ZilSwe 1 Postad 21 Augusti , 2007 Hej alla B20 experter... Jag har fått in olja i sötvattenkylningen på min B20, vad kan ha hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike62 0 Postad 21 Augusti , 2007 Hej! Kan vara topplockspackningen som gått eller i värsta fall sprucket motorblock.Hur ser motoroljan ut???Är den grå och geggig?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oliven 0 Postad 22 Augusti , 2007 Har motorn gått varm så finns det viss risk att du har fått en spricka mellan 2 och 3 cylinder. Eller så är det bara topplocks packningen som har gett sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 22 Augusti , 2007 Oljan ser fin ut.. men den drar en del olja. För att byta topplockspackning så behöver jag väll inte lyfta ur motorn väll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 22 Augusti , 2007 Oljekylaren har troligtvis pajjat, ta loss och provtryck hos närmaste kylfirma. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 22 Augusti , 2007 skulle detta resultera att det kommer in olja i vattnet? Den läcker ingen olja utan den drar olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 22 Augusti , 2007 Nix, oljekylaren har inget att göra med att du har olja i sötvattenkylningen, sitter på sjövattensidan. Skulle mera tro på en skadad topp eller topplockspackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 23 Augusti , 2007 Rätta mig nu om jag har fel, men du har alltså olja i sötvatten kylningen, dvs om du skruvar av locket till expansionskärlet så har du olja där? Då kan är det ett läckage någonstans mellan en oljekanal på trycksidan och en kylkanal. Det vanligaste felet på en volvo AQ130/B20 är att oljekylaren ger upp, det förutsätter i ditt fall att oljekylaren ligger i sötvattenkylslingan och inte i sjövattenslingan, om det inte är det får du kolla vidare på topplockspackningen etc. Mvh Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 23 Augusti , 2007 På min aq130 hade oringen på utloppsröret gett upp varpå det kom in vatten i motorn...efter att ha bytt oringarna på oljekylaren ( 20 min jobb) och ha sköljt motorn med ny olja tre gånger och tre filter har inget nytt vatten påträffats.. du kan ju kolla om det läcker vatten ner på durken ...i såfall rinner det bakom oljefiltret... iofs så har jag sjövattenkylning men kolla i alla fall Affe Senast ändrad av Affe44 | 23 augusti 2007 | 10:31 Senast ändrad av Affe44 | 23 augusti 2007 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 23 Augusti , 2007 Det är korrekt... det läcker in olija till kylvattnet och inte tvärtom. När man tar av locket till expansionskärlet/värmeväxlarn är det en grå sörja istället för vatten blandat med glykol. Jag tror att oljekylaren kyler med sjövatten vilket gör att det inte kan vara problemet. Jag har idag tagit bort toppen för att byta topplockspakning. Toppen och blocket såg fina uta, dvs inga sprickor och topplockspackningen såg också fint ut... så imorron skall jag skruva ihop skiten igen (med en ny packning såklart). Jag skall också blåsa rent kylkanalerna i blocket för där i fans det skit kan jag säga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 25 Augusti , 2007 jaha.... nu har man fått ihopp skiten igen... men det ser ut som om det har kommit in vatten i oljan denna gång.... Jag har bytt topplockspackning samt oljekylare för den satt på sötvattenslingan. Jag hoppas bara att det är att tappa ut oljan och fylla på ny och att det vattnet som har trängt in bara kommer från det då jag försökte spola rent kylkanalerna på blocket.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser