Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Groenling

Kavitationsplattan och powertrim

Rekommendera Poster

Hej, jag läste i en tråd, att varvtalet kan höjas, när man lyfter utombordaren, ett hål ca 200 1/min. Å andra sidan läser man överallt, att kavitationsplattan skall sitta i linje med skrovets botten.

MMhh. Vad säger experterna Om jag ha en utombordare mend powertrim, skulle det leda till högra varvtal (högre hastighet) när man lyfter motorn? Gäller detta även motorer som man kan trimma upp?

En förvirrad Grönling hälsar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Exakt hur mycket varvtalet ökar om man hissar ett hål vet jag inte men det kan nog vara i trakterna du nämner.

En bra utgångspunkt är att ha antiventilationsplattan, en del kallar den (anti)kavitationsplattan, jäms med köl-linjen. Sen kan man därifrån prova att höja motorn i vertikalled ett eller ett par pinnhål på akterspegeln och experimentera sig fram till en ev bättre och snabbare gång. När växelhuset sitter högre upp blir det lägre vattenmotstånd och motorn behöver inte jobba riktigt lika hårt så motorvarvet ökar något med viss fartökning som följd. Ofta kan man då öka stigningen en tum eller mer och då ökar farten mer.

Men hissar man motorn för mycket tappar propellern greppet (mer el mindre).

Speciellt i tvära svängar kan man få problem med att propellern släpper när man höjt motorn även om det kan gå bra rakt fram.

Med en bra stålpropeller brukar en hissning av motorn inte vara några problem.

Powertrim är ju till för att justera vinkeln på motorn så att man t ex får upp fören på båten en del för optimal anfallsvinkel av skrovet mot vattenytan och därmed lätt och fin gång (liten våt yta = lite vattenmotstånd).

Man kan märka när man kör på ett visst varv i planing och sen trimmar lite så ökar varvtalet lite, det betyder att båten går lättare och motorn behöver inte jobba så hårt och varvet ökar därför lite.

Hissning i vertikalled i kombination med en bra stålpropeller och optimal trimmning med powertrim ger i regel en högre fart och kan även ge stabilare gång i högre farter.

Alla båtar passar inte för hissning, men de flesta planande båtar som gör uppåt 30 knop eller mer kan nog ha nytta av att höja motorn åtminstone ett pinnhål. Många handlare monterar nog motorn lite onödigt lågt för att inte riskera att kunden skall komma tillbaka och klaga på att propellern tappar greppet t ex i svängar - många mindre fritidsbåtar har ju aluminumpropeller som i regel inte har riktigt det bett som kan krävas för en lyckad hissning.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 21 augusti 2007 | 23:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt ett uttömmande svar från bossee. Jag tror dock att den ökade farten mer beror på att uttrimmning gör att fören reser sig så att den våta ytan minskar. Man kan uppnå samma effekt med oförändrad riggvinkel genom att flytta vikt akterut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som trådskaparen skriver så stämmer ungefär 200 v per hissat pinnhål, och ett pinnhål är 20mm.

Jag har hissat min motor ett pinnhål (den sitter nu 25 mm upp för att få upp varvet på motorn.

Och mycket rigtigt så gjorde det ca: 1.5-2knop högre maxhastighet, men då har jag en stålpropp med ett grymt bra grepp.

Men när jag trimmar upp motorn max på trommätaren så släpper motorn.

Måste trimma ner motorn lite om jag ska göra en kraftig gir, annars så suger motorn luft (propellern släpper)

Sätter jag på en aluminiumpropeller då är risken att får jag stora problem med fästet.

Jag tror inte att du Groenling ska hissa, får du inte upp motorn i maxvarvtal så prova att byt propeller till annan stigning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er

Kavitationsplattan sitter där den sitter och heter det den heter för att den fungerar som ett lock som skall förhindra att propellern under gång suger ner luft och kaviterar och tappar greppet(spinner i vattnet.

Inom racing och andra snabbgående båtar är det vanligt att laborera med att höja riggen ur vattnen (hissning) Detta görs för att minska mängden grejer i vattnet som bromsar. Vid hissning påbörjas propellerns förmåga att suga luft omedelbart då kavitationsplattan lyfts från vattenytan. Först visar detta sig genom mindre problem med att propellern tappar greppet i t.ex kraftiga girar, men ju högre hiss, ju lättar tappar propellern greppet.

Symptomen med tappat grepp vid hissning kan minskas med att använda propellrar som är avsedda för kaviterande gång dessa kallas ytskärande propellrar.

Hissning är alltså inge man skall använda för att höja varvtalet utan för att höja farten.

//Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Robban, eftersom min motor varavarv bara 5 500 1/min av tillåtna 6000 1/min. hastigheten är då 27 knop. Om man ökar varvtalet ökar man ju hastigheten också. BoatBruce skrev att byta proppen kunde hjälpa. Men idag har jag en propp Alu 15x17. För att öka varvtalet, måste jag alltså gå ner i stigningen, till 16 eller kanske t.o.m. 15.

Men jag vinner i acceleration, men tappar väl ytterligare i toppfart.

När jag drar tube/ wakeboard och svänger skarpt, tappar proppen greppet redan idag, om jag inte trimma ner motorn innan eller under svängen.

Så, vad råder ni?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå ned till en 16 i rostfritt då bör du hamna på 5700-5800 varv och får ett avsevärt bättre grepp på köpet och troligen en knop eller två mer i toppfart kanske lite till

Senast ändrad av RDauksz | 22 augusti 2007 | 09:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du 15 X 17 på en 50hk

Hade du haft en pråm så kanske diametern hade varit rätt.

Ex Jag hade en liknande båt som din med en Honda BF50.

Vägde ungefär lika mycket skulle jag kunna tro.

På den satt det en propeller 11.25 X 13 och den varvade 6100v

32knop.

Båten jag har idag 520kg och 90hk Och propeller 13 3/8 X 19

Du har alltså större diameter än vad jag har på lättare båt och 50hk E-tec?

Är det så, då börjar jag undra lite.

Marinan du köpte båten av måste väl ha provkört den innan leverans.

Då borde dom ha märkt att inte motorn varvade ur.smiley-innocent.gif\

Du har fel propeller på, här finns det knop att hämta.smiley-cool.gif\

Det kan jag lova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som jag tror. När man tittar på proppen som skulle kunna passa min båt, är diametern oftast 13 1/4  eller nåt liknande.

Därför är jag sugen att prova en annan propp. (Hur man nu kan göra detta här i GTB, proppar ligger ju inte på gatan och mina båtkontakter är begränsade).

En fördel med den stora diametern finna ändå: båten går nästan lika fort, oberoende om jag är ensam i båten  eller 4 pers med bagage, imponerande :-)

Men jag skal prova med en begagnad kanske

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knalla in på propellerservice på hisingen, berätta vad du har för båt och motor så plockar dom fram sätt propeller till dig. Dom har träffat rätt varenda gång jag varit där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla var anti cav plattan är under normal marchfart och trim. Den skall vara över vattenytan, men det är ok om den får vattenstänk på. Idealet är att den varvar några hundra varv under max varv med normal belastning och trim.

Senast ändrad av Mark77 | 10 augusti 2008 | 14:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...