Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
koneo

Mercruiser 3,0 LX

Rekommendera Poster

Jag har läst en del inlägg här om avgaslimpor och avgasknä.

Nu till min fråga.

Om man har en spricka i avgasknät vilka symtom får man då ??

Jag har en Mercruiser 3,0 LX årsmodell 1997.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Oftast får man vatten i oljan.

Eftersom det brukar rinna ner vatten i limpan och sen vidare in i 4:e cylindern och ner i oljan

 

Första tecknet är vit gräddliknande skum under ventilkåpan.

 

Tar man bort knät och tittar ner i limpan brukar man oxå se vatten som har samlat sig i limpan.

 

Detta gäller om du har sjövattenkylning om du har sötvattenkylning vet jag inte om det är likadant.

 

 

 

Senast ändrad av MartinG | 22 augusti 2007 | 01:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för ditt svar. Ja den är sötvattenkyld. Än så länge stämmer mina teorier.

Detta måste då även betyda att jag kan få in vatten i förbräningen på

4:.ans cylinder och därmed få en ojämd gång på motorn(hostar och skjuter)

och vill inte varva ur. Jag har även tagit ur stiftet ur 4:ans cylinder och startat motor på bara 3 cylindrar och satt handen för stifthålet.

Jag tycker då att det kommer salt vatten blandat med bensin ur cylindern.

Vad tror du om det ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen får du inte saltvattnet i cylindern under gång då trycket på avgaserna gör att vatten inte kan komma in genom en ev spricka i avgasknät. Den kan endast få vatten den vägen när motorn står stilla. Får du in vatten i cylindern under gång måste den sugas in där på annan väg!?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag hade gjort är att börja med att ta ett komptest.

Kolla samtidigt om det är någon rost på tändstiften.

Sen hade jag bytt olja och sett om det är vatten i oljan.

 

Sen hade jag kollat om det är vatten i limpan genom att ta bort knät.

 

Är komptestet dåligt kan det vara toppackningen alternativt spricka i toppen.

 

Är komptestet bra och det är vatten i oljan så hade jag misstänkt limpan eller packningen mellan limpa och knä.

prova i så fall att ta bort limpan och häll t-röd i kylkanalerna för att se ifall det är någon spricka.

 

Beskriv gärna dina fel och symtomer så är det lättare att veta vad det kan vara för fel.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag nyfiken på tipset med T-röd...! Varför gör man det och hur kan man hitta ev läckage med T-röd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Fänrik ! Jag är mycket tacksam för diskutionen med dig det har redan gett mig några tipps. Jag tar det från början. Problemet började med att jag på tomgång kunde känna en svag doft av bensin när vinden låg på åt rätt håll. Trodde då att förgasaren flödade över, skaffade då en ny nålventil till flotören i förgasaren. Detta hjälpte inte. Samtidigt märkte jag att motorn började gå lite taskigt på tomgång. Jag trodde då att jag hade ett tändningsfel. Skaffade ny rotor,fördelarlock,tändkablar och tändstift. Detta hjälpte inte heller. En morgon när vi skulle ut och åka

gick det inte över huvud taget att få igång motorn. Efter lite felsökning tog jag upp oljestickan och fick då klart för mig att jag hade fått vatten i oljan. Plockade ner avgaslimpan och provtryckte den med vatten.

Kunde klar och tydligt se att jag hade en spricka i den. Skaffade en ny och bytte avgaslimpan. Bytte även olja och filter. Motor gick till en början mycket fint på tomgång, efter ca 15-20 minuter började den gå sämre igen fortfarnde bara på tomgång. Stack ut och provade med lite fart.

så fort jag drar på lite börjar den att hacka och skjuta i förgasaren.

Jag vände åter till bryggan och kollade oljan mera vatten. Plockade då ner avgasknät igen. Tog det med till en mekanisk verkstan för att plana anläggningsytan på flänsen. Men innan jag monterade den så provtryckte jag även den och hör och häpna det är en spricka i den med. Nu har jag beställt ett nytt avgasknä. Hoppas att det räcker med detta. Kom gärna med dina synpunker på detta. Jag återkommer när det nya avgasknät sitter på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok hoppas det löser sig med nytt knä.

Jag hade gjort ett komptest oxå bara för att vara på den säkra sidan.

Det är ju väldigt snabbt gjort.

 

Patrik

Anledningen för att man ska använda t-röd istället för vatten är att t-röd har lägre ytspänning än vatten det rinner alltså lättare igenom en spricka än vatten.

 

Endel små sprickor behöver vatten tryck eller/och värme för att komma igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...