Nozer 0 Postad 21 Augusti , 2007 Har lite funderingar på att köpa mig en elmotor till ngn kommande säsong. Har en liten öppen sportbåt på 4.5m.Sitter en 2takts 50hk på den nu, o det skulle vara skönt att vid fiske kunna puttra fram med en elmotor utan att det låter osv... O efterssom det ibland blir längre utflykter, så e det inte fel att ha en extramotor så man iaf kan ta sig in till land om 2taktarn skulle dö (är iaf en gammal motor, så man vet aldrig..) Men frågan e bara, orkar en liten elmotor (enklaste billigaste modellen) öht driva min båt frammåt? Skitsamma om det bara går i 2knop, det är bättre än att ro iaf. Batterier etc blir separata som tas med o laddas efter elmotorn använts, så det är inget problem. Båten väger kanske 250-300kg med motor. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 21 Augusti , 2007 Om du tittar längst ned på denna sida(grafen) så ser du att minsta modellen på MinnKota klarar upp till 650 kilo. http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm Senast ändrad av Yadis | 21 augusti 2007 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 21 Augusti , 2007 Jag var inne på ÖB idag och råkade få syn på en elsnurra som har en dragningskraft av 18 kg. Om du har tillgång till en fjädervåg som är avläsbar på 18 kg kan du ju testa att bogsera din båt och dra på så mycket att vågen visar 18 kg. Den fart du har då blir också den fart du får med elsnurran. Jag är övertygad om att det kommer att funka bra för fiske och som reservmotor i lugna vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser