Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Nyborjare

vatten,k-sprit,filter

Rekommendera Poster

Ser många trådar om vatten i tanken, en del rek, k-sprit för att bensinen skall blanda sig med vatten och åka med ut. Men enligt bildoktorn är det bara någon promille av vattnet som gör det resten blir kvar på botten av tanken. Varför sitter det då en avskiljare( filter) under min soffa ? om det ändå inte lär följa med nåt vatten ut, varje sig man har k-sprit eller ej så stannar det mesta av vattet på botten av tanken.

Och hur mycket är mycket vatten i en tank ? säg den rymmer 80 liter vad är då mycket vatten ?

( Bosse vet säkert :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mycket vatten som blir kvar i tanken beror på hur bränsleutaget är placerat, sitter utaget på lägsta punkt så blir inget vatten kvar i tanken iom att vatten är tyngre än bensin, således flyter bensinet ovanpå vattnet. om du däremot har anslutningen uppifrån så går det ett rör ner mot botten av tanken, inte alltför sällan är detta rör aningen kort, dvs det går aldrig att köra tanken helt tom, det blir x antal liter kvar på botten, det är då man kan få problem att få bort vattnet. huruvida k-sprit fungerar eller ej låter jag vara osagt, men försäljningen talar nog för att det fungerar, annars skulle nog någon ha stämt tillverkaren för en produkt som inte fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bensinen innehåller redan 5 - 7 % etanol. Jag tror inte att man får ut mer vatten genom att fylla på på mer sprit. Om man nödvändigtvis vill ha mer så kan man i.st.f. K-sprit fylla på med E85.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...