NiclasV 0 Postad 21 Augusti , 2007 Hej ! Vill sälja min båt för att kunna köpa en större men var är bästa stället att annonsera ? Har annons ute på Blocket, båtnet, Här på maringuiden och Båtbörsen men det verkar inte som det är någon säljar tider just nu. Nästan ingen hör av sig. Då säger den elake att det är priset som är fel oc det kanske kan vara delvis rätt men samtidigt ser man så många båtar på blocket som aldrig verkar bli sålda och alla kan ju inte ha fel pris, eller..? Var är er erfarenhet att det är bäst att sälja sin båt denna tid på året ? Vilket medium brukar funka bäst ? Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Augusti , 2007 Hej Niclas! Jag tror att det är jättesvårt att sälja en begagnad båt den här årstiden av året. När halva tiden av vintern har gått så börjar många att lessna på kylan, mörkret och slasket. Då börjar de längta efter våren. När andra delen börjar närma sig sitt slut och att våren börjar göra så pass påmind att folk börjar få vårkänslor....då tror jag att det är rätt tid att annonsera! Vid den tidpunkten av året så är nog de flesta ganska less på vintern och suget efter sommare med allt vad det nu innebär blir så stor att alla börjar drömma om den. I det här läget finns det många som drömmer så pass intensivt att de går och köper sig en båt! Hela våren, sommaren och en bit in på hösten ligger då framför dem i drömmarna. Sälj båten på våren istället tycker jag om det inte är så att det är väldigt akut. Vet inte vad det är för båt som du vill sälja och till vilket pris, men oavsett det så är det av naturliga orsaker betydligt lättare att sälja en båt på våren. I varje fall om man frågar båthandlarna. Med helt nya båtar ser statistiken nog lite annorlunda ut verkar det som. Hälsningar: Rddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiclasV 0 Postad 21 Augusti , 2007 Hej Roddarn ! jag tror nog att du har rätt. Det är väl bara att putsa på pärlan under vintern och se till att den är i toppskick till våren. Lite synd är det för jag hade görna köpt mig en ny båt att putsa på under vintern. Tack för ditt svar ! Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Augusti , 2007 Men väg in dina kostnader för att ha båten förvarad över vintern, göra höstservice på motorn och ev drev och kostnad för försäkringen samt viss värdeminskning p g av åldern (nästan ett år äldre båt). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 21 Augusti , 2007 Jag tror nog att det går bra att sälja den här årstiden också. Många är ju lite dumsnåla och tror att de ska göra det stora fyndet på hösten, men eftersom dumsnålheten i hög grad även gäller säljarna brukar utbudet på begagnade båtar vara som störst på våren... Lägg in lite läckra bilder och en lockande annonstext så löser det sig nog! Om inte är det nog snarare priset än årstiden som det är fel på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mach 0 Postad 21 Augusti , 2007 Som presumtiv båtköpare fattar jag inte hur folk värderar sina beg.båtar, båtar med något eller några år på nacken utbjuds till priser uppemot nypris och ibland t.o.m över det nypris man kan finna hos handlare idag. Båtar med motorer 15-20 år gamla utbjuds till priser uppemot dagens halva nypris. Normalbrukade så gamla tvåtakatare borde inte ha ett värde på mer än några tusenlappar(skrot) och därmed blir det ju nästan nypris på båtarna. Ni som säljer sätt ett pris som är rimligt så kanske jag och andra köpare tycker det är lönt att kontakta för att diskutera. Jag förstår mycket väl att samtalen är få från köparna. Det är klart att det finns massor av presumtiva köpare. Priset är fel, hur kan det vara delvis rätt. Köp ny båt till begagnatpris, annonseras ut av handlarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinG 0 Postad 22 Augusti , 2007 Självklart bör båtar vara ganska mycke billigare på sensommar och höst. Man har ju bara utgifter på båten under höst och vinter. Enda anledningen till att köpa båt på hösten är ju för att man vill ha den för ett billigare pris än vad den kostar att köpa på våren. Båten ska vinterkonserveras, försäkras, förvaras, servas, vaxas, bottenmålas, mm. Allt detta kostar pengar och tid. Sen har du oxå en visst värdeminskning på båten under vintern eftersom båten åldras. Sen binder du upp kapital i båten som hade gett avkastning om du haft den på banken eller dyligt. Vissa tar oxå lån på sina båtar då ska ränta betalas. Sen finns det alltid en risk för att något på båten går sönder eller slutar att fungera under vinten. Detta blir snabbt många tusenlappar som du slipper läggar ut om du köper båten på våren när det bara är att lägga i den och köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 Augusti , 2007 Hade det varit för ett år sen så hade förmodligen båten varit såld, efter en varm kanonsommar. Jag vet massor som har köpt båt till dennna säsong pga. det fina vädret förra sommaren. Men nu när det har varit en skitsommar iaf. här nere i södra sverige, så är det nog svårare att sälja. Det finns bara 2 alternativ. 1. Vänta till våren och hoppas att det är mer sug då (så brukar det vara när det börjar bli fint vårväder) 2. Sälj båten billigare och hoppas att du får tag i den båten du tänker byta till, till ett lägre höstpris. Då kanske det jämnar ut sig. Jag gissar att många inför denna säsongen pga. supersommaren 2006, har tagit sig vatten över huvudet. Köpt dyra fina båtar som kostar en slant i månaden och tvingas sälja dom till ett billigare pris pga. med höga huslån stigande ränter, och en skitsommar som snart är slut. Hoppas att du får båten såld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 22 Augusti , 2007 Hej Att du ser så många båtar på tex blocket som ej blir sålda beror ju just på att annonsörerna bara kollar på andra annonser på samma typ av båt och tror att de säljarna får det de utannonserar sina båtar för, vilket oftast är helt åt pipan för högt och de säljs ej om priset ej sänks rejält (vilket kanske inte syns eftersom köparen föhandlar med säljaren). Har följt prismarknaden ganska länge (läs flera år) och ser återkommande båtar utannonseras till skyhöga priser om och om igen. Vissa inser då till slut att priset är för högt, sänker priset rejält och båten blir såld ganska lätt om den är ok. Jag tycker mig ha sett en viss hysteri på prissättningen sista året (hsötpriserna högre än vårpriserna efter kass sommar !!), där säljarna har trissat upp varandra så att säga, den ene sätter priset lite högre än den andre och vips for den båttypen upp 50 000 i blocketpris, men ingen blir såld... Med andra ord, du kan utannonsera din båt hur högt som helst och jämföra den med andras utannonserade priser, men det betyder inte att den är värd det priset och att den blir såld. Marknadsvärdet på båten är det den säljs för, alltså det pris någon är villig att betala för den, inte vad andra annonsörer dragit till med i sin annons. Sedan är det givetvis en viss skillnad mellan vårpris o höstpris som någon påpekande ovan med kostnader, jobb, missad ränta på pengarna, värdeminskning osv. Tror inte det blir några problem att sälja på tex blocket till rätt pris oavsett vår eller höst. Lycka till med förs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 22 Augusti , 2007 Jag tror blocket fungerar utmärkt. De flesta, oavsett vad de är ute efter tar en kik på blocket. Sen är det klart, det finns naturligtvis alltid fler spekulanter på våren/försommaren än hösten. Summa; är priset rätt så går det alltid att sälja. Ps. Jag sålde en båt förra hösten, med sönderklippta vajrar och kablage, utan motor. Jag blev fulkommligt nerringd, sålde båten på 2 dagar, köparen köpte den osedd och åkte ca 240mil för att hämta den.Lite offtopic men jag sålde även en bil på blocket för lite sedan. Den låg ute i över 2 månader utan att det hände något. Gick ner 10000:- i pris och sålde den sedan på 1 dag. J-vligt surt, då jag inte hade ägt den ett år ens, värdeminskningen blev en bit över 1000:-/mån, för en Clio som det inte var något större värde i från början. Men så är det, priset styr vare sig man vill eller inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstomten 0 Postad 22 Augusti , 2007 Är rätt erfaren på att handla med begagnde grejor (har hållit på sen Gula tidningens tid om nu någon idag bryr sig om den idag...) När du kollar på annonserna så kolla också på hur länge de legat ute. De som legat ute länge har ju uppenbarligen fel pris för marknaden vid den tidpunkten så de är inte så mycket att bry sig om. De verkliga försäljningspriserna då grejorna blir sålda ser du oftast på annonser som ligger kort tid (=mindre än 14 dagar). Men å andra sidan ska du köpa så kan det ju vara läge att ringa på en annons som legat ute länge och kolla om säljaren är på väg att sänka priset (låt denne pruta först med sig själv innan du själv börjar föreslå ett lägre pris) Förvånansvärt ofta så prutar säljaren alldeles för mycket helt självmant tex med orden 81 000 vill jag ha eftersom jag är bjuden 80 000 på båtfirman. För en båt som annonserades ut för 100 000kr...) När du prutar såga inte säljarens vara genom att förklara hur dålig den är säg i stället att just DU inte kan/vill är beredd att betala mer än en viss summa. På så sätt gör du inte säljaren besviken eller sur på dig. Så allt går att sälja till rätt pris sen så skiljer sig rätt pris över tiden också. Jag tror personligen att det är Blocket som gäller överlägset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Augusti , 2007 Satt och försökte formulera min båt annons. Funderade på vad jag själv vill veta vid första kollen på annonsen.....fotografier och utrustning och dess ålder. Knåpande ihop en sida, vad tycker ni? http://albin25deluxe.blogspot.com //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 25 Augusti , 2007 Du har knåpat ihop en alldeles lysande sida tycker jag! Jättebra med så tydliga och många bilder som dessutom är sommrigt lockande! Din omvårdnad av båten lyfts också fram. Jättebra tycker jag. Du lär säkert få ut ett bra pris för båten och den kommer nog att bli lättsåld gissar jag. Även om det kanske dröjer några sekunder extra om du säljer den under hösten/vintern. Men generellt blir nog både du och köpare säkert nöjd till slut. Och det är ju det man vill uppnå. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 25 augusti 2007 | 17:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Augusti , 2007 Tack Försökte som du sa skapa en lockande stämmning.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 26 Augusti , 2007 Så där, då var annonsen ute på div sajter och medier, får se om någon intresserad hör av sig. Tror på principen att lägga ut annons på olika ställen men länka till fördjupad info och fler bilder på annat ställe. www.albin25deluxe.blogspot.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 26 Augusti , 2007 Hej Niclas Du har en fin båt att sälja, såg annonsen på blocket. Såg att du begärde 250.000:- för den års modell-05. Om man går in på glastrons hemsida kostar en helt ny med 190hk motor 304.000:- Kan ju vara att de som ser din annons tycker att det skiljer för lite mot en ny. Du tycker att de som säger så, är elaka, men om båten ej blir såld, eller inga intresserade ringer, bör du nog fundera på priset. När ditt begärda pris uppfattas som ok av köparna kommer det att börja ringa och nån kommer att köpa. Pröva dig fram. Tror att blocket och båtbörsen är bästa annonsplatserna Lycka till med försäljningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 27 Augusti , 2007 He he! En lysande annons. Kanske aningen pretiös utan att vara pretentiös. Jag skulle nog fimpa lite semesterbilder m.m. Man kan få intrycket av att du lagt ner så otroligt mycket tid för att salta priset. I övrigt som jag nämnde lysande. Jag ratar annonser direkt var man inte ens bemödat sig att städa ut båten vid fotograferingen. Funderingen blir: -Hur har de då skött båten, när det ser ut som ett bombnedslag vid fotograferingen. Din båt är ren & snygg. Skogstomten har många poänger i sitt inlägg. Jag har precis samma erfarenhet. Majoriteten av säljbåtar är helt fel prissatta. De som lyckas sälja till begärt pris, säljer ofta till förstagångsköpare och har allmänt populära modeller till salu. Prutmånen är ofta stor om en båt legat ute till försäjning under en längre tid. Även tidpunkten för försäljning är viktig. Just nu vräks det ut båtar på marknaden. Väldigt många som säljer i flock. Samtidigt som de flesta köparna förhåller sig avvaktande efter semestern. Å andra sidan kan man göra klipp på nästan nya båtar. Många vill helt enkelt bara bli av med båten och tar en rejäl förlust med en klackspark. Även handlarna kan ha en rejäl prutmån på redan kampanjprissatta- och demobåtar. Ännu bättre blir det ju närmare årsskiftet man kommer. Ofta beroende på att man vill snygga till siffrorna inför banken. Nu gäller inte det alla återförsäljare, många har haft gyllene tider framför allt de senaste åren. Som säljare: Har man inte fått förfrågningar eller fått båten såld på ett par tre veckor. -Ut med en ny annons direkt. Se till att annonsen är på plats till söndag, då många sätter sig ner och slötittar på nätet. Undvik uttryck som prutat och klart eller inga telefonkompisar. Det kan av många köpare tolkas som en kaxig och övermodig säljare som man inte vill konfronteras med. Innehållet i annonsen bör vara så utförlig som möjligt. Gärna en kort beskrivning av båtens historia så köparen kan härleda båten. Allt i dokumentation är väldigt viktigt. Finns ursprungskvitto är det kanon. Finns det vingel i ursprunget drar många köpare direkt. Till Nicklas: Det är fel tid att sälja nu. Du kan göra ett nytt försök efter flytande mässan i Vasahamnen. I övrigt känner du nog själv till vilket pris du släpper båten för. Lägg prissättningen lite ovanför. Tänk på kostnaderna och arbetet inför hösten och anpassa prissättningen efter det. Jag känner många som blivit sittande med svarte petter och varit tvungna att dumpa båten i slutändan i.o.m. fel prissättning från början. Fakta är att det är köparens marknad just nu. Jag satt senast idag och snackade med en kompis som berättade att hans bror haft ett seriöst bud på sin gamla stålbåt på 210.000:-. Men... han skulle absolut ha 230.000:-. Det slutade med att han sålde den för 130.000:-. Det kanke inte är en munter läsning. Många säljare få köpare och fel tidpunkt på året. Men... om du tänker efter själv: -Vad finns det för anledning till att köpa båt just nu istället för att vänta till våren? Egentligen bara två! Antingen att priser är såpass bra att du känner att du gör ett klipp eller att båten är såpass sällsynt att den sällan kommer ut på marknaden. I övrigt. -Lycka till med försäljningen! Mvh Peaky Mvh Peaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 27 Augusti , 2007 Niclas!Jag glömde! Bilder, bilder och bilder. Plocka rent innan du fotar. Inga sängkläder och kuddar på kojerna, gammal disk eller fendrar på duken etc. Kolla in den eller de båtmodeller du kan tänka byta till och nämn det i annonsen. Det BoatBruce nämnde är också viktigt. -Om du vill ha en större båt så får du förmodligen ett bättre pris nu än till våren. Pruta friskt enl. tomtens förslag ovan. Till mach! Du nämnde äldre båtar med tvåtaktare. -Sant! Vad jag tycker är ännu värre är typ 5-7 år gamla 4-taktare för vilka man tror sig få fantasipriser, då de bevisligen från början var felkonstruerade. Jag vill inte gå in på motormodeller med risk att stick ut hakan. -Men de är många. I det sammanhanget kan en modern 2-taktare vara ett klipp även fast själva grundkonstruktionen är 80-tal. Mvh Peaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robline 0 Postad 27 Augusti , 2007 blocket.se är bäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiclasV 0 Postad 27 Augusti , 2007 Tack för alla bra svar ! Jag skall fundera lite på det ni skrivit och sen kanske revidera annonsen. Jag var kanske lite högt ute för att försöka sälja nu. Nypriset påpekar någon ligger kanske inte allt för långt ifrån mitt pris men då är den ju utan all extrautrustning och bara extrautrustningen är värd drygt 45000 Sek så jag trodde inte jag var så helt fel ute men vem vet. Men en kompleterande fråga: Jag trodde ju att folk skulle pruta och även försöka pruta mycket så då tänkte jag att kanske utgångspriset inte är så relevant men det var kanske fel tänkt ? Brukar ni bli avskräckat av ett för högt utgångspris när ni börjar handla ? Folk brukar väl ge ett bud tänkte jag om de är intreserade eller..? Cheers, Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 28 Augusti , 2007 Hej Är extrautrustningen värd 45 000 sek i affären nytt, eller värderar du den till det som beg ? Om den kostade 45 000 nytt, så är den ju inte längre värd det så fort du köpt den och använt den. Prutar gör man väl om det pris man kan tänka sig betala inte ligger alltför långt ifrån utgångspriset. Säg tex ett utgpris på 400 000, då kanske man kan tänka sig att pruta ned till ca 340-350 000 om man tycker det är ett ok pris, tycker man 280 000 är ett ok pris är det ingen större vits att försöka då säljaren troligen lever i det blå. Då blir det förmodligen att vänta å se om denne tar sitt förnuft till fånga och sänker sitt pris först, alt strunta i det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 29 Augusti , 2007 Niclas!Köpare anser utgångspriset som en indikation i viken harad priset kommer att ligga. Är utgångspriset för högt resonere de flesta som: -Ähh... Då får väl någon annan köpa den. -Jag gör det inte! -Det går fler tåg. Och detta även om man är intresserad av båtmodellen. Alla är definitivt inte prutningsbenägna. En del tycker t.o.m. att det är väldigt pinsamt att pruta och tycker att man stöter sig med ägaren och hans/hennes ögonsten. Framförallt Svenska köpare har en tendens att muttra typ: -Jag ska tänka på saken. Vilket i realiteten är ett stort NEJ! En Tysk nästan skriker: -NEJ... NEJ...! DET ÄR HELT FEL PRIS! Man ska vara realistisk i sin prissättning och inte ha något önsketänkande. Det är klart att man kan göra ett försök. Men... det visar sig snart om det var rätt.Sätt rätt pris från början liten prutmån. Du vet själv vilket pris du accepterar. I annat fall får du behålla båten. Att göra bra säljklipp på hösten är svårt. Då är det köparen som förväntar sig att göra det. Mvh Peaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstomten 0 Postad 29 Augusti , 2007 Skrev ett långt inlägg som tyvärr försvann... Grrr Men i korthet Skriv INTE prutat och klart Skriv INTE bud Skriv INTE bra pris vid snabb affär Skicka inte med ALLA tillbehören som plotter, reservpropeller, trailer osv för då får du bara GE bort dom gratis. Använd dom i stället som prutning dvs att du kan tänka dig att skicka med dom i stället för att pruta på priset när kunden väl står hos dig. Trailern ska du sätta ut separat men skriv att den inte säljs separat förräns båten är såld! Är du osäker på vilket pris du ska sätta kolla runt på blocket osv. Kolla också hur gamla annonserna är och var i landet dom finns. Annonser äldre än 3 veckor har fel pris eller så finns objektet i Pajala! Anpassa dig till den rådande marknadssituationen. Finns det 10 likadana objekt på din ort så är det bara att bita i det sura äpplet och lägga dig bland dom billigare ev billigast! Men du ska definitivt ha bästa annonsen bland dom billigaste1 Så att det är dig dom ringer FÖRST.... Är du fortfarande osäker eller har ett väldigt ovanligt objekt skriv då prisidé xxx kombinerat med ett aningens högre pris än du tror. Är det alldeles för högt så har du signalerat att du är osäker så då ringer dom ändå. Är du alldeles för lågt så lär du märka att det börjar ringa direkt och då ska du avvakta lite, ta namn och telefonnumemr och säga att du nyss lagt ut annonsen och vill se om det finns fler intressenter. på så sätt kan du tom få igång en liten budgivning. Gör sen en snygg, informativ annons med snygga bilder från flera håll. Du vill ha kontakt av köpare som vill komma och se båten inte ägna tiden åt att informera om saker i telefon som du lika gärna kunnat informera om i annonsen. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noboat 0 Postad 29 Augusti , 2007 Är möjligen naiv, men jag tror att priset är avgörande för att visa intresse. Har nyss sålt min båt via blocket. Första svaret inom en dag. Trailer som prutmån och diskussion. Flera spekulanter. Egentligen inte intresserad av att hamna i en auktion gällande priset, men jag som säljare bör nog göra mig en korrekt uppfattning gällande rimlighet i det satt priset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 29 Augusti , 2007 Jag håller inte med Skogstomten på några punkter.Att rensa båten på utrustning som varit monterad i båten, och få köparen att böna och be om själklara saker skulle bara göra mig som köpare irriterad. Att dra ut på affären med dessa metoder och dessutom försöka få igång en budgivning skulle defenitivt få mig att kolla vidare på annat, särskilt som det aldrig går att kolla att säljaren talar sanning. Med tron om att säljaren är en snackare och inte jätteintresserad av att sälja utan mest är sniken, nyfiken på intresset, alternativt ute efter att göra sig en rejäl hacka, så skulle jag inte lägga mer krut på den affären.Undantaget om det är en fullkomligt unik båt som man bara får några chanser under en livstid att köpa. Jag kommer dock inte på att jag träffat på något liknande. Trailern är en annan femma, den kan man utelämna till att börja med, särskilt om det är en kärra som skulle passa till många olika båtar, och man faktiskt kan tänka sig att ha nytta av själv längre fram.Trailern är ju heller ingen normal utrustning som sitter ihop med båten.Då är den ju värd mer, och borde gå att nyttja som prutmån eller förhandlingsobjekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstomten 0 Postad 30 Augusti , 2007 Vill förtydliga ett par punkter eftersom jag känner att 481GTS missuppfattat det jag skrev. I den långa versionen som tyvärr försvann så framgick det betydligt bättre hur jag menar så jag försöker igen men lite längre den här gången. Det handlar inte om att rensa båten utan jag har resonerat som följande: Trailer; har du en bromsad fin så kanske köparen inte ens behöver en upptagningstrailer då är denne inte beredd att betala många kronor för den jämfört med en som söker en bromsad. Däremot vill köparen säkert ha med den för att använda för hemtransport och som båtupptagningsvagn vilket är overklill. Så då är den bättre att sälja den separat. Särskilt eftersom dom har så sjukt höga andrahandsvärden! En halvgammal båtupptagningsvagn däremot har ett ganska ringa värde så den kanske man kan tänka sig att skicka med den. Löst trailerlås kan man behålla om man behöver medan ett fast monterat självklart får sitta kvar om man inte kan byta ut det utan att det syns. Reservpropeller får man ganska bra betalt för på blocket, särskilt om den är nästan oanvänd eller av stål. Ingen köpare förväntar sig det och därför så blir dom inte besviken om ingen är med. Men däremot så blir dom väldigt glad om dom får klart för sig att du tänkt skicka med den när dom väl är där och tittar eller att du skickar med den på köpet i stället för att pruta på priset Plotter är lite gränsfall eftersom den suttit monterad och utvecklingen går snabbt framåt. Kartan däremot kan det ju vara så att köparen inte ens kommer att använda den i samma vatten som du så då kan man ju behålla den om man har för avsikt att köpa en ny plotter som den passar till. Att sälja på blocket är inte lönt nästan. Skulle jag vilja behålla plottern så skulle jag låta den sitta kvar på båten men sätta en rimlig prislapp på den så att säga för att sen ev pruta in den i priset om köparen är intresserad. Motorlås får självklart sitta kvar medans låskätting och godkänt hänglås kan man alltid diskutera omkring eftersom du antagligen kommer att behöva en sån framöver. Sen skulle jag som köpare fundera på hur många nycklar det finns.... Ankare, fendrar, flytvästar, ankarlinor kan man ju själv känna efter om man vill köpa nya eller skicka med men man får inte något betalt för dom men det kostar ju en del att köpa. Kapell och dynor ska ju självklart följa med båten. Samma sak med fast monterad kompass osv. Vattenskidor eller fiskegrejor, lösa campinggrejor osv finns ingen anledning att skicka med eftersom köparen kanske inte är intresserad alls av detta. Jollen till en segelbåt kan man ju fundera på hur man ska göra med. Täckställning, båtbockar osv kan man ju alltid diskutera men har du nytta av dom själv varför då skicka med dom? Är dom specialanpassade till båten så är det naturligtvis en annan femma. Så köparen ska definitivt inte få böna och be om att få med självklar saker utan de följer naturligtvis med. Saker som köparen inte självklart värdesätter eller som man själv behöver till nästa båt eller som är lätta att sälja separat är en annan sak. Dom kan man ju i alla fall sätta en mental prislapp på förutsatt att man kan tänka sig att ha kvar dom eller sälja separat själv. Bättre än att höja priset på objektet med 5000kr för att dessa grejor ingår... Jag förespråkar snabba affärer inte att dra ut på det eller försöka få till en budgivning. Med rätt pris så är den såld inom ett par veckor. MEN att sätta en prisidé är ENDAST när man har otroligt svårt att värdera objektet. Såsom då jag sålde en hemmabyggd hjulångare! Du hittar inte många såna....Svårt att veta om man ska ta 5, 15 eller 25 då. Egentligen kanske jag uttryckte mig lite klumpigt när jag skrev budgivning. Jag menar bara att när man är osäker på värdet så kanske det är bra att avvakta någon dag även om en ringer och säger att denne tar den osett direkt (Oftast är dom lika intresserade även om dom får vänta ett par dagar). Efter ett par dar kanske man har 5 personer som säger så och då får man ju själv fundera på hur man vill hantera situationen. För mig har det hänt någon gång både som köpare och säljare att den situationen uppstått. Har då när jag sålt förklarat hur det ligger till att jag har flera intresserade och då brukar det ofta komma ett motförslag på tex att om du får 2000kr mer än du begärt får jag ta den då? Själv har jag också gjort likadant som köpare att sagt att jag är beredd att betala lite mer förutsatt att vi då låser affären till det priset så att säga. Har också flera gånger fått säljare som ringt tillbaka när vi redan haft en överrenskommelse som sagt att dom fått ett högre bud än det dom begärt och sålt till någon annan. Själv har jag som prinsip ALDRIG backa på ett löfte i affärer. Har jag sagt att någon får ta en sak till ett visst pris så är det det som gäller. Då tar jag också bort annonsen direkt jag fått handpenning eller affären äe avslutad. Sen släpper jag ALDRIG iväg objektet utan att ha fått fullt betalt. Man ska självklart ge bilden av att man är seriös eftersom man ju vill sälja båten! Skrev i mitt långa inlägg ett speciellt stycke om att inte gapa över för mycket Undersök marknaden och sätt ett rimligt pris och var ärlig så blir det snart affär. Jag brukar gärna överdriva felen aningens på telefon eller i annonsen. Är det en buckla på en dörr på bilen så skriver man det. Är den stor som en 50 öring så säg att den är som en 5 krona. Är inte båten i i princip ny så skriv inte nyskick. Bilar är aldrig 100% rostfria efter något år osv. Fördelen om du varit ärlig med de fel och brister som finns , samt anledningen till varför du vill säga är att de kunder som verkligen kommer är seriöst intresserade och blir positivt överraskade då skavankerna är mindre än dom trodde. Eller det sitter aningens mer utrustning på båten än dom trodde osv. Skippa allt säljsnack, erkänn att alla bilar, båtar är en kompromiss. En DC är kanske ingen bra bobåt, en roddbåt med 25hk motor är ingen optimal vattenskidbåt. En HT är ingen bra båt för fiske jämfört med en Bowrider. En Buster M som är 4,6m kan visst gå bra i sjön för sin storlek men egentligen så är den aldeles för lätt och kort för att gå mjukt i sjön. En 4T är i princip alltid mer värt på marknaden än en 2T oavsett att en modern 2T släpper ut lika lite avgaser , drar lika lite bränsle, billigare att serva och är lättare viktmässigt. Så förklara varför du säljer båten. Fruar tröttnar, du kanske vill lägga pengarna på annat, du tycker båten är för stor/liten eller vad det nu är. Jag brukar säga att det är viktigare att analysera säljare än objektet i många fall. En slarvig ägare kan orsaka massor av skador/förslitning som är svåra att upptäcka. Sen ska man ju kolla obkjketet men det är nästa steg så att säga. En bra affär är där både säljaren och köparen känner sig hyfsat till mycket nöjda. Mina rader om vad du INTE ska skriva i annonsen är just för att du ska framstå som seriös och att du ska ha tagit reda på vad ett realistiskt