Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Hessu

Fukt i skovet på en plastbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Är intresserad av att köpa en Crescent 505 som har stått på land de två senaste åren. Har hör av en bekant att det kan finnas fukt i skrovet, som kan ge sprickor vid frost. Kan detta stämma?

Motorn är en Johnson 15hp från -81-82, kan den kompletteras med elstart?

 

Hälsningar Hessu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man brukar öppna dyvikan när man tar upp båten på vintrarna för att det ska vädra och att släppa ut kondens och vatten (det beror på hur de har förvarat den på land)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyvikan sitter på utsidan av båten...allra längst ner på akterspegeln.

Den sitter alltså på akterspegelns utsida så långt ner man kan komma mot kölen till. Det du ska leta efter är en rund del troligen av mässing. Den ska ha ett spår som är avsedd för en bred skruvmejsel.  

 

En del mindre båtar har ingen dyvika. Istället kan de i sådana fall kunna ha några skruvar (sk. luftningsskruvar)inne i båten. Dem brukar då ha en gummitätning. Dessa skruvar sitter då oftast placerade under locket på någon sittoft/bänk och på någon skrovdel. Kan ibland även vara placerad på sidan eller på akterspegelns insida. Börja att leta efter en (eller flera) i aktern först och främst. Vissa båtar kan ha dessa luftningsskruvar på flera ställen i båten, så du får leta efter dessa även i fören också.

 

En del båtar har både dyvika och luftningsskruvar. Under vinter ska du se till att allt som överhuvudtaget går att öppna/stänga i båten ska stå i öppet läge. Det gäller förvaringsutrymmen, dyvika (om du har någon sådan), luftningsskruvar (om du har någon sådan) och inspektionsluckor vilket du verkar ha framför utombordaren i motorbrunnen och som tydligen är ca 20 cm i diameter. Alla dessa ska stå öppna för att skrovet dels töms på vatten och dels för att det ska finnas luftcirkulation i hela båten under vintern. Om du t.ex. har för avsikt att lägga en presenning över båten så är det alltså viktigt att luften kan cirkulera fritt under presenningen. Det är därför man vill ha presenningen på en ställning ovanför båten för då får man ett bra luftombyte så att man undviker mögel och annat trist. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 22 augusti 2007 | 14:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...