Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Orrebrink

VARNING för Garmin GPSMap 525 !!!

Rekommendera Poster

Varnar för att köpa Garmin GPSMap 525. Köpte en sådan i början av juli-07 och det är omöjligt att få GPS positionen i siffror i navigationsläge. Garmin påstår att det ska vara så ?!? trots att manualen visar att det ska var möjligt. Senaste mjukvaruupddatering 2.70 (Aug 13-07) löser inte problemet. Jag tror att det är ett rent mjukvaruproblem, skärmbilder och övriga data genereras i mjuvara och det borde vara relativt enkelt att rätta till problemet. Men Garmin vill uppenbarligen inte.

I min mening är produkten obrukbar eftersom man inte kan få positionsangivelse och inte kan följa med i sjökortet som är nödvändigt med en sådan lite 5 plotter. Det går dock att lämna kartbilden och få information på annan skärmbild, men vem vill göra det när man t.ex navigerar i trånga lägen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå. Precis en sådan tänkte jag köpa till nästa båt. Tyckte det lät bra med bra upplösning och autorutterna. Enligt Garmins hemsida så byter dom in sina 520modeller. Jag pratade med en båthandlare häromdagen som påstod att Garmin har stora problem med sina plottrar nu. Det kanske är nåt fel på 525 också. Det är ju rätt viktigt att plottern funkar och att man kan lita på den.

Nåt förslag på vad man ska köpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte så mycket att jämföra med men jag kör med Lowrance och är helnöjd med den. (LMS 334c) På den får jag upp position m.m som trådskaparen beskriver att han inte får.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är snäll du Orrebrink! Som bara varnar för Garmin GPSMap 525. Jag vill varna för Garmins produkter överlag! P.g.a. deras urusla support och service, och för deras hutlösa priser!

Kolla in t.ex. Lowrance så får man minst lika bra GPS:er/ekolod som Garmin men till en betydligt billigare peng. Om man sk. A/B-testar Garmin GPSMap 525 med en Lowrance GlobalMap 5300c så ser man rätt tydligt t.ex. vilken förbättrad skärm den sistnämda har. Den kostar 7.495 kr som rekommenderad utpris. Om man vill ha en kombinerad GPS/ekolod så heter Lowrance alternativ LMS-522c och kostar 9.995 kr. Den största kartan som heter Navionics Gold XL9 (den största) kostar 2.695 kr till båda apparaterna. Det är flera tusen billigare än Garmin och dessa är nog minst lika bra.

Service och support går heller inte att jämföra. Att man sedan missar lite löjligt lull-lull som fotografier och som bara tar en massa CPU-kraft som segar ner maskinen ser jag enbart som en fördel!

Lowrance (liksom många andra företag) hinner med att hålla support. Garmin gör inte det för att de har blivit på tok för stora då de även måste upprätthålla både tillverkning, service och support för alla möjliga apparater som till fritid och bil. Det blir helt enkelt så omfattande att de inte hinner med och bara målar in sig själva i ett hörn.

Näe....Garmin vinner aldrig mitt förtroende så länge de uppför sig som de gör idag! Tom. många handlare börjar tröttna på dem just av samma orsaker som jag har nämnt här! Då är det riktigt illa!! Garmins prispolitik i kombination med deras eftermarknad som t.ex. support är enligt mitt tycke ingenting annat än ren nonschalans mot deras kunder! Nej, tack säger jag.

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...