pris är innan du sätter ditt eget utgångspris. Har de senaste 20 åren haft närmare 70 bilar ett antal båtar, snöskotrar, motorcyklar förutom allt möjligt annat. Så jag har verkligen läst annonser i mina dar och både genomfört många köp och försäljningar av såna objekt. genom att sätta rätt pris och en korrekt beskrivning så slipper du en massa onödiga samtal eller att visa objektet onödigt många gånger. När man köper så ska man också först sätta sig in i vad liknande objekt ska kosta och sen hålla utkik tills det kommer ett objekt som verkar satt för lågt pris på. Så de allra flesta av mina objekt har jag köpt osett. Anser mig ha blivit lurad avsiktligt endast två gånger av alla dessa gånger. Är dock väldigt noga med vem jag gör affärer med. När det gäller bilar så är det nästa alltid mycket få ägare och väldigt låga mil men trots allt kanske en äldre bil parat med ett allt för lågt pris i annonsen som gjort att jag blivit intresserad och kontaktat säljaren. Visar sig då denne vara ok så brukar vi prata en stund varefter jag ofta säger lite ödmjukt om säljaren kan tänka sig att pruta ekller har ett siata pris satt. ganska ofta får man då höra tillbaka ett prisförslag som är ett par tusen lägre än det refdan låga priset i annonsen. Sen prutar jag aldrig genom att racka ner på objektet utan antingen förklaraa man ödmjukt vad nya däck kostar eller så säger man att för mig så är den inte värt mer än xxx eller att jag är inte beredda att ebtala mer än XXX just nu så att säljaren tycker att man uppträder schysst och inte försöker tokpruta. Ringde tex häromkvällen på en Toyota Carina från 1997 alltid stått i garage och bara 1830mil! En äldre ägare f1926, grannen sålde åt denne och begärde 55 000kr vilket jag tycket verkade vettigt redan det. Jag ringde morgonen efter annonsen kom ut och efter lite samtal så kom det ju fram att det tyvärr fanns en buckla på sparklådan och då frågade jag lite försiktigt om man hade funderat på något sista pris eller hur lågt man var beredd att släppa den eftersom den fanns 60mil från där jag bor. Fick då tillbaka att det var ju det här med sparklådan så 45 000 skulle man nog kunna tänka sig att släppa den för. Superrätt pris! Jag hade tyvärr ingen möjlighet att åka och hämta den direkt så jag sa att jag skulle fundera och diskutera med min fru eftersom det är hon som skulle ha den och vi valde då att avstå. Dagen efter var annonsen borta så klart= bilen såld. Håller också med 481 GTS att alla annonser som luktar säljare som är snackare, vill tjäna en massa pengar eller verkar det minsta oseriös går bort direkt. Dom bryr jag mig inte heller om att ringa på. Samma sak med säljare som anväder en massa förkortningar i annonsen eftersom det luktar som en halvproffesionell säljare eller en som inte ens ids skriva något. Själv väcks min nyfikenhet när det verkar vara en ovan säljare i kombination med rätt pris i annonsen. Likadant de som inte skriver ut sitt vanliga telefonnummer eller vad dom heter. Då ringer varningsklockorna lite också. Finns nästan aldrig något sista priset eller färdigprutat heller. det vet man aldrig förräns efter affären är genomförd. Man kan tro eller tycka en massa inför en försäljning men till slut måste man ju ändå hitta en köpare som är villig att köpa till ett visst pris vid en viss tidpunkt på en viss plats vilket aldrig går att förutsäga till 100%. Hoppas ni förstått lite mer hur jag menade i mitt förra inlägg nu. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 1 September , 2007 Så där - då var båten såld. Tog 6 dagar. 2 visningar och 1 lyft plus provkörning. Både köpare och säljare nöjda. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 9 September , 2007 Ulfa!Bra jobbat. Lite skillnad mot vissa andra, typ: Säljes: Motorbåt Båt: Flipper 575Motor: Yamaha Väldigt informativt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 September , 2007 Tack, tror jag hade igen de 4-5 timmar som det tog att fixa annonsen med foto etc. Utgångsbud 168, sålde för 161 tkr. Ganska bra för en Albin 25 men hade renoverat etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser