre CE märkt. Så handen på hjärtat mina herrer, hur många av har en CE märkt båt igenligen? När lagen fullföljs till fullo, lämna då verktygen hemma för evigt. Då är det slut på alla modifieringar och tillbyggen.

Är inget CE proffs, men det är ju så det måste bli, då det gäller alla andra  CE märkta varor. Modifera kaffebryggaren hemma som är CE märkt så är den nog inte det efter en liten modefiering?

mvh
Kristian



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 09 augusti 2009 | 00:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

reglerna för båtarna i USA är i många fall hårdare än för en svensktillverkad.De har ofta båtarna i havet vid atlanten och krav ställs därför därefter.
Det finns givetvis regler för elinstallationer 12v och annat i båtarna på samma sätt som i EU.  Regler som är lika bra, dock lite annorlunda ibland i enskilda detaljer.

CE för båtar är endast ett sätt att försöka stoppa privatimporten, vilket också visas av att man senare utökade till vattenskotrar och motorer. ( motorer som är EXAKT samma som de som en svensk ÅF säljer med ett påslag som inte är av denna världen. Samma sak för en nyare Sea ray tex, samma saker i dessa båtar. *( man ändrar typ pulpit till öppen och byter till 220 laddström. ( kan  fås vid direkt köp från usa också om man säger till)
Att snacka om avgasregler osv och nya motorer är båg, en ny förgasarmotor som säljs i sverige är exakt samma som den som säljs i usa.  (motordelar går bra att importera, dvs basmotorer, cheva block mm, men snart försöker de väl stoppa detta också... )

Det var ÅF o tillverkare i EU och bland annat Sverige som lobbade hos EU att få dessa regler.
Nu är det pga tidigare fördelaktig US växelkurs så många båtar i Sverige som inte är CE märkta att faktum är nog att skulle man försöka tvinga folk att CE märka dessa och alla privatimporterade VP och Merc så skulle det bli ett himla liv.

Nya båtar har helt enkelt överpris i Sverige, annars skulle det ju inte vara lönsamt att importera med de extra kostnader för transport på kanske 50.000 , moms tull osv som man betalar.  Trots det så blir det alltså billigare än i Sverige direkt från handlaren.

Nej dax att låta folk köpa båt var de vill från länder som har en ok certifiering av säkerhetsfaktorer som tex USA;s US coastguards regelverk tex.

Du kan idag köpa en båt inom EU med dålig plast ,svaga knapar som lossnar osv från Polen baltikum eller andra länder eller via en svensk tillverkare  som gat tillverkning i dessa länder. Är dessa verkligen säkrare och bättre? knappast, men det har givit ännu mer marginal till de svenska båtföretagen.

Denna sämre kvalitet och höga pris ( titta bara i utrustningslistorna , för tunna dynor , larviga fusk teak plank, rostande pulpits, rostande skruvar mm mm) skulle inte kunna finnas i Sverige om inte ÅF och tillverkare var skyddade av denna CE lag.

Nu går nog några på forumet i taket igen som brukar rycka ut så fort USA import kommer på talSkrattande



Senast ändrad av sweboe | 15 augusti 2009 | 19:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur många båtar finns det inte i sverige som är byggda från 70-talet fram tills nu som inte är CE-märkta, hur många som helst. Förstår inte varför en USA-byggd båt inte ska kunna användas i europa, helt klart skiljer sig reglerna mellan olika länder. Regler är också en bra möjlighet att förhindra konkurrens, dvs att man på den inhemska marknaden skapar regler som gör det omöjligt eller himla dyrt för en från ett annat land att sälja.

Europa är inte unik när de gör så, alla länder har den typen av hinder, jag har haft båt från sverige polen, USA ej CE-märkt och nu USA CE-märkt, men märker jag någon skillnad, nej inte alls. Däremot skulle jag bli mera orolig för den egenbygda båten, en som har det som hobbya att i tio år bygga sig egna båt. Kvalitet kommer ofta från de stora varven som kan serieproducera, hantverk ja det är också toppen men men men har man en dålig dag inga rutiner processer som styr, ja då blir det fel.

Kollar lite efter stavfel, hmm två glas vin till middagen :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkning är en produktmärkning av den Europeiska gemenskapen. Bokstäverna CE är en förkortning för Conformité Européenne (’i överensstämmelse med EG-direktiven’). En produkt med CE-märkning får säljas i EES-området utan ytterligare krav. Förutsättningarna för att få CE-märka en produkt är att:

Produkten överensstämmer med kraven på säkerhet, hälsa och miljö
Föreskriven kontrollprocedur har följts
För många produkter ansvarar tillverkaren själv för att kraven är uppfyllda. För vissa produkter med höga krav på säkerhet ska ett speciellt kontrollorgan säkerställa att kraven efterlevs.

Är en produkt försedd med CE-märkning visar detta att tillverkaren eller importören har följt de grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav som återfinns i de EG-direktiv som reglerar detta. I princip innebär det att tillverkaren är ansvarig för alla skador som orsakas av den CE-märkta produkten, under förutsättning att användaren följt instruktionerna. Medlemstaterna har förpliktat sig att överföra kraven till nationella regler med bibehållen kravnivå. Det innebär att alla nationella lagstiftningar är harmoniserade. CE-märkningen infördes i Sverige den 1 januari 1994 och kallades EG-märket fram till 1 januari 1995. Gällande lag är Lag (1992:1534) om CE-märkning.

De speciella rekommendationer och krav som finns för olika produkter finns i särskilda direktiv och föreskrifter. För att uppfylla kraven i direktiven kan man välja att följa så kallade harmoniserade europeiska standarder, utfärdade av CEN, CENELEC och ETSI. Dessa är mer tekniskt detaljerade. Att standarderna är harmoniserade innebär att de är godkända mot ett direktiv.

 



Senast ändrad av -somena- | 19 augusti 2009 | 21:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...