Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Groenling

Kontakter i byggbranchen?

Rekommendera Poster

Hej

jag byggde en båtslip/ramp. Jag pratade med markägaren innan jag började och allt var grönt. Men när rampen var färdig, ändrade han sig (bl.a. pga strandskydd) Han vill inte att min ramp är permanent, utan mobil, dvs att jag skall bygga upp den när båten skall i sjön  resp upp ur sjön, annars skall den inte vara där.

Idag har jag monterad de båtstöden på telefonstolpar (nån som behöver telefonstolpar?). För att göra det mobil, tänkte jag mig att montera de båtstöden på t.ex. aluminiumprofiler eller likanande. Tänk er en ligande byggställning. Jag behöver ju sektioner så att man kan bära de när det skall byggas upp/ ner. Har nån kontakter/ bra ideer? Längden är ca 15 m.

tack för alla era tips.

/Sven

post-21734-1394235195,7475_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vi har en jätteskrot för rancells aluminiumskrot finns hur mycket profilbalk som helst du kan säkert kopiera effeltornet om du vill med balk priset är baserartat på vikten även mycket ytbehandlads aluminum finns eller fanns när jag var där senast.

Men vad ska du med denna slip till krånglar båten så mycket, hade det inte varit lättare att vincha upp den på en släde eller dyligt eller en ram med två rullar under.  tänker du ändå behålla slipen så krävs nog bygnadslov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nikitalord,

jag tänkte på detta också-me jag måste ju komma ner i vattnet, dessutom är jag litet rädd att skrovet belastas litet för mycket. Men 4 hjul å en ram kunde vara en lösning. Var ligger rancells?

en vagn med litet båtstöd och drar upp med en elvinsch låter bra. Kan vi inte utveckla detta litet :-) ?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag tror på en räls med slipers som är nedgrävda i marken och grus med jord och lite gräs så den blir nästan osynlig och därmed inkräktar minimalt på de som idag retar sig på din idag ganska iögonfallande konstruktion. Liten smalspårig järnväg ner till vattnet alltså och nån form av vinschanordning

Kanske en liten båtvagga, såna de har i båtutställningshallarna, kan gå att hitta på nåt med kanske? Sätta på hjul som passar på räls. Det är i alla fall ganska enkelt att lägga ner båten och ta upp en båt på såna båtvagnar (har gjort det några gånger med min båt i samband med att jag köpte ny båt 2003).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 21 augusti 2007 | 23:53

post-1495-1394235196,0556_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

kanon bild bosse vaggan på bilden och man byter ut hjulen till två breda rullar detta görs enkelt med ett rör.

Men tål inte båten vatten?  varför kan den inte ligga i hela säsongen?

aluåtervinningen för stångmaterial och profiler ligger i Hörle vid gamla R1 mellan värnamo och klevshult

Senast ändrad av nikitalord | 22 augusti 2007 | 08:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, min vän, visst tål båten vatten. Vitsen med detta är att båten skall ligga i insjön för lek, sol och bad plus några svamputflykter. Samtidigt skall det gå enkelt och smidigt att ta upp båten och köra inom en timme till Gtb´ s skärgården eller Göta älv för fiske eller bad i havet.

Men eftersom rampen får inte vara permanent längre, måste det vara enkelt och smidigt att bygga upp en flyttbat ramp/slip.

Så Bossee´ s ide med vagnen ser ju bra ut. Jag får antagligen inte gräva ner räls, men det är enklare att lägga ut en provisorisk väg än att bygga upp en ramp skulle jag tro.

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

går du till närmsta smed och visa dem bilden men säg tillö att du istället för hjul vill ha två lagrade rör som valsar eller rullar allt kan enkelt göras i vanligt profilrör blir lätt och billigt rullar gör att du slipper räls.  har du möjlighet att fästa en lång tamp till bilen så sliper du även vinch.       eller så skafar du ett extra kraftigt stödhjul till trailern och lång tanp till bilen i med trajlern dra upp allt tillräkligt högt på gräsplan till det går att koppla på trailern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...