swerik 0 Postad 21 Augusti , 2007 Jag har en fd fiskebåt byggd i ek som jag ska inreda och jag funderar på att höja hela däcket så hon blir valdäckad, det jag undrar är hur det påverkar hållfasthet och vridstyvhet i skrovet. båtens mått är 11 x 4 m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rauken 0 Postad 22 September , 2007 Vilken är anledningen till att du ska ändra. Få annan höjd i lastrum eller vill du bara får lutningen. För vill du höja däcket för att få mer höjd underifrån så är det en hel del jobb, men de går att göra utan att påverka båtens egenskaper. De bästa är om du kan hitta en herre som varit med om byggen från förr. De är att föredra att ha nån på lokalt håll som kan se å ta på sakerna å berätta för dig. På distans går det inte att förklara exakt hur man ska göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swerik 0 Postad 27 September , 2007 Anledningen är att jag vill få mer höjd och plats under däck, det kanske är enklare att bygga en vanlig ruff, men jag vill inte ha en stor låda på fördäck, det är därför jag funderar på att bygga ett valdäck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser